ClassDojo is een bijzondere app waarmee ouders en leerkrachten het gedrag en de prestaties van schoolgaande kinderen kunnen bijhouden. In de applicatie kunnen leerkrachten gegevens over het leergedrag van leerlingen verzamelen, verwerken en delen met ouders en collega’s. Zo kunnen ze beter feedback geven, terwijl ouders de vorderingen van hun kind kunnen volgen. De gratis app, die ook in het Nederlands beschikbaar is, werd deze week geüpdatet met een spraakmakende messaging-functie, waarmee docenten privé-berichten of groepsmededelingen aan ouders kunnen sturen. Ondanks de ietwat kinderachtige poppetjes in de interface heeft ClassDojo zich in de VS zich als een lopend vuurtje verspreid. Ruim een derde van alle leerkrachten daar zegt de app te gebruiken.
Professionele communicatie
De nieuwe berichten-functie in ClassDojo is zo ontworpen dat privé-gegevens van ouders en leraren onzichtbaar zijn en ouders zich moeten aanmelden om berichten van leerkrachten te kunnen ontvangen. Op die manier worden ouders dus niet overvallen door ongewenste berichten en blijft de communicatie zoveel mogelijk professioneel. Leerkrachten kunnen kiezen of ze een bepaalde ouder een privé-bericht over hun kind willen sturen, of juist een mededeling naar alle ouders van een klas willen verzenden. Bijvoorbeeld over een aankomend schoolreisje of een belangrijk project. De makers hopen het op die manier voor leerkrachten eenvoudiger te maken om ouders op een positieve manier bij de schoolactiviteiten van hun kinderen te betrekken.
Rapporten en avatars
In ClassDojo kunnen leerkrachten zich als zodanig aanmelden in de app, om daarna een klas aan te maken. Vervolgens kunnen zij vaders en moders een oudercode geven, waarmee zij kunnen inloggen. Voor leerlingen is er een aparte app: ClassDojo for Students. Als iedereen zich heeft aangemeld werkt de communicatie over en weer vlekkeloos. Leerlingen kunnen hun eigen avatar ontwerpen door een kleurig monstertje uit te kiezen, realtime feedback van leraren ontvangen en hun rapporten bekijken. Dit zijn rapporten die ClassDojo zelf genereert, op basis van feedback die leerkrachten invoeren.
Leerkrachten kunnen deze feedback geven door eenvoudig punten toe te te kennen voor bepaald gedrag en specifieke prestaties. Daarna kunnen ze met een tik op de knop rapporten maken die specifieke vorderingen van een bepaalde leerling in beeld brengen, of juist van de klas als geheel. Ouders kunnen het geheel op de voet volgen, zodat ze goede prestaties met hun kind kunnen bespreken en fronten die nog voor verbetering vatbaar zijn thuis wat meer aandacht kunnen geven. Extra pluspunt: ze worden nooit meer overvallen door een slecht rapport, want ze weten al hoe hun kinderen zich op school ontwikkelen.
180 talen
Leuk om te weten: de app is vrijwillig door leerkrachten in 180 talen vertaald, waaronder het Nederlands. Op die manier kon ClassDojo ook in andere landen worden gebruikt. De app is gratis en zal dat volgens de makers ook altijd blijven. Leerkrachten die geïnteresseerd zijn maar niet weten hoe ze leerlingen in de app kunnen laten participeren, of andere manieren zoeken om de met de app aan de slag te gaan kunnen eens kijken op de website van ClassDojo. Daar lees je een heleboel ideeën van andere docenten. In de App Store-beoordelingen lazen we in ieder geval dat enkele Nederlandse leerkrachten de app al gebruiken. We zijn erg benieuwd naar hun ervaringen. Hadden jullie al eens van ClassDojo gehoord?
Downloaden: ClassDojo (gratis, universeel, iOS 6.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Op de meeste Nederlandse scholen is dit overbodig, aangezien deze functies ook beschikbaar zijn in magister (leerling volgsysteem). En of de onpersoonlijke functie van privé-messaging nou zo goed is, betwijfel ik. Daarvoor kun je gesprekken met elkaar voeren op school. Zoals het hoort!
Dit wil ik wel voor m’n studenten op onze universiteit.
Kunnen de ouders volgen hoe ze zich “gedragen”.
🙂
(Maar zonder gekheid: ik vind dit “helikopteren” boven je kinderen wat overdreven.)
Als leraar op een basisschool lijkt mij dit wel de moeite van het proberen waard. Uiteraard zijn er mogelijkheden via Magister en Parnassys.
Parnassys werkt vaak omslachtig én is niet gericht op de mobiele markt. Werkt overigens uitstekend voor het bijhouden van absentie, cijfers en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Van magister weet ik dat ze een app hebben met de behaalde cijfers. Werkt ook uitstekend.
Wat mij echter erg aantrekkelijk lijkt in deze app is het contact dat je kunt hebben met de ouders. Vaak zie je ouders niet/heel weinig op school. Dit zie je al in de bovenbouw van de basisschool. Het zou daarom handig zijn om gebeurtenissen in de klas op een eenvoudige en snelle wijze bij ouders terecht te laten komen. Bijvoorbeeld een schoolreisje of een handvaardigheid-project waar de kinderen mee bezig zijn.
Parnassys ken ik niet maar magister wel – een redelijk pakket waar nog wel wat aan te verbeteren valt en waar de interactie niet zo groot is – dit terwijl het systeem wel heel groot ‘voelt’. De magister app was niet multi-school en multi-leerling de laarste keer dat ik het probeerde (toch wel zinnig voor ouders)Liever andersom: heel simpel ogend maar wel krachtig. Eist mogelijk wel meer van docenten, of zal dit zichzelf terugbetalen?
Ik gebruik Classdojo al een jaar op de middelbare school waar ik werk. Mijn leerlingen zijn er dol op! Ze vinden het heel leuk dat ze hun avatar kunnen wijzigen en werken keihard om punten te verdienen. In combinatie met Classdojo leer ik de leerlingen ook reflecteren, wanneer verdien je nou een punt is een vraag die ik de leerlingen stel. Samen kan je hier dan afspraken maken. Classdojo is helemaal niet vergelijkbaar met Magister, als je het mij vraagt!
Ik heb dit n tijdje gebruikt in het eerste leerjaar ( groep 3 )
Heel mooi afgewerkt maar net niet handig genoeg vind ik
Je hebt niet altijd je smartphone bij of je staat niet altijd id klas als er beoordeeld moet worden
Ik gebruik classdojo sinds deze week, maar de app valt steeds weg als ik rapport wil zien van een leerling. Vooral als in de gegevens in de cirkeldiagram in beeld wil hebben van de gehele periode. Iemand een oplossing?