iPhone-engineer vertelt: ‘FaceTime is ontstaan uit Game Center’
Apple kondigde in 2010 gelijktijdig met de iPhone 4 een nieuwe functie aan: het voeren van videogesprekken via FaceTime. Wat maar weinig mensen weten, is dat de oorsprong van FaceTime te vinden is in Game Center. Voormalig Apple-engineer Roberto Garcia moest als getuige komen opdraven in de patentzaak die momenteel in volle gang is. Samsung beweert dat Apple video-transferfuncties uit Samsung-patenten heeft gestolen en in FaceTime heeft verwerkt. Maar Garcia vertelde in de rechtszaak hoe het werkelijk is gegaan. Al in 2007 knutselde deze engineer aan een software-prototype waarmee je vanaf een telefoon kon bellen naar een Mac. Toen in 2008 duidelijk werd dat de iPhone populair werd als game-apparaat, kreeg Garcia de opdracht om multiplayer- en chatfuncties te ontwikkelen.
Het project kreeg de naam ‘Game Kit’ en werd een jaar later omgedoopt tot ‘Game Center‘. Garcia ontwikkelde spraakfuncties waaraan meerdere gesprekspartners konden meedoen. Alle code die geschreven was voor Game Center bleek ook van pas te komen in een ander project waar binnen Apple aan werd gewerkt met codenaam ‘Venice’, dat we tegenwoordig beter kennen als ‘FaceTime’. Aparte teams binnen Apple werkten aan de audio- en videofuncties. Het leverde tienduizenden regels code op.
Tijdens de keynote in 2010 voerde Steve Jobs een FaceTime-gesprek met Jonathan Ive om de functie te demonstreren. Het zag er allemaal simpel uit, maar dat is niet altijd zo geweest. Vroege prototypes van FaceTime vereisten dat je een stappenplan met ingewikkelde instellingen moest doorlopen. Jobs zag dat niet zitten en eiste dat FaceTime zonder gedoe meteen zou werken. Apple beloofde dat FaceTime gebaseerd was op open standaarden en ook zou samenwerken met apps op andere platformen. Maar die belofte is nooit waargemaakt, ook al zei Jobs tijdens de presentatie zo veelbelovend: “we’re gonna make FaceTime an open industry standard.” Momenteel kun je FaceTime op de Mac, iPhone, iPod touch en iPad gebruiken, maar niet op apparaten van anderen.
Een ander interessant weetje, verteld van Apple-engineer Roberto Garcia, is dat er bewust voor is gekozen om FaceTime geen gesprekken te laten opnemen. Dat had te maken met beveiliging en privacy van de gebruikers. “I don’t want my video calls recorded by anybody or seen by anyone, so I and everyone on my team took security and privacy very seriously”, zei Garcia.
In onderstaande video zie je een van Steve Jobs’ One More Thing-momenten (tip: spring naar 34:00 minuten voor het fragment over FaceTime):
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties