Google heeft Google Analytics for Mobile Apps geïntroduceerd. Daarmee kunnen ontwikkelaars van iPhone- en Android-applicaties precies zien op welke knoppen gebruikers in een applicatie klikken, hoe lang ze een applicatie gebruiken en hoe vaak per dag ze de app starten.
Beheerders van websites gebruiken Google Analytics om te zien hoeveel bezoekers er naar hun site komen, welke browsers ze gebruiken en in welk taalgebied ze wonen. Nieuwe functies op de website kun je op die manier beter afstemmen op de behoeften van de bezoekers. Voor mobiele applicaties is er nu ook zoiets: Google heeft vannacht Google Analytics voor mobiele applicaties aangekondigd. Het is geschikt voor iPhone- en Android-applicaties. Er zijn twee soorten gebruikersinteractie die je kunt meten: pageviews en events. Omdat de meeste mobiele applicaties geen HTML-pagina’s bevatten, moeten de ontwikkelaars zelf aangeven wanneer er sprake is van een pageview (bijvoorbeeld wanneer er een nieuw scherm wordt geopend). Ontwikkelaars kunnen zien hoe vaak een gebruiker de applicatie opent, hoe lang de sessies duren en wat de bounce rate is.
Je kunt als ontwikkelaar zien hoe gebruikers met een applicatie omgaan. Bezoeken ze nooit een onderdeel met grappige video’s, dan kun je die misschien maar beter weghalen uit het hoofdmenu en vervangen door een knop naar een beter bezocht onderdeel. Als ontwikkelaar kun je ook monitoren welke acties de gebruikers uitvoeren. Om nog even terug te komen op video’s: je kunt bijvoorbeeld zien hoe vaak een embedded video wordt bekeken, hoe vaak er op knoppen wordt geklikt of hoe vaak er een update wordt gedownload (bijvoorbeeld bij verkeersinformatie in een navigatie-applicatie).
Hieronder zie je een filmpje van [Ad]itude, een videopodcast van Google, waarin één van de eerste gebruikers van Google Analytics voor mobiele applicaties aan het woord komt. Online makelaar Redfin vertelt hoe blij ze ermee zijn:
Stiekem gebruikers in de gaten houden is er bij Google Analytics niet bij. Ontwikkelaars moeten namelijk in de applicatie aangeven dat ze Google Analytics gebruiken. Bij soortgelijke tracking-oplossingen van Flurry, AdMob en andere aanbieders is dat vaak niet het geval. In de applicatie zelf of in de gebruikersvoorwaarden moet staan dat je als ontwikkelaar anonieme gegevens verzameld van de activiteiten die gebruikers in je applicatie uitvoeren.
Via: Google Mobile Blog
Meer info: Google Analytics for Mobile Apps
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties