Apple kannibaliseert met de iPad mogelijk een deel van de markt voor zijn andere producten. Uit Amerikaans onderzoek door Katy Huberty van Morgan Stanley komt naar voren dat 44 procent van de iPad-kopers het apparaat koopt in plaats van een laptop. In iets meer dan de helft van de gevallen hadden de kopers anders MacBook gekocht.
Volgens de onderzoeker heeft de iPad al invloed gehad op de verkoop van laptops sinds januari. Vooral de markt voor netbooks is sinds begin dit jaar ingestort, zo blijkt uit verkoopcijfers van Morgan Stanley (zie grafiek hieronder).
Maar niet alleen de laptopmarkt wordt geraakt door de iPad. Opvallend is dat 27 procent van de gebruikers geen desktopcomputer meer koopt, omdat ze een iPad hebben. Ook hierbij gaat het in meer dan de helft van de gevallen om een computer van Apple.
Ook de markt van de iPod touch zou kunnen lijden onder de iPad. 41 procent van de iPad-kopers zal namelijk geen iPod touch kopen als gevolg van de aanschaf van het tablet. De aanschaf van de iPad zou volgens het onderzoek ook effect hebben op de verkoop van e-readers en draagbare spelcomputers.
Bron: AppleInsider, Fortune
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 22 reacties