Nederlandse iPhone-app Selly wil leegstand van winkels tegengaan
Omdat steeds meer mensen kopen via internet en daarbij vooral zoeken op de laagste prijs, krijgen winkeliers en vakmannen in de straat een knauw. Veel winkelpanden staan leeg en veel retailers verkeren in zwaar weer. De nieuwe Amsterdamse startup Selly gaat een uitdagende missie aan. Een iPhone-app moet ervoor zorgen dat de vakmensen uit speciale winkels ook online hun advies kunnen geven aan de klant – met als doel die klant alsnog naar de winkel toe te krijgen.
Als je Selly opent op de iPhone, kom je binnen in een Instagram-achtige nieuwsfeed met foto’s onder elkaar. Vertaald naar Selly, loop je door een soort virtuele winkelstraat waarin je de nieuwe producten van de verschillende winkeliers in een vitrine ziet. De winkels doorlopen kan op het tweede tabblad, waarop je door schermvullende foto’s veegt of de retailers in een lijst bekijkt. Er is natuurlijk een kaart waarop je middenstand in de buurt kan opzoeken, maar de optie waar het echt om draait is dan nog niet genoemd.
Hengelen
Hengelen. Dat is de naam van het centrale tabblad en de naam van de visie die Selly heeft: het dichter bij elkaar brengen van klanten met echte, fysieke winkeliers die hun vak verstaan.
Door je account in Selly te koppelen aan Twitter of Instagram, kan je op beide sociale netwerken een algemene vraag sturen met de hashtag #sellyhengel of #sellycatch. Die vraag komt terecht op de mobiele telefoons van de winkeliers die in Selly geïndexeerd zijn, die de vraag kunnen beantwoorden met bijvoorbeeld een foto uit het assortiment. Voorlopig is dat alleen in Amsterdam, maar Rotterdam, Parijs en New York staan op de rol.
Selly voor een kledingwinkel gespecialiseerd in grote maten in Meppel, dat zit er voorlopig dus niet in. PR-adviseur Janiek Braaksma:
“Er zitten nu 76 Amsterdamse winkels in de app, die de groep achter de app gaaf vinden. In elke stad waar Selly zal opereren, moet een groepje mensen worden aangewezen als soort ballotagecommissie. We kiezen op beleving. Zo heeft de winkelier in de Jordaan een kans tegen de grote webshops. Maar als Gall & Gall een geweldig meedenkende verkoper heeft, kan die er ook in.”
Uitdagingen
Voor Aris Tijssen, verantwoordelijk voor de marketing en winkelacquisitie bij Selly, is het inderdaad niet wenselijk om winkels toe te laten op basis van ‘ gewoon wat richtlijnen’. Immers: als de winkels in Selly niet bijzonder en inwisselbaar zijn, waarom zou je dan alsnog niet uitwijken naar webshops? Of bestaat dat probleem nu ook?
“Het gevaar dat mensen voor advies naar een winkelier gaan, en dan de goedkoopste prijs op internet zoeken, is er nu ook. We richten ons op de markt die van winkelen houdt. Willen de klant naar de winkel krijgen.”
Maar, wordt die goede verkoper niet een stuk slechter als hij zijn mobiel ook in de gaten moet houden in de winkel?
“We proberen het zo makkelijk mogelijk te maken. Meerdere verkopers in een winkel kunnen de app gebruiken. We merkten het al wel in de test. Bij sommige winkeliers gaat het goed, anderen moeten wennen dat je ook op je mobiel moet letten. Maar een goede winkelier kan specifiek helpen met een brede vraag. Dat willen we naar onze app vertalen.”
Weerstand
Bij het benaderen van winkels, stuit Tijssen op behoorlijk wat terughoudendheid van winkeliers. Misschien niet zo raar in de hoofdstad:
“Heel veel sites proberen winkels al te digitaliseren. Verkopers horen steeds hetzelfde verhaaltje. Het duurt even voordat onze visie duidelijk is. Daarom willen we in ieder geval fouten die anderen hebben gemaakt, voorkomen. We hebben geen verborgen kosten. De eerste winkeliers kregen een proefabonnement. Na een half jaar kost het 49 euro per maand, en kan je de dienst zoveel gebruiken als nodig.”
Overtuigingskracht
Selly heeft ook naar de gebruiker toe nog wel wat overtuigingskracht nodig. De iPhone-app werkt soepel, presenteert winkels met fraaie foto’s en maakt sier met een directe chatfunctie naar winkels toe – een andere functie dan #sellyhengel. Maar de app raadpleegt wel de locatie op de achtergrond en verlangt een redelijk groot invulformulier om je aan te melden. Om je account daarna nog te koppelen aan Twitter en Instagram.
De sociale media-integratie met hashtag #sellyhengel is van zichzelf ludiek en werkt vlekkeloos: als je eenmaal bent aangemeld, hoef je Selly niet eens te gebruiken om een vraag te stellen. Dat kan ook in Twitter en Instagram. Maar het heeft ook een keerzijde. Want als je vraagt of je op rode schoenen beter een grijs of een zwart pak kan dragen, zullen niet alleen winkeliers zich bezinnen op een antwoord. Iedereen kan er een geven. Alleen als verkopers ook digitaal hun vak verstaan, trekken ze de vrager naar de winkel. En dan hopelijk niet ten koste van de service in die zeldzaam goede winkel zelf.
Downloaden: Selly (gratis, iPhone)
Dit artikel is onderdeel van de serie iCulture Biz, waarin onderwerpen aan de orde komen die voor ondernemers interessant zijn. Bekijk de hele serie.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties