Adobe heeft vandaag aangekondigd dat je met Flash Professional CS5 voortaan applicaties kunt bouwen voor de iPhone en iPod touch. Het gaat daarbij om native applicaties, die je via de App Store kunt verkopen en die aan alle Apple SDK-richtlijnen voldoen.
De publieke beta van Flash Professional CS5 komt later beschikbaar, maar in de App Store zijn al de eerste applicaties te vinden, die ermee gemaakt zijn zoals de game Flickleblox en een Southpark-applicatie. Het enige wat je nodig hebt is de software, kennis van ActionScript 3 en een goed idee. Ontwikkelaars kunnen zich alvast aanmelden om tijdig een waarschuwing te ontvangen wanneer de betatest van start gaat. Je kunt beginnen met
Deze zijn al in de App Store verkrijgbaar:
- Chroma Circuit (€0,79), een soort puzzelspel waarbij je moet breinbreken, gemaakt door Bowler Hat Games.
- Trading Stuff (gratis), (actiespel waarbij je spullen in de ruimte moet verhandelen, gemaakt door PushButton Labs.
- Fickleblox (€0,79): een blokkengame, die in onderstaande video wordt gedemonstreerd.
- Just Letters (€0,79): letterspel met koelkastmagneten, van Muchosmedia.
- South Park Avatar Creator (€0,79): maak je eigen Southpark-figuurtje, gepubliceerd door MTV.
- That Roach Game (gratis), tikje onsmakelijk spelletje waarbij je kakkerlakken kapot moet trappen, van Stefan Wessels/Werkdesign.
- Red Hood (gratis), Roodkapje in een spelletje, waarbij je steeds de verschillen tussen twee plaatjes moet zoeken, ontwikkeld door Difference Games LLC.
Meer info: Adobe Flash applications for iPhone
Tipgever: Leon
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Oftewel, flash komt naar de iPhone 🙂
Ok, dit is wel vet. Moet ik toch maar echt even actionscript gaan leren.
Kijk dit is leuk.
Ik kan al Actionscript en had al een plan om een eerder gemaakte game (die ik in flash heb) te maken voor de iPhone.
Nu komt die zeker 😀
Zeeeeeer goede zet van Adobe 🙂 Dat iPhone apps hot zijn heeft ook Adobe opgemerkt.
nice! ff beetje actionscript 3 gaan leren 🙂 heb al behoorlijke flash kennis dus gaat wel lukken. leuk van adobe 🙂
Kan me voorstellen dat er nu flink wat flash-based apps richting de app-store gaan 🙂 zal Apple wel applaudisseren
Zeker goed nieuws. Zelf je apps bouwen voor persoonlijk gebruik. Excellent.
Adobe opent de deuren naar nog meer AppStore-trash. AS3 is stukken makkelijker dan Cocoa, dus gaat straks iedereen iPhone apps maken. Dat betekent dat er nu dus nog meer virtuele scheerapparaten, digitale niet werkende x-ray scanners en willekeurige metaal-detectors bijkomen. Alsof er al niet genoeg niet werkende auto-kofferklep-openers zijn.
Hopateeee !! we gaan binnenkort aan de slag!
Vraag me nog wel af hoe je tijdens het ontwikkelen in CS5 de applicatie kan testen. Zou er ook een Adobe variant gemaakt worden van de Cocoa touch Iphone simulator?
@Tim:
Nee, geen flash nasr de iPhone helaas.
Flash C5 zet de flash applicatie om in code die de iPhone wél kan verwerken (maar dus nogsteeds geen flash voor de iphone).
Heb ik hier een Mac voor nodig? Hopelijk niet.
Dit is een uitstekende kans om te ontwikkelen voor de iPhone anders.
AS3 kun je op elke computer met Adobe Flash CS3 of hoger programmeren =)
heeft iemand misschien ergens een goede tutorial gevonden, want ik kan er geen vinden met google?
@Alex: lol..
Ontopic, wel een goed idee en knap dat ze zo makkelijk die compilatie kunnen laten plaatsvinden. Ik hoop dat ze specifieke functies toevoegen voor de camera, motion ed.
Goed punt trouwens dat de deur nu wel erg open staat voor crap apps in de store. Welke je misschien beter in de browser kan houden.
Misschien is het wel een steek in de rug van adobe naar apple. Het is dus technisch goed mogelijk (ja het werkt nu anders, maar zie flash 10,1 en de vertaling van AS3) dat flash in de browser draait.. We’ll see..
Tutorial voor wat? Het is nog niet publiekelijk beschikbaar bij mijn weten.
beetje jammer dit idd. Leuk natuurlijk dat Adobe zo geloofd in de iPhone maar of dit de kwaliteit nou echt ten goede komt is ff een tweede. Wat tim zegt klopt precies. Laat de scheerapps, “kijk is mijn iPhone kan een kleurtje laten zien” en “panic button” AppS maar komen.
@Alex haha een Tutorial via Google. Dan krijg je straks 100apps die op elkaar lijken omdat de “developer” een tutorail gebruikt.
Dit is een drempel verlagende handeling wat mij betreft. En daardoor zal het aantal meuk apps toenemen. Maar de kansen voor mensen met goede ideeën zullen ook toenemen en dat applaudisseer ik dan wel 🙂
Maar idd; het is wat anders dan flash op de iPhone 🙁
Wat maakt het nou uit dat de AppStore dan volloopt met crap, je koopt toch alleen de apps die je leuk vind, via zoeken (en dan hou je ipc bij over leuke apps)
CS5? Nu al? Waarom maakt Adobe niet gewoon een programma-update? :S
@Des: €, simpel.
Ze gaan toch niet voor niets door een goedkeuringsproces?
De meeste crap zal er wel uitgefilterd worden hoor.
En dan nog, om je apps in de app store te krijgen moet je wel een dev account van $200 hebben
Hiermee krijgen windows gebruikers eindelijk een ontwikkelomgeving om voor de iPhone te ontwikkelen.
En de volgende stap is dat Apple deel gaat nemen in het Open Screen Project van Adobe. Dan krijgen we echt Flash op de iPhone en iPod Touch.
En dat is toch wat we eigenlijk allemaal willen
Tsja.. dotnet was toch echt al eerder met MonoTouch.
Correctie, 99 dollar 😉
Overigens betwijfel ik in hoeverre ze dit voor Windows gaan realiseren, dat ze het gaan compilen op Windows lijkt me stug, ze zouden dan eerder een vooraf gemaakte emulator gebruiken en daar dan je scriptjes in plakken.
En hoe zou je het moeten testen? De iPhone Simulator draait niet op Windows, en ik denk niet dat Apple het leuk vind als ze zorgen dat je je applicatie op de iPhone kunt zetten, en hoe moet je signeren?
Weten we uberhaupt wel zeker of dit voor Windows komt?
Goed nieuws :-), want actionscript is een geliefde taal onder een grote groep.
@JWVD:
Natuurlijk werkt dit gewoon op Windows. Ze hebben de LLVM compiler gebruikt (Low Level Virtual Machine) om van AS3 generieke code te maken, die je weer naar een willekeurig ander doelplatform kunnen ombouwen. Het mooie is dat als dit een beetje aanslaat, je straks in principe CS5 kunt gebruiken om naar elk ander doelplatform te publishen.
Testen van de app doe je natuurlijk gewoon met de Flash Player op je ontwikkelsysteem, al is de performance natuurlijk veel beter op een PC.
@Tim: Nee hoor, de hele wereld lacht zich zometeen een breuk om de stumperds met een iPhone, omdat dat straks het enige platform is waar géén Flash op draait. Blame Apple.
@Bart: Alle apple iphone gebruikers lachen zich rot omdat zij native apps hebben die super snel zijn en perfect op de iphone draaien in tegenstelling tot die slome flash crap die niet perfect blend op de andere smartphones
Ik vind veel zaken van apple prut maar de regel geen interpreted code op de iphone vind ik een zeer goede.
@JW: En het signeren van je applicatie dan?
Inderdaad! 🙁
Als Apple nu gewoon Flash in mobileSafari had toegelaten… had dat allemaal op het web kunnen blijven!
‘That Roach Game’ even geïnstalleerd gehad. Loopt niet echt soepel, vooral als er meer kakkerlakken in beeld komen. Verder was m’n batterij best een eind verder leeg nadat ik m’n iPhone op standby had staan met het spel aan. Lijkt er op dat het de (diepere) slaap stand blokkeert.