Een parelwit scherm met wat gekleurde rondjes centraal in het midden. Dat kon toch geen beklijvende puzzelgame opleveren? Dots bewees vorig voorjaar dat het tegendeel waar kon zijn. Het simpel vormgegeven spelletje waarin je gelijkgekleurde bolletjes wegspeelde, bleef maar vragen om een hogere highscore neer te zetten. Nu is de opvolger uit: TwoDots. Niet louter een puur highscorespelletje, maar een game die is opgezet volgens de Candy Crush-formule.
Zo noemen we voor het gemak maar eens de opzet van de game. Ook in TwoDots volg je een spoor van levels. Levels die je hebt gehad tonen het aantal sterren dat je erop haalde en door naar boven te scrollen zie je hoeveel levels je nog te gaan hebt. TwoDots opent met 85 uitdagingen, waarbij je van een strak getekende eskimohut naar een onderwaterwereld gaat, de sneeuw in, een berg beklimt en een vuurbos verkent. Samen met de geinige, hoempapa-trompetmuziekje in het hoofdmenu, de strakke tekeningen en subtiele bewegingen op de wereldkaart, maakt TwoDots een stijlvolle en volwassenere indruk dan het spelletje met de snoepjes.
Voor het spel zelf maken de levels niet zoveel uit. Je combineert vooral gekleurde stippen tegen een witte achtergrond. Aan het begin van elke uitdaging zie je wat je precies moet combineren en het duurt een level of anderhalf voordat je doorhebt dat TwoDots niks moet hebben van de Candy Crush-introductie met 20 kinderlijk eenvoudige levels. Hier heeft elke zet gewicht. Als je 20 gele en 20 rode stippen moet combineren (door er horizontaal of verticaal een lijn doorheen te trekken) in 30 beurten, baal je ervan als je een beurt moet opofferen aan vier groene stippen die je wilt wegwerken om ruimte te maken.
Maar TwoDots heeft twee geheimen. Twee belangrijke trucs. Zo kan je verschillende stippen in het veld vervangen door een vierkant te maken met stippen, of gaat er een bommetje af als je een gekleurde stip omringt door andere kleuren. Maar ook met die kennis is dit geen gemakkelijk spel. De vijf levens die je hebt zullen al vanaf het begin vaak op gaan.
Net als in de vorige Dots, heb je ook in TwoDots verschillende in-app aankopen. Je zal het vaakst in aanraking komen met de beurtverlenger die je vijf beurten extra in een potje kan geven voor 89 cent per keer, maar later in het spel worden ook koopbare powerups voorgeschoteld. Probeer ze maar eens te weerstaan als je al twee sets van vijf levels door een uitdaging hebt gejaagd.
TwoDots voelt niet perse als de opvolger van Dots. Het spel is leuker en gedetailleerder afgewerkt dan de voorganger, maar het is echt een game volgens de Candy Crush-opzet en niet langer een met verschillende highscoremodi. Daarvoor kan je nog steeds terecht bij het origineel. Ze hebben één grote overeenkomst: het zijn beide puzzelgames die het verdienen om op je iPhone en iPad te staan.
Downloaden: TwoDots (gratis, in-app aankopen, universeel, iOS 7.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties