Apple breidt merknaam uit naar horloges en sieraden
Apple registreerde vorig jaar juni het handelsmerk ‘iWatch’ in een aantal landen. Dat is het zoveelste bewijs dat er aan een slim horloge wordt gewerkt, maar sinds vandaag is er nog meer zekerheid. Apple heeft de merknaam ‘Apple’ uitgebreid naar een nieuwe categorie, namelijk sieraden en horloges. Dat opent de weg naar het op de markt brengen van een horloge of ander modeaccessoire, waarvoor Apple de afgelopen tijd veel extra personeel heeft ingehuurd. Zo werd een voormalig topman van Yves St Laurent binnengehaald en gaat Burberry-baas Angela Ahrendts over een paar maanden voor Apple aan de slag.
Handelsmerken hebben altijd betrekking op specifieke categorieën, die je bij de aanvraag moet aanvinken. Bij het registreren van het handelsmerk geef je aan voor welke categorieën het geldt. Daardoor is het mogelijk dat Apple al jarenlang het de merknaam Apple voor elektronica gebruikt, terwijl de Beatles de naam Apple gebruikten voor hun platenmaatschappij – wat overigens tot een jarenlang geschil leidde, maar dat is een ander verhaal.
Horloges en sieraden zijn terug te vinden in klasse 14 van de merkenregistratie. De nadruk ligt daarbij op producten van edelmetaal, edelstenen en andere kostbare materialen. Interessant is trouwens dat Apple voor de Verenigde Staten nog niet klasse 14 heeft vastgelegd. Wel werden de registraties in andere landen al aangepast, bijvoorbeeld in Ecuador, Mexico, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties