Britse en Zweedse organisaties kijken ook naar iPad 4G-verwarring

De Engelse reclamebond en de Zweedse consumentenbond doen onderzoek naar mogelijk misleidende recames over de 4G-verbinding van de nieuwe iPad. Vanmorgen bleek nog dat Apple misleide klanten in Australië geld teruggeeft.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

iPad 4GVanmorgen bleek nog dat Australische klanten die een iPad met 4G hadden gekocht deze terug konden brengen. Het 4G-netwerk is namelijk in Australië helemaal niet bruikbaar, waardoor kopers zich wellicht misleid voelen. Aanleiding voor de geld terug-actie was een bezwaar gemaakt door een Australische consumentenorganisatie. Nu nemen ook de Britse Advertising Standards Authority (ASA) en de Zweedse consumentenbond de zaak onder de loep.


ASA zegt bewust te zijn van de ontwikkelingen in Australië en daarom nu te kijken of een onderzoek in Groot Britannië de moeite waard is. Zij durven nog niet te stellen dat reclames in Engeland voor problemen hebben gezorgd. Dient een misleide klant een klacht in bij ASA, dan zal de organisatie kijken of Apple de reclamecode heeft gebroken.

De Zweedse consumentenbond zou inmiddels al meerdere klachten over de advertenties voor 4G hebben ontvangen. Volgens Marek Andersson, een advocaat van de Zweedse bond, zou je inderdaad kunnen afvragen of Apple’s marketing rond de nieuwe iPad misleidend is. Hij zal zich verdiepen in hoe duidelijk Apple’s reclamecampagne het maakt dat 4G met de nieuwe iPad alleen in de Verenigde Staten en Canada te gebruiken is.

Hoewel beide partijen de mogelijk misleidende reclames alleen nog maar onderzoeken, is het interessant om te zien hoe de kwestie in steeds meer landen begint te spelen. Escaleert dit, dan bestaat er een kans dat ook in andere Europese landen de klacht aangedragen zal worden door consumentenorganisaties.

Informatie

Laatst bijgewerkt
17 juli 2014 om 1:22
Onderwerpen
,
Categorie
iDevices

Reacties: 5 reacties

  1. Het is voor mij onbegrijpelijk dat Apple dit niet heeft zien aankomen. Waarom is er niet gewoon ook een Europese variant gekomen of een Australische. Bij de telefoons is dit al jaren hetzelfde. Ze hadden nog beter een ‘oude’ 3G chip in de nieuwe iPad kunnen doen voor de Europese markt. Dan hadden ze kunnen zeggen: we willen wel 4G aanbieden in Europa maar jullie providers zijn nog niet klaar. Nu stoppen ze er een chip in de geen 4G ondersteunt behalve in Amerika maar adverteren ze er wel mee. Dat is vragen om problemen.

  2. snap sowieso niet waarom providers wereldwijd niet 1 frequentie afspreken voor 4G. Scheelt een hoop gedoe voor fabrikanten.

  3. Ligt het aan mij of zie ik gewoon op apple.com staan dat je op het 4G-Netwerk van At&T en die van verizon kan surfen

  4. Laten ze nu net in Zweden al bezig te zijn met het uitrollen van 4g. Begrijpelijk dat ze het in de gaten houden.

  5. Alle grote netwerken bieden ondertussen 4G aan in Amerika.

    Apple is inderdaad dom geweest en heeft gewoon de marketing campagne in de VS vertaald naar alle andere markten. Niet slim.

    Andere chip in de Europese versie had niet eens nodig geweest. Het enige wat ze moeten doen is de verpakking en hun communicatie veranderen. Adverteren met “De nieuwe iPad is 4G-ready”. Hop, klaar.