De afgelopen tijd gonst het weer van geruchten dat KPN de iPhone in Nederland gaat verkopen. Vanmiddag is er voor het eerst weer wat meer bewijsmateriaal ontdekt: speciale pagina’s op de websites van KPN en Hi, die informatie geven over het gebruik van de iPhone op het KPN-netwerk (www.kpn.com/iphone.htm).
Op het eerste gezicht lijkt het niets nieuws, want er zijn bij de diverse operators wel meer instructiepagina’s die uitleggen hoe je een iPhone op andere netwerken gebruikt (Vodafone heeft bijvoorbeeld een pagina waarin ze uitleggen hoe je een Vodafone-simkaart in de iPhone stopt). Wat echter nieuw is, is dat KPN expliciet meldt dat de iPhone al gebruiksklaar is voor het KPN-netwerk.
Het gaat dus om iets anders dan de sim only-aanbiedingen die operators al verkopen. Die vereisen namelijk dat je zelf een unlock uitvoert of een simlockvrij toestel meebrengt. Tot nu toe was het wel mogelijk om een iPhone met KPN-abonnement te kopen, maar dat waren aanbiedingen van webwinkels, die een partij simlockvrije iPhones op de kop hadden getikt. KPN bood de iPhone niet zelf rechtstreeks aan het publiek aan. Dat lijken ze nu wel te gaan doen:
De iPhone is reeds door KPN geactiveerd en is gebruiksklaar voor het KPN netwerk.
U hoeft alleen nog de KPN simkaart in de telefoon te plaatsen.
Ook is op de betreffende pagina duidelijk het Hi-logo zichtbaar. Op de website van Hi is bovendien een iPhone-pagina verschenen met het opschrift: “Nu ook bij Hi” (zie update onderaan deze pagina).
Via de klantenservice wordt al veel langer het gerucht verspreid dat KPN bezig is met de iPhone. Dat leidde er ooit toe, dat KPN een interne memo rondstuurde, om aan alle geruchten een einde te maken. KPN was begin 2008 in de race om de iPhone in Nederland te verkopen, maar topman Ad Scheepbouwer maakte een cruciale fout door tegen de Financial Times te zeggen dat hij het een “tamelijk nutteloos apparaat” vond. Die quote was de volgende dag overal op internet te lezen. Uiteindelijk werd T-Mobile de exclusieve aanbieder in Nederland.
De afgelopen dagen lijkt er opeens iets veranderd in de situatie. Vandaag meldden diverse mensen via ons contactformulier dat KPN en Hi al sinds afgelopen maandag een speciale aanbieding heeft voor vertrekkende klanten die dreigen naar T-Mobile over te stappen omdat ze een iPhone willen kopen. De klantenservice biedt deze klanten een iPhone met KPN- of Hi-abonnement aan. Eén van hen was tipgever Joris, die ons vanmiddag dit verhaal stuurde:
Mijn vriendin belde voor informatie met Hi en kreeg hier te horen dat het nog een geheim was maar dat de iPhone 3GS zeer binnenkort ook aangeboden door andere providers dan T-Mobile omdat ze het alleenrecht kwijt zijn. Bij Hi betaal je €35,45 per maand; hierbij krijg je 300 belminuten of 600 SMS’jes, inclusief onbeperkt internet. Voor de 16GB versie zal 289 euro bijbetaald moeten worden bij dit abbonnement.
Tipgever Roberto meldde ons al op 16 november (!):
Mijn abonnement bij KPN verloopt in januari. Ik bel KPN (Hi) om het abonnement op te zeggen, natuurlijk omdat ik een iPhone wil gewoon via T-Mobile… Vroeg de aardige dame van de klantenservice waarom ik het abonnement wil opzeggen. Ik dus duidelijk gemaakt dat ik graag een iPhone wil en dat ze deze dus bij KPN niet aanbieden… Zeg deze dame: “Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar we zijn bezig om de iPhone binnenkort in ons assortiment te krijgen. Aangezien je je abonnement pas eind december hoeft op te zeggen, zou ik nog even wachten, want dan kunnen wij jou waarschijnlijk een leuke aanbieding doen in combinatie met een iPhone…”
Roberto heeft vandaag zijn Hi30-abonnement (€24,95) voor twee jaar verlengd en kreeg daar een 16GB iPhone 3GS en een 16GB geheugenkaartje bij (gratis).
Natuurlijk hebben we meteen KPN en T-Mobile gebeld om navraag te doen wat er aan de hand is. De KPN-woordvoerster wist van niets en zou intern op zoek gaan naar meer informatie (wanneer hierover meer bekend is zullen we dat laten weten). Ze wist ook niets over het bestaan van de iPhone-pagina op de KPN-website.
Bij T-Mobile antwoordde woordvoerder Henny van der Heiden op de constatering dat KPN een aparte iPhone-pagina heeft gemaakt: “Tja, er zijn wel meer van die pagina’s, bijvoorbeeld de supersim-pagina bij Vodafone”. Op de vraag of T-Mobile nog steeds een exclusief contract heeft om de iPhone in Nederland te verkopen wilde Van der Heiden alleen bevestigend reageren. Het is vooralsnog onduidelijk hoe lang die exclusiviteit nog duurt.
De webpagina www.kpn.com/iphone.htm is op dit moment nog steeds online te vinden. De afbeeldingen ontbreken echter, al vanaf het moment dat de pagina werd ontdekt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 89 reacties