Opeens zag je het overal in iPhone-apps: het hamburgermenu. Drie liggende streepjes waarmee je een menu of zijbalk kunt openen: het leek zo handig. Je kunt achter de drie streepjes een behoorlijke hoeveelheid informatie verstoppen en het komt pas te voorschijn als een gebruiker erop klikt. De rest van de tijd is het verborgen. Het leek heel erg handig, maar inmiddels blijkt dat er niet zo vaak op de hamburger wordt geklikt. Ontwikkelaars van apps zijn alweer bezig ervan af te stappen. Luis Abreu publiceerde eerder deze maand een artikel, waarin hij uitlegt waarom je hamburgermenu’s moet vermijden.
De verkorte versie: uit het oog, uit het hart. Alles wat je achter het hamburgermenu stopt wordt al snel over het hoofd gezien en nauwelijks gebruikt. De knop bevindt zich bovendien vaak linksboven en is daarom moeilijk te bereiken als je je rechterhand gebruikt. Metingen wijzen bovendien uit dat er steeds minder wordt geklikt op hamburgermenu’s (ca. 20% minder). Het menu deugt niet als je naar navigatiepatronen kijkt.
De uitvinder van de hamburger
Veel mensen herinneren zich nog het hamburgermenu uit de Facebook-app, waardoor het leek alsof Facebook de eerste was die een dergelijk knopje invoerde. Maar in feite is de hamburger veel ouder. Onderstaand filmpje jaat zien hoe het Xerox Star-werkstation, met een van de eerste grafische gebruikersinterfaces, al een hamburgermenu bevatte. Blader naar 21:00 minuten in onderstaande video.
Norm Cox was verantwoordelijk voor de hele interface, inclusief de hamburger. De drie liggende streepjes zien eruit als een lijst en het leek Cox een goed idee om gebruikers de hint te geven dat het een menulijst achter de knop zat. Bij navraag zei Cox: “I designed that symbol many years ago as a “container” for contextual menu choices.”
Wanneer nog wel hamburgers?
Er kunnen situaties zijn waarbij een hamburgermenu nog wel een goede keuze is. Denk bijvoorbeeld aan functies als: het bekijken van je profiel, het wijzigen van je betalingsinformatie of het uitnodigen van vrienden voor een bepaalde dienst. Bij veel apps zijn dit activiteiten die je maar zelden uitvoert en waar je moeite voor wilt doen – ze mogen dus best wat meer verstopt zijn in de app.
Facebook heeft het hamburgermenu in de iPhone-app inmiddels vervangen door een menu met tabbladen, waarin overigens nog wel hamburgerachtige elementen terug te vinden zijn. Er zijn nu eenmaal teveel opties om allemaal kwijt te kunnen. Gmail, Google Maps, Pocket en talloze andere apps gebruiken nog wel het hamburgermenu, maar andere populaire apps hebben het alweer afgeschaft. Kijk maar eens naar Twitter, Instagram, Pinterest, Uber, Skype, WordPress, Quora en de App Store-app.
Het alternatief: tabbladen
De hierboven genoemde apps, van Twitter tot Instagram, zijn allemaal overgestapt op een alternatief: tabmenu’s. Dit is een rijtje met altijd zichtbare knoppen, meestal onderaan het scherm. In de iCulture-app gebruiken we dat ook:
En ook Apple maakt er gebruik van, bijvoorbeeld in de Muziek-app:
Niet vernieuwend misschien, maar wel heel effectief. Uit A/B-tests door de app Zeebox blijkt dat het invoeren van een tabmenu zorgde voor gemiddeld 55% meer gebruik per week en 8,7% meer gebruik op dagbasis. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van andere tabmenu’s:
Je kunt de tabbalk op een slimme manier verbergen, zoals bijvoorbeeld de Safari-browser doet. Met een tabbalk heb je als gebruiker alle belangrijke functies onder handbereik. Het zorgt ervoor dat mensen meer rondbladeren, ook al kost het wat schermruimte.
De hamburgers zullen niet zomaar verdwijnen. Op mobiele websites worden ze bijvoorbeeld ook nog regelmatig gebruikt, zoals bij TIME:
Op websites zijn hamburgers te vervangen door een linkbalk bovenin het scherm of je kunt ze laten staan en gebruiken voor minder belangrijke functies, zoals het wijzigen van je profielgegevens.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 11 reacties