Cut the Rope-ontwikkelaar ZeptoLab gaat de strijd aan met Candy Crush Saga‘s King. Het gaat hierbij over het Europese handelsmerk op het woord ‘candy’. Eerder dit jaar kwam aan het licht dat King dit handelsmerk heeft aangevraagd, om zo apps te kunnen verbieden dit woord in de appnaam te gebruiken. In een formele brief aan de Europese Unie verzoekt ZeptoLab dat dit handelsmerk wordt afgewezen. King probeert volgens de ontwikkelaar met het handelsmerk een monopolie te creëeren.
Het candy-handelsmerk van King zorgt al langere tijd voor ophef. Eind februari trok King in de Verenigde Staten het merknaamverzoek in, waardoor er bij Amerikaanse apps en games niet langer een verbod dreigde op het woord ‘candy’. De ontwikkelaar benadrukte toen dat de merknaam niet teruggetrokken zal worden binnen de Europese Unie. Daar hoopt ZeptoLab met het verzoek alsnog voor te zorgen.
Cut the Rope maakt geen gebruik van het woord ‘candy’ in de speltitel, maar het spel zelf is wel gevuld met referenties naar het woord. In ieder level is het dan ook je missie om een snoepje bij een groen monster te krijgen. Het is vooralsnog onduidelijk of ZeptoLab en King in conflict zijn over het handelsmerkgebruik, of dat ZeptoLab met de brief een preventieve actie uitvoert.
Het kan zelfs gaan om een een publiciteitsstunt om Cut the Rope na lange tijd weer eens in de schijnwerpers te krijgen. Cut the Rope 2 heeft al een paar maanden geen aanzienlijke update gehad en staat ook een stuk lager in de App Store-hitlijsten dan Candy Crush Saga. Dat haalt niet weg dat ZeptoLab één van de grootste mobiele ontwikkelaars is die de strijd aangaat: Cut the Rope groeide de afgelopen jaar uit tot een serie, waarvan er zelfs knuffels worden verkocht.
Downloaden: Cut the Rope 2 (€0,89, universeel, iOS 4.3+)
Downloaden: Candy Crush Saga (gratis, universeel, iOS 4.3+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties