Appril: de steden, de programma’s en de aanraders
Het jaarlijkse appfestival Appril is niet langer voorbehouden aan Amsterdam. Deze maand worden ook in Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Utrecht designers, ontwikkelaars, programmeurs en andere app-geïnteresserden bij elkaar gebracht met allerlei evenementen. En elke stad heeft een eigen motivatie om mee te doen met Appril, leren we van de stadsmanagers van Appril. We vragen hen wat hun eigen favoriete evenementen per stad zijn.
Rotterdam: lokale helden centraal
Johan Ong is marketingmanager bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley.
“Rotterdam heeft een niet lullen maar poetsen-mentaliteit. Daardoor heerst er een bepaalde bescheidenheid. Daar probeer ik bij R-iV en Appril verandering in te brengen. Local heroes zijn erg belangrijk voor de havenstad en daarom hadden we bijvoorbeeld de aftrap bij Coolblue. Een stukje trots. In het programma van Appril Rotterdam staan de lokale helden centraal, zoals Erasmus MC, Esri Europe, Rodesk en Androidworld.”
De aanraders van Johan Ong
- Geld verdienen met je app op 10 april. Uber Nederland vertelt over het internationale succesverhaal van de startup in San Francisco en Scoupy vertelt over het belang van doorontwikkeling van je businessmodel. De presentatie is in de ECE Startup Campus, waar een groot aantal Rotterdamse startups is gehuisvest.
- De Geo Hackathon op 8 april geeft bezoekers 8 uur lang de tijd om locatiedata om te zetten naar iets bruikbaars. Tools als geofencing, realtime data en de medewerkers van Esri staan tot je beschikking. En wat is er mogelijk in combinatie met iBeacon?
- Gentse Street Art meets Apps op 23 april. Het Gentse HeyHey Apps vertelt hoe een Gentse street artist door middel van apps zowel kinderen als volwassenen onderdompelt in zijn kleurrijke universum. HeyHey apps laat zien hoe je als kleine game studio je naambekendheid vergroot. Ik hoop dat deze sessie brug slaat tussen creatieve industrie en de developmentindustrie.
Eindhoven: ‘Meer kennis op softwaregebied’
Mark Beerman is stadsmanager Eindhoven van Appril en heeft mobiele ervaring bij Philips, Capgemini, KBenP en de Enterprise App Store:
“Innovatie is een bekend begrip voor Eindhoven, alleen meer voor hardware dan voor software. Appril heeft de focus op software en daarop kan nog veel kennis, kunde en erveraing worden uitgewisseld in de regio. Appril gaf een mooie aanleiding om de app-ontwikkelingen in het gebied in kaart te brengen. Dat is een drive van het hele Eindhoven-team van Appril. We richten ons op de samenwerking tussen kennisinstellingen, overheid en bedrijven, en de startup scene met organisaties zoals Brainport, Startupbootcamp en EIT ICT.”
De aanraders van Mark Beerman:
- Op 10 april spreekt op Brainport Apps de startup MyHomeServices, een initiatief dat helpdeskkosten via een app kan halveren. Ook Gociety spreekt. Dat zijn toch de ‘startup pareltjes’.
- “De Philips Innovation Services op 17 april. Innovation Services is leidend in het app programma van Philips en geeft inzicht hoe er invulling wordt gegeven aan digitalisering en apps. Voor ons ook goed voor de landelijke belangstelling.”
- “Mijn favoriet zijn de Hackerspace Eindhoven op de woensdagen. Dat is Appril pur sang. Die hebben we pas recent ontmoet en we besloten in overleg de woensdagavonden te bestempelen als Appril-avonden. Het zijn avonden waarop projecten worden gepresenteerd en met een borrel. We hadden een aantal bijdragen die waren georienteerd op ontwikkeling en MADspace heeft daar vervolgens bredere bijdragen aan toegevoegd. Geweldig!”
Den Haag: vragen beantwoorden
Elies Kouwenhoven is coach en manager van medewerkers en bedrijven. Appril past in haar doel om te helpen aan meer opdrachten:
“In Den Haag hebben we indianenstammen die niet zoveel met elkaar praten. Met Appril spelen we in op de behoefte om kennis te maken op een ongedwongen manier. Events zijn altijd gericht op een specifieke groep, er is weinig kruisbestuiving. Met Appril is er ruimte om elkaar te ontmoeten. Er zijn ontwikkelingen waar veel mensen vragen over hebben en die we met Appril voor een groot gedeelte kunnen beantwoorden. Het komt ook voort uit de interesse waar anderen nu mee bezig zijn. Ik denk ook dat we koppelingen kunnen maken tussen nationaal en internationaal niveau. Mensen willen weten wat een app maken behelst en wat het kost.”
De aanraders van Elies Kouwehoven
- Gamejam met de Kraaien op 19 april. Het mocht eigenlijk nog niet naar buiten, maar de Kraaien uit Den Haag vormt met een liedje de basis van een gamejam waarop ontwikkelaars en designers binnen een dag een mobiele game moeten maken.
- Op 16 april is er een Workshop coden met Air SDK, met gerichte instructies van Olaf Wempe om apps en games te bouwen op basis van Adobe’s platform. Niet het minste pakket aan gereedschappen: onder andere Angry Birds en Candy Crush Saga werden met Air SDK gebouwd.
- Wat is de rol van retro in de toekomst van mobiel? Een vraag die zomaar langs kan komen in het Back to the future event op 29 april, waarin sprekers met elkaar in discussie gaan over de renessaince die het internet doormaakt. Want hoe kunnen we tegelijk enthousiast worden van wearables en Flappy Bird massaal spelen?
Amsterdam: meer creativiteit en kunst
De stad waarin Appril begon in 2012, staat ook niet stil in de derde editie. Stadsmanager Lucy Rimena studeert aan de Universiteit van Amsterdam en is vooral geïnteresseerd in de kunstrichting die Appril in de hoofdstad in gaat:
“Ik denk dat Appril Amsterdam kan verrijken. Het doel spreekt me erg aan: het kennisnetwerk op gebied van apps en mobiel internet in Nederland blootleggen. Appril is er ook om mogelijkheiden te creëren. Het programma van Amsterdam doet iets meer met creativiteit en kunst dan de andere steden, maar het verschil is niet groot. We hebben het kunstprogramma Inspire toegevoegd. Met Inspire proberen we ook kunstenaars te laten deelnemen in appril en te kijken op welke manier zij apps gebruiken bij het maken van een kunstwerk of om te gebruiken bij het creatieve proces.”
De aanraders van Lucy Rimena:
- Apps & Design op 8 april is een tafelgesprek en borrel op basis van de gedachte: succesvolle apps bestaan uit een ideale mix van een goed idee, de techniek op orde, bijzonder design en de juiste marketing mix.
- Het Vondelpark is het decor van Art Parc op 11 april. Een evenement waardoor je vooral geïnspireerd moet worden: met de smartphone in de aanslag ga je dieper in op het werk van verschillende kunstenaars.
- Online Tuesday: Near body communication op 8 april gaat over technologie in de broekzak, aan de pols, op het gezicht en… onderhuids. Wat zijn daarvan de gevolgen? Hoe kun je daarop inspelen als merk en marketeer? En waar liggen de grenzen als je zo dicht op de huid van je doelgroep komt?
Utrecht: ‘We vergeten te presenteren’
Michel van Velde is oprichter van One Shoe mobile, een advertentie-agentschap in Utrecht. In 1999 was hij werkzaam bij Vodafone Australië, waarna hij meewerkte aan de introductie van WAP en Vodafone Live:
“Appril betekent veel voor Utrecht. We hebben in Utrecht veel mobile en game bedrijven die hoogwaardige applicaties maken. De Utrechtse mentaliteit is er niet een van het de borst slaan en het van de daken schreeuwen van succes. En dit terwijl Utrecht ‘the most competitive region’ van Europa is en waar de creatieve industrie harder groeit dan waar dan ook in Nederland. Utrecht heeft veel te bieden, maar vergeet het soms te presenteren. Nu met Appril hebben we een podium gecreeerd waar we ons werk kunnen presenteren. We profileren ons als regio met gezond, groen en slim.
De aanraders van Michel van Velde:
- Mobile in Business op 11 april geeft een indicatie van hoe mobiel wordt ingezet in business-to-business processen. Het is een lunch met spreker, waarbij je zelf wordt uitgenodigd deel te nemen en vragen te stellen.
- Op het One Shoe Mobile Café op 23 april wordt onder andere Famo.us gepresenteerd, een nieuw open source framework op javascript voor de ontwikkeling van mobiele en web apps. Het framework heeft onder andere een psyhics engine en 3D-engine aan boord.
- Nog niet in het programma van Appril, wel bekend: op 22 april start een Hackathon in samenwerking met Utrechtinc, HU en het UMC om de interactie tussen ziekenhuispatiënten te verbeteren. 50 Studenten gaan een week lang aan de slag om daarvoor een game te ontwerpen.
Appril begon op 1 april en heeft gedurende de hele maand app-gerelateerde evenementen in Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Den Haag en Rotterdam. iCulture is geen sponsor of partner van Appril, maar juicht het initiatief wel van harte toe.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties