T-Mobile-abonnees kunnen vanaf vandaag gebruikmaken van HD-voice. Dit betekent dat je onder bepaalde voorwaarden een betere geluidskwaliteit hebt tijdens telefoongesprekken. Op het moment werkt HD-Voice bij T-Mobile alleen op plekken waar de provider het netwerk heeft vernieuwd – oftewel de plekken waar op het moment 4G wordt aangeboden. T-Mobile spreekt van een grootschalige test, aldus Tweakers. Niet iedere iPhone kan HD-Voice gebruiken: je hebt een iPhone 5 of nieuwer nodig voor de betere belkwaliteit.
KPN biedt al een tijd HD-Voice aan. T-Mobile is de tweede provider in Nederland die hiermee de belkwaliteit wil verbeteren. Toen Apple in 2012 HD-Voice-ondersteuning aan de iPhone 5 toevoegde, beschreven we de technologie als volgt:
Bij een gewoon telefoongesprek worden vooral de middenfrequenties van je stemgeluid overgedragen. HD-Voice zorgt ervoor dat ook een aantal hogere en lagere frequenties te horen zijn, waardoor een telefoongesprek beter en natuurlijker klinkt.
Omdat HD-Voice op het moment nog door T-Mobile wordt getest, wil de operator de komende maanden naar ervaringen van klanten vragen. Op het moment lijkt de groep die HD-Voice kan gebruiken ook enigszins beperkt. De voorwaarden zijn namelijk nogal specifiek: zowel jij als de andere beller moeten een HD-Voice-ondersteunde smartphone hebben én aanwezig zijn bij een ondersteund netwerk. Op het moment werkt HD-Voice bovendien alleen tussen T-Mobile-abonnees. Je kunt ook nog geen HD-gesprek voeren met een KPN-abonnee, zo vertelt een T-Mobile-woordvoerder aan iCulture.
Lees ook: Wat is HD Voice en wat heb je er als iPhone-gebruiker aan?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties