Mijn Eneco laat klanten meterstanden opnemen op iPhone

Mijn Eneco is een iPhone-app van de energieleverancier die je meterstanden laat doorgeven met een zaklamp. Je stelt ook het voorschot in.
Bart Breij -

Mijn Eneco iPhone-app uitgebrachtEnergiemaatschappij Eneco heeft een vijfde app uitgebracht op de iPhone. Na onder andere een applicatie voor thermostaat Toon op afstand, Eneco Wind en MijnLaden, is de nieuwste applicatie interessant voor bijna alle klanten van de leverancier. Met Mijn Eneco kan je de meterstanden voor elektriciteit en gas doorgeven. Ook kan je eenvoudig aangeven wat je als termijnbedrag wilt betalen aan die uitgaven, een manier om je voorschot te veranderen.


Je voorschot veranderen doe je met een slider, waarbij de app aangeeft wat je minimumuitgave per maand en het maximumbedrag is. Dat je niet ongelimiteerd kan kiezen, heeft vermoedelijk met de jaarafrekening te maken waarbij je Eneco moet bijbetalen of de leverancier jou juist terugbetaalt – omdat je anders hebt verbruikt dan voorspeld.

Voor het inzien van klantgegevens en het termijnbedrag, log je in met je Eneco-account in de applicatie. Het doorgeven van meterstanden vereist andere stappen. Daarvoor vul je het 9-cijferige opnamekenmerk van je opnameherinnering in en geef je je huisnummer door. Bij het doorgeven van de meterstanden zelf, kan je de flitser van de iPhone aanzetten als zaklamp zodat je de meter goed kan aflezen en meteen overneemt in beeld. Een foto maken is helaas geen optie.

Mijn Eneco standen doorgeven iPhone Mijn Eneco termijnbedrag

Mijn Eneco maakt het niet mogelijk om gegevens van de slimme meter van Eneco te controleren of bij te schaven. Dat komt omdat die meter de standen automatisch doorgeeft.

Ondertussen lijkt Toon op afstand, de slimme thermostaat van Eneco, toe te zijn aan een update. Sinds de update van oktober vorig jaar, klagen gebruikers van de Toon op afstand-app dat de app herhaaldelijk aangeeft dat de thermostaat offline is.

Downloaden: Mijn Eneco (gratis, iPhone, iOS 7.0+)

Reacties: 8 reacties

  1. Ik doe dit 1x per jaar. De overige 364 dagen zit deze app dus nutteloos te zijn op mijn iPhone.

    Steve Jobs wilde in 2007 naast de native apps alleen webapps. SJ had ongelijk. Het werden Apps en een App store. Voor sommige zaken moet je hem toch weer gelijk geven. Een Webapp is in dit geval net zo makkelijk.

  2. Bij mij chrashed de app alleen maar.. beetje jammer.

  3. @Flieps: Tot nu toe nog nooit last gehad dat de Toon app weigerde. Hier werkt ie perfect.

  4. Ook hier geen last van crashen van toon app.

    Ik weet wel dan om en nabij juni update komt voor de app met grafieken.

  5. Heb zojuist mijn maandbedrag aangepast: 39 (negenendertig!!!) bevestigingsmailtjes… volgens mij zitten er nog wat kinderziektes in deze app.

  6. Heb zojuist mijn maandbedrag aangepast: 39 (negenendertig!!!) bevestigingsmailtjes… volgens mij zitten er nog wat kinderziektes in deze app.

    En oja, die Toonapp is prachtig, maar helaas heeft Eneco besloten dat ik geen Toon mag hebben, omdat mijn meters naast mijn voordeur zitten, i.p.v. er achter… Iets wat overigens bij heel veel appartement bewoners het geval is.

  7. Beste Remco,

    Bedankt voor je bericht. Het is momenteel inderdaad een bekend probleem dat bij een select groepje klanten bevestigingsmails meerdere keren worden verstuurd. Om het uit te kunnen zoeken en dus op te lossen verzoek ik je, mits mogelijk, het type device en versie OS naar ons te mailen naar onlineservice@eneco.nl t.a.v. ‘App’. Bedankt alvast. Groet Martijn

  8. @Mike: Same here