iculture-populaire-apps
Populaire Apps De meest gedownloade apps van de afgelopen week

iPhone-gebruikers kopen twee keer zoveel apps als Android-bezitters

Uit een onderzoek van Admob Metrics onder 1000 respondenten, blijkt dat iPhone gebruikers gemiddeld twee keer zoveel apps kopen als bezitters van een Android toestel. Het verschil zit hem niet zozeer in het aantal apps, als wel in het aantal betaalde applicaties.
Edward Neve - · Laatst bijgewerkt:

android_iphoneMobiel advertentiebedrijf Admob Metrics heeft een rapport gepubliceerd over het downloadgedrag van iPhone- en Android-gebruikers. Daaruit zijn een aantal interessante bevindingen over het downloaden van applicaties naar voren gekomen. De basis hiervoor vormt een onderzoek van Admob Metrics onder meer dan 1000 bezitters van een iPhone, iPod Touch of Android-toestel. Uit het onderzoek blijkt dat iPhone-gebruikers gemiddeld twee keer zoveel apps kopen als bezitters van een Android-toestel. Het verschil zit hem niet zozeer in het totaal aantal apps, als wel in het aantal betaalde applicaties.

iPhone vs Android

Bezitters van een iPod Touch downloaden per maand bijna twee keer zoveel applicaties als iPhone-gebruikers, ongeveer 18 stuks. Bezitters van een iPhone schaffen 10,2 applicaties aan: daarvan zijn er 2,6 betaald. Android-gebruikers downloaden ongeveer 9,1 nieuwe applicaties per maand, waarvan er 1,1 betaald zijn. Twee keer zo weinig dus als bij een iPhone-gebruiker.

Oorzaak

Wat de oorzaak is van dit verschil is niet direct duidelijk. Je kunt zeggen dat Apple-gebruikers in het algemeen eraan gewend zijn om dingen te kopen. Denk aan het aanschaffen van een Mac, (updates van) het Mac OS-besturingssysteem of liedjes uit de iTunes store. Dit in tegenstelling tot Google- en bijvoorbeeld Linux-gebruikers, die gewend zijn om alle software die zij gebruiken gratis te kunnen krijgen. Een andere verklaring voor het verschil is de succesvolle combinatie van een lite en een betaalde variant in de App Store. Een van de belangrijkste redenen om een betaalde applicatie aan te schaffen is de mate waarin de koper tevreden is over de gratis lite versie.

Ook het enorme aanbod van de App Store, in vergelijking tot dat van de Android Market zou een rol kunnen spelen. De Android Market heeft iets meer dan 5000 applicatie in totaal (juli 2009), tegenover een reusachtig aantal van meer dan 75.000 stuks in de App Store.

Andere cijfers

Uit het onderzoek blijkt verder dat diegenen die regelmatig applicaties kopen ongeveer vijf apps per maand aanschaffen. De totale kosten hiervoor liggen zo rond de 9 dollar, zo’n 6,30 euro. De helft van alle onderzochte telefoonbezitters spendeert ongeveer een half uur per dag aan het gebruiken van de aangeschafte applicaties.

Via: Mashable en TechCrunch

Deze lijsten zijn gebaseerd op afgelopen week. Een aantal van de toen gratis apps heeft inmiddels weer een prijskaartje.

Reacties: 30 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.