Tweederde van spelers laat gratis games na een dag links liggen

Tweederde van alle mobiele spelers van gratis games, laat de spellen na een dag alweer links liggen. Dit stelt onderzoek van bureau Swrve.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Freemium Smurfs VillageDe App Store wordt op het moment gedomineerd door gratis games met in-app aankopen, maar hoe vaak spelen we dit soort spelletjes eigenlijk nadat we ze hebben geïnstalleerd. Niet zo heel veel, als we een onderzoek van testbedrijf Swrve mogen geloven. Maar liefst 66 procent van de spelers van freemiumspellen zou ze na de eerste dag al niet meer aanraken. Dit betekent dat het merendeel van de gamers een spel niet meer opstart nadat ze er een dag mee hebben geëxperimenteerd.


De onderzoekers stellen dat games die er in slagen om 40 procent van de downloaders op dag twee nog te pakken te krijgen, de grootste kans hebben om een hit te worden. Wil een game de aandacht van een speler te pakken krijgen, dan moet de ontwikkelaar vanaf het eerste moment een goede indruk achter laten.

Volgens Swrve opent 19 procent van de spelers een game slechts één keer. Door een gebrek aan actieve spelers, verdienen ontwikkelaars vrij weinig aan spelers: in de gepeilde periode gaven gamers gemiddeld 45 dollarcent uit. Dit wijst er op dat een kleine groep spelers erg veel geld heeft gespendeerd: de gemaakte omzet was bij ontwikkelaars afkomstig van slechts 2,2 procent van de spelers. 46 procent van de omzet gemaakt in een game is afkomstig van slechts tien spelers.

Swrve baseert zich op data van grote gambedrijven zoals Activision, Epic Games, WB Games, Zeptolab en Gameloft. Het bedrijf zegt het gedrag van in totaal 10 miljoen spelers in een periode van 90 dagen te hebben bijgehouden. Daarmee lijkt het onderzoek vrij onderbouwd en geeft het een goed idee van gedrag bij gratis spellen.

Toch is er nog iets aan te merken op de gedeelde gegevens. Het is in de data die Swrve deelde met Re/code namelijk onduidelijk hoeveel spelers van betaalde games na een eerste dag blijven hangen. Het onderzoek doet vermoeden dat het vooral de gratis games zijn die moeilijk na een eerste dag je aandacht krijgen, maar het is mogelijk dat premiumgames in de App Store met hetzelfde probleem zitten. Mobiele games zijn in veel gevallen ook vrij kort, waardoor een speler ze na een eerste dag soms al heeft uitgespeeld.

Reacties: 8 reacties

  1. Vind je gek met al die in-app aankopen daar. Woord je toch gestoord van.

  2. Dit klopt zeker…
    De enige spel die er sinds dag 1 nog steeds opstaat is Clash of Clans. Voor de rest ben ik het volledig eens met dit artikel! ๐Ÿ™‚

  3. Origineel geplaatst door Kivanc
    Dit klopt zeker…
    De enige spel die er sinds dag 1 nog steeds opstaat is Clash of Clans. Voor de rest ben ik het volledig eens met dit artikel! ๐Ÿ™‚

    Zelfde met HayDay speelbaar zonder geld eraan te hoeven geven.

    Zegt meer over de ontwikkelaar van beide spellen dan het verdienmodel denk ik.

  4. Welke ontwikkelaar durft een dure game te maken die gewoon goed in elkaar zit. Ik wil best 30 euro betalen voor een goede strategy game.
    Age of empires, civilization, red Alert. ( deze zijn er toevallig al of bijna)

  5. Ik wil ze al helemaal niet spelen. Koop gewoon een spel en klaar.

  6. Ja met RCT4M hebben ze geloof ik maar wat gedaan. Ze hebben dit onderzoek gelezen en hebben er daarom maar een aankoopbedrag aan toegevoegd omdat anders iedereen gelijk af zou haken.

  7. Hopelijk krijgen ontwikkelaars door dat dit soort troep niet leuk is om te spelen als je iedere minuut weer 2 euro moet aftikken.

    Heb net SpongeBob mijn bikinibroek weg gegooid. Helaas heeft me 3,69 gekost maar dat spel valt ook niet te spelen zonder er extra geld aan uit te geven.

  8. En wat doen jullie dan met een game of app die je niet meer gebruikt?
    Ja, van de iPhone verwijderen, maar dan staat’ie nog steeds in iTunes…
    Bewaar je die om later nog eens te proberen? Of daar ook deleten, ondanks dat’ie geld gekost heeft?
    En dan? Onthoud de app store dat je die app ooit gekocht hebt of niet?