De iPhone 2.0 SDK is vandaag aangekondigd en we hebben daar ook een liveblog over geschreven. Omdat het door de opsomming per tijdstip niet meteen overzichtelijk is wat er nu eigenlijk per thema is aangekondigd, zetten we in dit artikel nog eens alles op een rijtje.
Kort gezegd: Apple heeft de SDK aangekondigd die per direct te downloaden is, er is ondersteuning voor Exchange en een aantal andere (meer technische) zakelijke functies. Daarnaast is de iTunes App Store aangekondigd als enig distributiekanaal voor officiële native iPhone-applicaties. Al deze nieuwe functies zullen beschikbaar zijn in iPhone firmware 2.0, die vanaf juni beschikbaar zal zijn. Er is geen nieuwe hardware aangekondigd en er zijn ook geen uitspraken over de lancering van de iPhone in andere landen gedaan.
Zakelijke ondersteuning
Bedrijven kunnen vanaf nu – als het aan Apple ligt – hun BlackBerry, Windows Mobile-smartphone of andere pda of smartphone inruilen voor de iPhone, want alle veelgevraagde zakelijke functies worden ondersteund. Zakelijke gebruikers krijgen volledige Exchange-ondersteuning met beveiligde pushmail via Exchange ActiveSync. Je kunt hiermee in realtime push e-mail, afspraken en contactinformatie synchroniseren. Beheerders kunnen op afstand het toestel wissen (remote wipe) na verlies of diefstal. Wat draadloze netwerken betreft ondersteunt de nieuwe iPhone-firmware 2.0 ook WPA2 (sterkere AES-encryptie) en 802.1x. Dat laatste is met name interessant voor universiteiten en campussen, die voor de authenticatie op hun draadloze netwerk vaak gebruik hiervan maken. Eerder berichtten we over een online petitie waarin om ondersteuning voor 802.1x werd gevraagd. Aandacht voor verbeterde beveiliging blijkt ook uit de ondersteuning voor Cisco IPsec VPN. Daarmee krijg je versleutelde toegang tot zakelijke netwerken.
De SDK zelf
Om te beginnen: de SDK is gratis en de betaversie is per direct te downloaden van developer.apple.com. Voor het distribueren van je applicatie heb je echter wel een certificaat nodig en die krijg je alleen als je voor $99 lid wordt van het iPhone Developer Program. Deze prijs geldt voor individuele ontwikkelaars; bedrijven die eigen applicaties willen ontwikkelen die niet via de iTunes App Store zullen worden gedistribueerd (voor intern gebruik) moeten er $299 voor betalen. De SDK geeft ontwikkelaars toegang tot alle hardwarefuncties op de iPhone: de verschillende sensoren, graphics (OpenGL), audio (OpenAL en recordingfuncties), de camera en de lokatiefuncties (Core Location). De tools zijn gebaseerd op XCode en er komt een iPhone Simulator beschikbaar, waarmee je applicaties op de desktop kunt uitproberen. Deze is echter alleen geschikt voor MacOS X. De SDK bevat tools om een performance-analyse uit te voeren zodat je fouten en knelpunten in applicaties kunt opsporen. Je hebt behoorlijk wat opslagruimte nodig om de SDK te installeren: de SDK is 2 gigabyte groot.
Distributie via iTunes App Store
Apple gaat de applicaties via de iTunes App Store aanbieden. Je kunt ze downloaden via de desktopcomputer, maar ook draadloos (via GPRS/EDGE/Wi-Fi) op de iPhone of iPod touch downloaden en installeren. Updates van reeds geïnstalleerde applicaties worden automatisch via de iTunes App Store toegezonden. Het is daarmee vergelijkbaar met Installer.app. Apple houdt zelf 30% van de verkoopprijs; de ontwikkelaar ontvangt de overige 70%. Dat percentage lijkt realistisch als je nagaat dat Apple zorgt voor de hosting, bandbreedte, afrekening en dergelijke. Na het ontwikkelen van je applicatie en het publiceren in de iTunes App Store heb je er als ontwikkelaar geen omkijken meer naar. Gratis applicaties zijn ook toegestaan; als je $99 hebt betaald voor het certificaat en je lidmaatschap van de iPhone Developer Connection kun je de applicaties zonder verdere controle of ballotage aan de winkel toevoegen. Het certificaat is overigens bedoeld om de applicatie te kunnen traceren. Apple heeft nog geen goed antwoord voor trialversies en shareware-applicaties die je pas na bepaalde tijd moet aanschaffen.
Reeds ontwikkelde applicaties
Tijdens de presentatie van de iPhone SDK toonden een aantal bedrijven applicaties die reeds met de SDK zijn gemaakt. EA Games maakte in twee weken een iPhone-versie van het spel Spore, inclusief alle 18 levels en een level-editor. SEGA liet het spel SuperMonkeyBall zien, dat eveneens in twee weken werd ontwikkeld. Salesforce.com toonde een zakelijke applicatie en roemde de snelle ontwikkeltijd en het gemak waarmee applicatie kunnen worden ontwikkeld. AOL ontwikkelde in vijf dagen tijd een AIM-chatapplicatie voor de iPhone, waarin je de status van contactpersonen kunt zien en tussen meerdere actieve chatsessies kunt wisselen.
Tot slot
Terugkijkend op de lancering van de iPhone SDK is duidelijk dat Apple zeer doordacht te werk is gegaan. Veel kritiek op het ontbreken van zakelijke functies is hiermee opgelost, veel zorgen rond beveiliging zijn eveneens geadresseerd. Voor ontwikkelaars is het goed om te weten dat iedereen gratis met de SDK aan de slag kan en voor een redelijke prijs ($99) zelf applicaties kan gaan verkopen. De distributie via iTunes App Store lijkt in veel opzichten op de huidige werkwijze met Installer.app en zal bij veel gebruikers logisch aandoen. We zullen er nog wel een tijdje op moeten wachten: iPhone 2.0 komt in juni en vanaf dat moment is het pas mogelijk om de gemaakte applicaties te distribueren via de iTunes App Store. Dat je met de SDK heel snel applicaties kunt ontwikkelen, blijkt uit de ervaringen van EA Games, SEGA en AOL. Opmerkelijk is dat er tijdens de presentatie niets werd gezegd over nieuwe functionaliteit in iPhone firmware 2.0 (behalve dan de iTunes App Store): er werd niet gesproken over ondersteuning voor zaken als bijvoorbeeld 3G of GPS. Ook werd er niet gesproken over lanceringen in andere landen. Een minpunt is dat iPod touch-gebruikers moeten gaan betalen voor de firmwareupgrade. Een definitieve prijs hiervoor is nog niet bekendgemaakt, al heeft Apple wel laten weten dat ze geen winst hoeven te maken op de betaalde upgrade.
Persbericht: Apple Announces iPhone 2.0 Software Beta
Video van de presentatie: Apple March 6th Event (QuickTime)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
iTunes
Lees alles over iTunes, de voormalige software voor het beheren van je mediacollectie op Mac en Windows. Sinds 2019 is Apple gestopt met iTunes op de Mac en in februari 2024 bracht Apple officieel drie opvolgers voor iTunes op Windows uit. iTunes voor Windows bestaat echter nog wel. Ook is er nog de iTunes Store nog voor het kopen van muzieknummers en albums en het aanschaffen en huren van films.

- Alles over iTunes
- Alles over de iTunes Store
- iTunes alternatieven voor Windows en Mac
- Sneltoetsen in de iTunes screensaver
- Wat is iTunes Connect?
- iTunes in de Cloud
- iTunes Match
- iPhone en iPad synchroniseren met je Mac
- De opvolgers van iTunes op de Mac
- Drie opvolgers van iTunes op Windows
- Muziek en films uit de iTunes Store cadeau geven
- Beltonen in de iTunes Store
- iTunes Store in de Muziek-app op de Mac
Het zou fijn zijn als er binnenkort wat meer duidelijkheid komt over een eventuele Nederlandse release datum.
@Robin
Wat heeft dat nou weer met dit nieuwsbericht te maken?
Ik vraag mij af hoe het zit met IM via gprs (je bent over het algemeen niet telefonisch bereikbaar tijdens data transfer via gprs).
Mogelijk werd er tijdens de presentatie niets meer gezegd, maar de press release vermeld nog dit over de (beta van) 2.0:
Mass delete emails… eindelijk! 🙂
Iemand al een D/L link via RS, FTW of BT voor FW 2.0? Ik hou me aanbevolen!
Mooie toevoeging Herman, compleet overheen gelezen!
SDK werkt alleen op de mac? jammer weer.
ik kan de sdk niet downloaden “we are processing your request. please wait a few moments and then refresh this page” hoe kom ik hier omheen? heeft iemand anders dit probleem ook?
De server met de SDK lag sinds de keynote plat, maar is nu weer bereikbaar (Amerika slaapt)
@Geodriehoek:
Kan jij eigenlijk nog meer schrijven dan alleen maar op iedereen hun kop te kakken?????!!!???
Dit heb je mij gisteren ook al gelapt en nou doe je het weer bij Robin!!! Als jijzelf niets beters weet te schrijven, zet je Macbook of je Windhoos PC’tje dan uit en ga slapen jongen!
Sorry iPhoneclub, voor mijn uitbarsting, maar overal waar ik deze gozer iets zie schrijven is het alleen maar commentaar op anderen en nooit iets nuttigs. Zelfs geen persoonlijke ideeën of gedachten…
@robin
idd macs zijn een ramp om op te werken. doe niet zo kortzichtig man…!
het is toch niet meer dan logisch als apple een eigen OS heeft dat je dan ook op een computer met dat zelfde OS programmeert voor de mobiele versie van dat OS. ALs je wilt dat alles optimaal werkt kan je dat beter zo doen ipf een extra SDK voor windows schrijven die dan waarschijnlijk buggy is omdat windows niet alle API’s aan boord heeft om alles te testen en debuggen.
As you may have noticed on everything but the share-price of Apple, Apple announced the new iPhone 2.0 OS and accompanied with a new Enterprise angle and a SDK toolkit to develop your own apps.
A few things I found that needed my comment (Steve are you listening?)…
1) Why choose ActiveSync? I would have been very happy to see that Apple chose to use IMAP-IDLE and an extension on CalDAV to do some of the push-things it is touting with ActiveSync… ActiveSync will only reinforce the use of Exchange to small and medium sized companies, who would have easily moved to a newer platform if the options were given… I agree that ActiveSync does entice the large monoliths to which Apple could sell the remainder iPhones to complete its 10m target, but a less heavy option should have been available based on MacOSXServer technologies. My vision there would have been to use IMAP-IDLE to poll for mails, which works adequate for Mail.app on Macs. The push-calendaring was a very enticing deal, but might also have been possible by extending CalDAV server on MacOSXServer, maybe even by using IMAP as the repository for the calendar events and hence again leverage the IMAP-IDLE technology to push new events, more or less like how ToDo’s and Notes are stored on the Mail server right now using Mail.app…
2) Managed iPhones? What I really missed in the Enterprise demo would have been Managed iPhones like the Managed Clients on MacOSXServer. when you boot your iPhone it asks for a login and password and based on that and LDAP/DHCP it would fill your iPhone with the right apps and settings. These could then be managed by a central server and hence a simple lost iPhone would be useless without login and password. Also this would make iPhones very manageable, allowing you to set the mail settings, set locks on the iPhone based on the user. Think of them as small Macs only.
3) If the CFO of Apple is ok with a non tied down iPhone, then I would have loved to hear of a 900$ unlocked iPhone from Apple… Together with an amnesty program this would allow a lot of the high net-worth people all over the world, who are tied down to piracy at the moment to pay Apple for the loss they incur and also enable them to use the iPhone without the worries… By the summer the market of tie-ins would be saturated and those providers that want to join the iPhone gang will have joined, the others will have to read and weep… Maybe sell it with a world-wide covered AppleCare for iPhones…
4) Games on iPhone… “a kind of Wiimote for iPhone” just made me shiver… Please make a more “entertainable” version of the iPhone for this… One that will bounce back when it slips out of your hands on that sharp curve… Can you see the saddened faces when buying a 15$ game and the next day ordering another 499$ iPhone, cause the old one got busted and then figuring that you will need to buy the game again (no transfer of games… I assume).
Just 4 small point to ponder on…
Deeeep
Een vraagje aan diegenen die meer into iPhone en haar SDK zijn dan ikzelf: denken jullie dat het mogelijk wordt om ook GSM-signalen in de API in te lezen (en te gebruiken). Ikzelf doe (universitair) onderzoek naar GSM positiebepaling en ben al een tijdje op zoek naar deze functionaliteit in een smartphone. Misschien bij apple?
@4saus…
Ik vind Mac niet slecht ofzo, ik heb alleen geen zin om een Mac te kopen (alleen) om die SDK te kunnen gebruiken 😛
Vandaar… Misschien dat ik in de toekomst nog eens Mac gebruik… Heb het tot zover nog nooit geprobeerd, wil niet zeggen dat ik t niet wil!
Dus een SDK voor Windows zou ik ook niet erg vinden 🙂