Apple-patent maakt iPhone-gebruik achter stuur onmogelijk

Een nieuw patent van Apple beschrijft hoe je iPhone onbruikbaar wordt terwijl je achter het stuur zit. Zo voorkomt Apple ongelukken.
Bastiaan Vroegop -

carplayEen nieuw systeem gepatenteerd door Apple moet ongelukken veroorzaakt door sms’ende automobilisten flink verminderen. In het patent beschrijft Apple hoe de iPhone kan zien of je achter het stuur zit, waarna de sms-mogelijkheden automatisch worden geblokkeerd. Op vergelijkbare wijze kunnen ook andere iPhone-functies worden uitgeschakeld. Op deze manier zorgt Apple ervoor dat je niet naar je iPhone zult grijpen terwijl je achter het stuur zit.


Patent iPhone autoHet anti-iPhonesysteem voor de auto heeft twee versies in het patent. In een eerste versie gebruikt Apple speciale sensoren in de auto die bepalen of je achter het stuur zit, waarna iPhone-gebruik wordt geblokkeerd. Een tweede variant zou alle draadloze signalen van een iPhone blokkeren zodat je geen sms-berichten, tweets, Facebook-posts of telefoongesprekken kunt ontvangen. Dat lijkt gelijk niet heel handig: je bent dan immers ook niet tijdens noodgevallen bereikbaar.

Een sensorsysteem om bij te houden of je achter het stuur zit lijkt van de ideeën het meest realistisch. Apple heeft zelfs al stappen gezet om dit mogelijk te maken: iPhones kunnen met CarPlay in een auto verbinden om apparaatspecifieke informatie op een scherm in je auto te tonen. Zo plan je bijvoorbeeld een route via de Kaarten-app van je iDevice. Je iPhone weet dankzij deze verbinding al of je achter het stuur zit en zou dit kunnen gebruiken om bijvoorbeeld de Bel- of sms-app te blokkeren. Je zou dan alleen nog maar toegang hebben tot CarPlay-apps, die zijn gemaakt om met zo min mogelijk risico achter het stuur te bedienen.

Het patent beschrijft ook andere manieren waarop een auto kan zien of je achter het stuur zit. Een bewegingssensor in combinatie met gps kan bijvoorbeeld detecteren of je in een rijdend voertuig zit, of een camera in de auto kan je gezicht herkennen zodra je achter het stuur kruipt. Die laatste methode heeft een bijkomend voordeel: iOS zou dan onderscheid maken tussen de automobilist en een medepassagier. Hierdoor kan een passagier wel nog gewoon bellen of sms’en.

Via Appleinsider

Informatie

Laatst bijgewerkt
22 april 2014 om 15:30
Categorie
iDevices

Reacties: 12 reacties

  1. Pff, je zou maar vast zitten na een ongeluk en 112 willen bellen.

  2. Pff je zou het artikel eens goed doorlezen.

  3. @alex: Meestal sta je vrij stil nadat je een ongeluk hebt gehad.
    Tenzij je bedoelt dat je getuige bent van een ongeluk en dat wil melden.

  4. beetje onnodige functie, als jij nou lekker wilt berichten terwijl je aan het rijden bent moet dat best kunnen zolang je niet in een gevaarlijke situatie zit. Je eigen schuld als je dan tegen een boom aan rijdt en geen 2 dingen tegelijk kan.

  5. @Ryan: Ryan, je hebt helemaal gelijk! Als je te incapabel bent om na te denken en daardoor iemand ANDERS dood rijdt is dat idd je eigen schuld:$.

  6. Veiligheid is één ding, maar ik denk op basis van het artikel dat er nog wel forse ruimte voor verbetering is. Al was het alleen maar dat ik zelf moet kunnen bepalen of ik deze functie in of uitschakel.

  7. In de file wil ik mijn iPhone gebruiken.

  8. Ni panikeren
    Hoeveel patenten komen er nooit uit

  9. Waze doet dat al lang, pop-up waarin je moet aangeven dat je passagier bent en geen chauffeur, van zodra je rijdt

  10. @f3d4r: een pop-up waarin jezelf moet aangeven of je bestuurder bent of een medepassagier is iets heel anders dan een systeem dat detecteerd of je bestuurder bent of niet. PFFF… Waarom is lezen onder sommige reageerders zo moeilijk!

  11. Carplay gaat de SMS berichten toch gewoon voorlezen? Niks geen flauwekul met niets ontvangen als je rijdt!

  12. En als de passagier jouw iphone wil bedienen ?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.