Ontwikkelbedrijf The Saints heeft vandaag op het Mediafacts-evenement ‘Uitgeven op de iPad‘ aangekondigd dat ze een oplossing hebben ontwikkeld voor tijdschriften op de iPad. Onder de naam Stretchpad bieden ze een oplossing op basis van pdf-bestanden. Een uitgever gebruikt een bestaand pdf-bestand van een magazine als basis en verrijkt dit met extra contentlagen zoals links, audio, video en social media. De extra content komt als een overlay op de pagina’s en wordt zichtbaar door deze te stretchen (uit te rekken). Op die manier kan een uitgever met bestaande content een iPad-applicatie lanceren.
Uitgevers hoeven met deze oplossing niet opnieuw te beginnen, maar hoeven voor de iPad-applicatie alleen wat extra werk te doen om een rijke ervaring te bieden. Stretchpad is een laagdrempelige oplossing, bedoeld om met bestaande content ervaring op te doen. Opdrachtgevers kunnen de content zoveel verrijken als ze zelf willen, eventueel via latere updates. De uitgaves verschijnen onder eigen naam en voor een zelf te bepalen prijs in de App Store, waarbij The Saints inzicht biedt in aantal downloads, gebruik en verdiensten.
The Saints start nu een pilotperiode die duurt totdat de iPad in Nederland gelanceerd wordt. Een beperkte groep uitgevers kan daaraan meedoen. Ideeën voor Stretchpad-applicaties zijn bijvoorbeeld autobladen, tv-gidsen, kranten, glossy’s, boeken, folders, reisgidsen, kinderboeken en educatieve boeken. De extra contentlaag kan bestaan uit video’s van autotesten, trailers van tv-programma’s of (bij kranten) extra content die na het drukken bekend is geworden. Bij glossy’s zou je kunnen denken aan extra Twitter-streams van celebs en bij reisboeken kun je interactieve kaarten meeleveren.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties