We zijn niet vies van een beetje alliteratie vandaag, als het aankomt op het omschrijven van de nieuwe iPhone– en iPad-games die we vandaag in de iCulture speelt omschrijven. Zo balanceren we in Bamba, pochen we met pokerkaarten in het pardoes verkeerd geschreven Porker War en vinden we dat Horde of Heroes ‘het’ heeft. Wat? De x-factor. Maar daar kunnen we niet mee allitereren.
Horde of Heroes heeft ‘het’
Soms hebben spelletjes het meteen vanaf het begin. Omdat ze niet te belerend doen in de introductieperiode van een game, of gemaakt grappig proberen te doen. Dat gevoel bekruipt bij Horde of Heroes: dit spel doet het precies goed. De pixelstijl klopt en is kleurrijk, maar niet over de top. De geluidseffecten zijn uit vervlogen tijden, maar zijn niet van het type trommelvliesverdelgend. De introductie van het spel ten slotte, omvat allerlei tekstvakken, maar is niet akelig langdradig. Het spel wordt goed opgebouwd en voor je het weet…
… merk je dat Horde of Heroes een soort mannelijke variant is dan Candy Crush Saga. De spelopzet is vergelijkbaar. Je volgt een levelspoor met steeds nieuwe uitdagingen waaraan steeds limieten zijn verbonden. Soms knok je louter tegen een tegenstander en combineer je schildjes, toverpotions, zwaarden en spreuken om je vijand systematisch af te weren en te belagen. Dan speel je een collectiemissie waarin je bepaalde objecten tot de bodem moet combineren en daarna klaar je een gevecht in een aantal beurten. Hoe meer sterren je haalt op een level, hoe sneller je beloond wordt met nieuwe items en sleutels krijgt voor nog meer beloningen. Zo upgrade je je held(en) ook zonder dat je echt geld in het spel stopt. Dat Candy Crush-moeders verder mogen shoppen, komt doordat de vijanden in de game je razendsnel overrompelen met aanvallen en dat je echt snel moet combineren om ze eronder te krijgen. Pittig en vol pit: dat is net even die x-factor die Horde of Heroes heeft.
Downloaden: Horde of Heroes (gratis, in-app aankopen, universeel, iOS 4.3+)
https://www.youtube.com/watch?v=ZahyhgGX9Qw
Liutherland: Porker War heef een foutje
Het Chinese Brute Game maakte een foutje dat ze wel eens duur kan komen te staan. Als je in de App Store graag wordt gevonden op ‘poker’ en dat vervolgens in de titel van de app pardoes ‘Porker war’ schrijft, oeps, dan is dat wel een duur foutje. De screenshots zorgden ervoor dat we er doorheen keken en Liutherland toch opstartten. Gelukkig maar!
Porker War geeft je elke uitdaging nul tot drie kaarten en een stapel kaarten midden op tafel. Daar dien je er tegen tijdsdruk twee of meer van te pakken, zodat je een kaartencombinatie in je hand krijgt die die van de tegenstander verslaat. Doe je dat, dan deel je de opponent klappen uit en gaat zijn levensenergie onderuit. Maar heeft je tegenstander een betere hand, dan krijg jij de klappen en moet je het met dezelfde stel kaarten nog eens proberen. Zo probeer je te overleven en dat elk gevecht natuurlijk net iets lastiger. Kaarten op tafel komen omgekeerd te liggen en laten zich alleen tegen in-game geld betaling inkijken (ja, bah), of steeds meer kaarten van de tegenstanders hand zijn onzichtbaar voordat jij die van jou hebt gespeeld. Het zo snel mogelijk sterke combinaties zoeken is in de basis echter een leuke bezigheid, en dat maakt dat we je toch aanraden eens een potje of wat te proberen.
Downloaden: Liutherland: Porker War (gratis, in-app aankopen, iPhone, iOS 5.0+)
Balanceren met Bamba
Je hebt het wel eens gezien in het circus. Op teevee. Zo besnorde bolhoed die besluit te balanceren over een koord. Niet het meest sexy idee voor een game, maar wel precies hetgeen wat ontwikkelaar Simon Ducroquet ons voorschotelt. Bamba bevat 25 levels waarin je dient te balanceren op je eenwieler op een koord. Nou ja, en nog 24 andere voorwerpen. Door naar de voor- en achterkant van het voorwerp te vegen, overleef je zo lang mogelijk op het object. Het wordt je daarbij steeds lastiger gemaakt en niet alleen de vorm van het voorwerp zelf. Dat een smallere ronde buis lastiger is dan een brede, laat zich nog wel raden. Maar je balanceert ook op ronddraaiende cirkels met heuvels op vier plekken. Tussen drie planken die van lengte wisselen. Op een staaf waarop een roterende vorm je van die staaf kan beuken. De animaties hadden wel iets vloeiender gekund en ons spreekt de gameplay niet heel erg aan, maar er zijn aantoonbaar genoeg mensen die niet superzenuwachtig worden van kleine, lastige highscorespelletjes. Iets met een fladderende vogel ofzo.
Downloaden: Bamba (€0,89, geen in-app aankopen, universeel, iOS 4.3+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 0 reacties