In Hook Champ ga je als avonturier, in een aantal levels vol spelonken, op zoek naar verloren schatten. Helaas spookt het nogal: je wordt continu op de hielen gezeten door een gemene geest die je tot een geraamte vermaalt zodra hij de kans krijgt. Gewapend met een touw met haak slinger je door de grotten om aan je belager te ontkomen en tegelijkertijd zoveel mogelijk geld en schatten te verzamelen. Aan het einde van elk level verdien je munten, die je kunt besteden in een winkel waar je extra items koopt die je in volgende levels kunt gebruiken.
Verslavende online leaderboards
Hou je niet alleen van korte levels, maar wil je meer competitie? Dan zijn de online leaderboards, waar je per level je scores kunt posten, zéér verslavend. Hier kun je zien hoe je scoort ten opzichte van de developerscores en anderen die op jouw telefoon hebben gespeeld. Maar je kunt je eigen scores ook vergelijken met de beste scores ter wereld. Per level krijg je deze scores in beeld en heb je eens een level goed gespeeld, dan is het zeer verslavend om nogmaals zo’n level uit te spelen tot je een optimale score hebt behaald waarmee je wereldwijd indruk kunt maken.
Lekker eenvoudige besturing
Je bestuurt de game door eenvoudig op het scherm te tikken en daardoor je haak ergens aan te bevestigen. Ook kun je lopen of schieten door op je scherm te tikken. De besturing is prima uitgewerkt, eenvoudig en intuïtief en doet gewoon wat hij moet doen. Dit klinkt misschien niet bijzonder, maar meestal is dit een kenmerk dat alleen geldt voor de leukste games die de App Store bevat.
Pixalachtige verfijning
Hook Champ oogt qua uiterlijk blokkerig en pixelig, maar vergis je niet in deze eenvoud. Het spel is heel bewust ontworpen met het pixalachtige uiterlijk in gedachten, waardoor het een klassieke uitstraling heeft en lijkt op games van meer dan tien jaar oud. Toch doet dit geen afbreuk aan het spel, maar geeft het de game juist een bijzondere charme. De stijl laat direct zien dat Hook Champ een spel is van eenvoud, dat tóch verfijning kent.
Snelle levels, maar ook strategie
Hook Champ kent een goede balans tussen korte, snelle levels waar je met je haak en touw in het rond slingert en RPG-achtige keuzes, door strategische aankopen te doen tussen de levels door. Sommige gadgets kunnen je namelijk flink helpen in een volgend level. Een langer touw bijvoorbeeld, waarmee hogere plafonds binnen je bereik komen. Door de afwisseling van eenvoudige levels en strategische keuzes heeft Hook Champ net wat meer in petto dan de korte eenvoudige games als Canabalt of Flight Control. De levels hebben qua eenvoud en snelheid veel weg van deze simpele games, maar de strategie tussen de levels zorgt ervoor dat Hook Champ toch veel meer aanvoelt als een complete en uitgebreidere game.
Simpel, maar niet eenvoudig
Het spel begint eenvoudig, maar al snel merk je dat het lastig wordt om de uitgang te bereiken. De flow in de levels zit goed in elkaar. Je ervaart dat je handigheid in de game moet krijgen én goede materialen moet aanschaffen, anders worden de levels onspeelbaar lastig. Tussen de levels kun je kaarten aanschaffen die extra werelden openen. Je merkt daarbij dat je niet te snel door de levels moet willen haasten, maar jezelf de tijd moet geven om eenvoudiger levels goed uit te spelen. De munten die je op deze manier verzamelt heb je namelijk hard nodig om extra attributen aan te schaffen die je helpen te overleven in de lastigere levels.
Conclusie
Na een paar levels krijg je handigheid in het slingeren. In volle vaart tik je op het scherm om je haak houvast te geven en terwijl je slingert zoek je alweer naar een volgend steunpunt, terwijl dat vervelende zwarte spook je bijna te pakken heeft. Hook Champ is simpel, maar desondanks heeft het alles wat een game moet hebben: het is leuk!
Info: Hook Champ
- Ontwikkelaar: Jeremy Orlando/Rocketcat Games
- Applicatie: Hook Champ
- Te koop via: App Store
- Prijs: €2,39
- Geteste versie: 1.0
- Bestandsgrootte: 8,1 MB
- Cijfer: 8,0
De ontwikkelaar zelf maakte onderstaande video:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties