Review: Navigon Carkit voor de iPhone
Vorige week kon je de uitpakfoto’s van de Navigon Carkit zien en inmiddels hebben we de carkit aan een praktijktest onderworpen. De Navigon Carkit is aanmerkelijk goedkoper dan de TomTom Carkit die we eerder gereviewd hebben, maar is dan ook een stuk minder geavanceerd: er zit geen gps-chip, geen speaker en geen Bluetooth in. Voor de oppervlakkige toeschouwer valt dat niet zo op, maar het verklaart wel het andere prijskaartje: €40 voor Navigon’s oplossing en €100 voor TomTom’s carkit. De Navigon carkit geeft dan ook geen verbetering in gps-signaal en is ook niet geschikt als gps-oplossing voor de eerste generatie iPhone.
De Navigon Carkit heeft in feite maar twee functies: je iPhone aan de autoruit bevestigen en zorgen dat je iPhone opgeladen blijft. In de verpakking vind je het volgende:
- Een zuignap met daaraan een ‘design’-beugel;
- Een houder voor de iPhone;
- Een usb-kabel van Belkin;
- Een autoplug van Belkin;
- Een handleiding.
Eerder hebben we al uitpakfoto’s geplaatst, waarop de inhoud van de verpakking te zien was:
[flickr]set:72157622693993022[/flickr]
Je moet handmatig de iPhone-houder bevestigen aan de raambeugel. Later kun je de houder ook weer uit elkaar halen, bijvoorbeeld als je de zuignapbeugel permanent aan op raam wil laten zitten (niet aan te raden). In de beugel is een kogelgewricht aanwezig, waarmee je het scherm in elke richting kunt buigen. Dit kogelgewricht is gemaakt van plastic en is veel stugger dan die van TomTom. Bij de TomTom-carkit kun je de iPhone-houder soepel ronddraaien: met één vinger roteer je de iPhone naar de 30 standaard aanwezige ‘klikstanden’. Het is daardoor gemakkelijk om tussen portret- en landschapsweergave te schakelen. Bij de Navigon-carkit gaat dat een stuk moeilijker: je zult met beide handen de constructie moeten vasthouden om de iPhone-houder rond te draaien. Daarom een advies: zet de houder in de juiste stand voordat je wegrijdt, want tijdens het autorijden is door de vereiste druk wat gevaarlijk om alsnog te draaien.
Het vastmaken van de Navigon-cradle is redelijk eenvoudig te doen: er zit een hendel op die je moet overhalen om de zuignap goed aan het raam vast te maken. Dit is vergelijkbaar met de zuignapbeugel van Richter, die ik voorheen gebruikte. Bij Navigon ziet het er wel wat strakker uit: de hendel is naadloos verwerkt in het design. De stevigheid van de bevestiging is goed. Door de hendel zit de zuignap degelijk aan de autoruit vast en raakt de houder bij het nemen van een verkeersdrempel of een klinkerweggetje niet los. Het kost wel wat moeite om de beugel weer los te halen. Bij het overhalen van de hendel blijft de zuignap nog behoorlijk stevig aan de autoruit kleven.
De Navigon-carkit heeft geen dock-connector. De meegeleverde laadkabel sluit je daarom rechtstreeks op de iPhone aan en dat betekent dat je bij gebruik in portretweergave de houder wat hoger op de autoruit moet bevestigen, omdat anders het dashboard in de weg zit. Door de kromming van de beugel steekt de carkit iets verder naar voren. Dat kan voor mensen die moeite hebben om het scherm af te lezen, juist prettiger zijn.
Op de verpakking staat dat de carkit bedoeld is voor de iPhone 3G en 3GS. Dat zijn ook de meest voor de hand liggende apparaten als je met je iPhone wil gaan navigeren. De iPod touch (1e t/m 3e generatie) past met gemak in de houder, al zit het apparaat er naar mijn mening wel wat losjes in. De houder ‘grijpt’ de iPod touch op alle vier hoekpunten vast, maar je moet niet over flinke verkeersdrempels gaan rijden, want dan is er kans dat de iPod touch eruit valt. Het is daarom aan te raden om de iPod touch in een siliconenhoes in de houder te stoppen. Bij de iPhone 3G en 3GS is een siliconenhoes juist NIET geschikt: de iPhone wordt daardoor te dik en is met geen mogelijkheid in de houder te krijgen. Hetzelfde geldt voor de eerste generatie iPhone: dit toestel is te dik om in de houder te plaatsen. Ben je zuinig op je toestel, dan is het slim om je iPhone te voorzien van een Invisible Shield of andere folie die je toestel rondom beschermt, want de hoekpuntjes zijn van plastic en niet bekleed met zacht fluweel of rubber.
Vergelijking met de TomTom-carkit
We hebben in deze review meermaals de TomTom-carkit genoemd. Omdat de vergelijking toch vaak gemaakt zal worden, hebben we de belangrijkste plus- en minpunten nog eens op een rijtje elkaar gezet:
De tabel behorende bij dit artikel is helaas verouderd en daarom niet meer beschikbaar. Onze excuses voor het ongemak
Conclusie
De Navigon Carkit is een stuk minder geavanceerd dan die van TomTom, maar is dan ook een stuk goedkoper. Voor €40 krijg je een kunststof beugel met zuignap waarmee je iPhone stevig aan de autoruit vastzit. Je krijgt er ook een universeel bruikbare autoplug bij, waarmee je allerlei andere apparaten met usb-aansluiting kunt opladen. De constructie is degelijk (soms iets té degelijk, gezien de stugheid waarmee je de houder kunt ronddraaien). Wie een simpele houder zoekt en geen handsfree-functies, GPS-versterking of extra luide speaker nodig heeft, is met de Navigon Carkit heel wat goedkoper uit dan met de carkit van TomTom. Op zich een prima oplossing dus, deze carkit. Al zal Navigon veel meer dan TomTom last hebben van concurrenten die goedkopere beugels op de markt brengen. Als je alleen een oplossing zoekt om je iPhone aan de autoruit te bevestigen kan je immers ook voor de helft van het geld een goedkope, merkloze beugel aanschaffen.
Navigon Carkit
- Fabrikant: Navigon
- Product: Navigon Carkit (Navigon Design Car Kit)
- Prijs €39,99 (adviesprijs)
- Verkrijgbaar: iPhoneclub Shop (€39,95), PDAshop (€45) en andere retailers
- Geschikt voor: iPhone 3G en 3GS (minder geschikt voor iPod touch, niet geschikt voor eerste generatie iPhone)
- Cijfer: 7,5
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!