Family Guy: The Quest for Stuff is uitgekomen voor de iPhone en iPad. Maar: dan wel alleen nog in Nieuw-Zeeland, opnieuw het proefland voor een grote gamerelease. Wij speelden hem alvast en delen onze eerste indruk met je. Ook stellen we je voor aan een Nederlandse variant op het razend succesvolle cijferspelletje 2048 en weten we het inmiddels zeker: ook het abstracte David. is een game.
David. is een game
David. is een game. Gelukkig maar! Misstaat een stukje over deze app niet in de iCulture speelt. Tja, het klinkt een beetje stupide, maar met die tekst opent de trailer van het spel gewoon. Misschien is het een compensatie van de abstracte blokkenstijl in het spel, waardoor het ook bewegend digitaal schilderwerk had kunnen zijn of iets dergelijks. Niks is minder waar. David. is een game.
Ontwikkelaar Andrew Armstrong liet zich voor het spel inspireren door Shadow of the Colossus, de excentrieke PlayStation 2-game waarin je de ruggen van enorme monsters beklimt als enige uitdaging in het spel. Ook in David. sta je alleen oog in oog met eindbazen, maar je hoeft er niet naar op zoek en ze zijn ook niet harig. Sterker nog: je kan er het beste bij uit de buurt blijven in plaats van ze te beklimmen. Je speelt de game met twee pijltjes en een zweverige springknop onderin beeld, gemengd met een Angry Birds-mechanisme. Je trekt steeds pijlen van jezelf naar je tegenstander om een boemerang op de tegenstander los te halen. Daardoor splat ie uit elkaar in kleine gekleurde driehoekjes en is je tegenstander een stuk kleiner. Zo duik en spring je steeds weg voor het gevaar, in de gevaarlijk puntige levels, om het beeld te vertragen als je schiet.
Om het einde van David. te halen, dien je elke baas twee keer keer te bevechten. Één keer op ‘toegankelijk’ niveau en één keer nou ja, ‘iets’ pittiger. Nee, dit is geen makkelijke game. Het mengt spannende confrontaties met een uitdagende besturing. David. is een game, alright. En David. is zenuwslopend.
Downloaden: David. (€0,89, geen in-app aankopen, universeel, iOS 4.3+)
Merge 2048: méér speltypes
“Een verlengstuk van Threes en 2048” noemt de Nederlandse ontwikkelaar Koen Jacobs zijn Merge 2048. Het vertaalt zich in onze optiek naar: “De volgende kloon, maar dan met net iets andere beelden en wat extra speltypes.” Jacobs liet zich voor het design van Merge 2048 inspireren door het cijfercode-scherm van de iPhone en iPad en in die soortgelijke cirkels met cijfers erin, combineer je er nu weer op los. 2×2 maakt 4, 2×4 maakt 8 en ga zo maar door. Totdat je weer bij die beruchte 2048 terecht bent gekomen. Merge 2048 speelt net iets soepeler dan het gisteren besproken 2048 Backwards, maar het zijn de spelmodi die deze variant de moeite maken.
In de klassieke stand van het spel kan je kiezen uit drie niveaus, die tekenend zijn voor de cijfers die in beeld schuiven. Maar er komen nog eens 8 spelvarianten bij als je de Pro-aankoop in de app doet voor 1,79 euro! Je hebt dan highscore-modi op velden van 3×3, 4×4 en 5×5 groot. In een ander speltype kan je ook diagonaal schuiven, je hebt een alfabetstand en er is een enorm speelveld voorhanden. En dan zijn er nog een paar combinaties van. Met name de 3×3 stand is geinig, om eens te zien hoeveel punten je daarop kan halen. En met ingang van een nieuwe update vannacht loont dat ook: Merge 2048 heeft nu Game Center-ondersteuning voor highscores. Daar gaan we weer…
Downloaden: Merge 2048 (gratis, in-app aankoop, universeel, iOS 7.0+)
Family Guy: The Quest for Stuff soort van uit
Het officiële bouwspel van de tekenfilmserie Family Guy is uit voor de iPhone en iPad. Maar: dan wel in Nieuw-Zeeland. Zoals wel vaker het geval is, heeft dat land de primeur om een nieuwe gratis freemium-game te testen. In de korte speelsessie die we zelf hebben gehad met het spel, zien we onze eerste vermoedens bevestigd. The Quest for Stuff lijkt zéér sterk op het eerder verkrijgbare The Simpsons: Tapped Out.
Quahog is tot de nok toe afgebrand na een gevecht tussen Peter en een zeker bekend geel gevleugelte en daarna is het aan jou de plaats onder de rook weer op te bouwen. Omdat je dat via missies doet van de verschillende bekende personages, heb je zeker in het begin nog niet echt een vrije aanpak. Je werkt juist een vrij lineair verhaaltje af waarin je eerst Bonnie helpt haar huis op te bouwen, dan Chris wat aan beweging helpt en dan de rommel opruimt om Quaqmire’s huis te bouwen. De dialogen en animaties zijn geinig om te zien en duidelijk medebedacht door de schrijvers van de serie. Daar zal vermoedelijk ook echt de funfactor voor de spelers in gaan zitten, want het spel zelf, dat lijkt zo bijzonder niet.
Verwachte release: donderdag in Europa
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties