kind-met-ipad

Minstens 10 Nederlandse ‘Steve Jobsscholen’ in augustus van start

Na de zomervakantie gaan er minimaal 10 Nederlandse ‘Steve Jobsscholen’ van start. Dit zijn scholen waarbij alle leerlingen op een iPad werken en op een nieuwe manier les krijgen. Met tien basisscholen zijn al afspraken gemaakt om het nieuwe lesmodel (gedeeltelijk) in te voeren. De komende maanden kunnen nog meer scholen zich aansluiten. De scholen […]
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

kind-met-ipadNa de zomervakantie gaan er minimaal 10 Nederlandse ‘Steve Jobsscholen’ van start. Dit zijn scholen waarbij alle leerlingen op een iPad werken en op een nieuwe manier les krijgen. Met tien basisscholen zijn al afspraken gemaakt om het nieuwe lesmodel (gedeeltelijk) in te voeren. De komende maanden kunnen nog meer scholen zich aansluiten. De scholen stomen je niet klaar voor ondernemerschap à la Steve Jobs, maar zijn erop gericht om kinderen vaardigheden aan te leren die deze eeuw nodig zijn, zoals omgaan met technologie, maar ook innovatie, creativiteit, flexibiliteit en teamwerken.


Alle kinderen krijgen een eigen iPad en ouders worden veel sterker betrokken bij het reilen en zeilen van de school. De ‘Steve Jobsscholen’ bevinden zich onder andere in Almere, Amstelveen, Amsterdam, Bernisse, Breda, Emmen en Sneek. De scholen in Breda en Sneek gaan het lesprogramma volledig invoeren, de andere scholen gaan gefaseerd ermee aan de slag.

Het plan om ‘Steve Jobsscholen’ te openen is een initiatief van Onderwijs voor Nieuwe Tijd (O4NT) waar Maurice de Hond bij betrokken is. Geen wonder dat er daarom in de aankondiging ook meteen wat cijfers worden genoemd. Vier van de tien kinderen tussen 4 en 12 jaar werkt regelmatig met een smartphone of tablet. Ten opzichte van 2012 is een sterke stijging te zien. Binnen drie jaar gebruikt driekwart van de kinderen in deze leeftijdsgroep regelmatig een smartphone of tablet. Vandaar dat het onderwijs volgens O4NT niet kan achterblijven. Boeken en schriftjes gaan aan de kant en maken plaats voor iPads. Ouders zullen actief bij de community rondom de school worden betrokken. Aanwezigheid op school is niet meer de hele dag nodig: kinderen kunnen hun lessen op de iPad ook volgen als ze thuis ziek in bed liggen of wanneer ze met reislustige ouders op pad moeten. De kinderen hebben geen vast klaslokaal meer en ook geen vaste leerkrachten. Vaste schoolvakanties zijn niet meer aan de orde, zodat ouders niet meer in de dure periode op vakantie hoeven. En ouders hoeven zich minder druk te maken over kinderopvang, want de school is van 7:30 tot 18:30 uur open.

https://www.youtube.com/watch?v=fD68l2DsbWQ&feature=player_embedded

Meer dan 400 mensen hebben actief meegeholpen om het manifest van O4NT uit te werken, gesteund door bedrijven als Vodafone en Seats2Meet. De sponsors zorgen ervoor dat ook ouders met een klein budget in staat zijn om een iPad te kopen voor hun kinderen. O4NT verwacht dat er in de zomer van 2014 veel meer Steve Jobsscholen op fietsafstand te vinden zijn. Maurice de Hond legt het als volgt uit:

Ik heb het gevoel dat er een kantelpunt bereikt is. Het onderwijsveld begint nu ook te beseffen dat je niet nog tien jaar op de oude voet door kan gaan. Ken Robinson heeft het mooi verwoord: ‘School moet zichzelf niet langer beschouwen als een graansilo en het kind als een passerende vrachtauto die gevuld moet worden, maar het kind als een raket zien, zichzelf als lanceerinstallatie. De school helpt de ontsteking te vinden.’ Wij merken nu overal dat het onderwijsveld toe is aan die omslag in het denken.

Informatie

Laatst bijgewerkt
16 april 2013 om 16:52
Categorie
Uncategorized

Reacties: 17 reacties

  1. Dat gaat dus echt niet werken, op mijn oude middelbare school moeten de eerstejaars ook alles met een iPad doen. Wat dus heel onhandig is! Je kan namelijk niet tegelijkertijd in je werkboek en leesboek kijken, als je em laat vallen, ben je 500 euries lichter (en ja kinderen laten dingen vallen!) en kinderen spelen gewoon de hele tijd spelletjes of zitten op Facebook.

  2. De kinderen de vaardigheden/leren omgaan met technologie is in mijn ogen niet nodig.Zij leren hun dat zelf heel snel aan (ik ken peuters die beter met een ipad omgaan dan volwassenen) aangezien ze erin opgroeien.

  3. Ik voorzie een generatie met veel RSI en leesbrillen

  4. En deze scholen leren kinderen niet eens meer echt schrijven, alles gaat met knopjes.
    De openingstijden zijn het enige wat modern is aan deze scholen, naja, in Frankrijk doen ze het al eeuwen zo….

  5. En waar blijft de structuur waar ieder kind heel veel behoefte aan heeft? Het wordt een “doe het maar wanneer je er zin in hebt” wereld. Geen idee of dit wel zo plezierig is voor de toekomst.

  6. Ik wacht de uitkomsten wel af van deze ‘pilot’. Prima om kinderen te leren omgaan met een iPad. Toch geloof ik dat het concept ‘klaslokaal’ en ‘docent’ nodig zijn voor kinderen. Kinderen moet ook een bepaalde structuur worden bijgebracht. Als ze oud en wijs genoeg zijn mogen ze zelf bepalen wanneer ze wat willen gaan doen. En flexibiliteit voor de ouders is natuurlijk geen argument. Opvoeden is nl een belangrijk onderdeel van het hebben van kinderen. There is no app for that!

  7. Mooi he dat iets nieuws gelijk weer weerstand bij mensen oproept. Ik vind het een mooi iets om te proberen, en zeker de variabele lestijden zijn veel meer van deze tijd! Wij komen als collegas op het werk steeds meer in de knel met vakantieplanningen. En ook qua flexibele uren, ideaal. Geen oppas meer nodig!

  8. @Appie: Fijn, de school als oppas.

  9. Wanneer leert die Maurice de Hond nu eens dat een iDevice geen doel is maar een middel.
    Er zijn zoveel media om een boodschap over te brengen maar het gaat op school nu juist om die boodschap.
    Over de beperkingen van electronische interactie: http://youtu.be/4VdO7LuoBzM

  10. Origineel geplaatst door Appie
    Mooi he dat iets nieuws gelijk weer weerstand bij mensen oproept. Ik vind het een mooi iets om te proberen, en zeker de variabele lestijden zijn veel meer van deze tijd! Wij komen als collegas op het werk steeds meer in de knel met vakantieplanningen. En ook qua flexibele uren, ideaal. Geen oppas meer nodig!

    Redeneer eens vanuit het kind, in plaats van de ouder.
    Een kind heeft structuur nodig, geen iPad-les. Hoe om te gaan met iPads leren ze vanzelf…

  11. Als je thuis kan blijven voor leren. LOL dan leer je geen eens andere kinderen of ja sociaal leven is er niet meer alleen virtual world

  12. Origineel geplaatst door roko
    Ik voorzie een generatie met veel RSI en leesbrillen

    “Schrijversziekte”, google dat maar eens.

  13. Logische dat zoiets nieuws weerstand oproept bij sommigen/velen, zie bijvoorbeeld dit filmpje over mobiel bellen in 1999 (vond niemand ‘nodig’.. http://bit.ly/155GBPF )

    Maar zie juist ook als een kans!

    De iPad IS ook een middel, ook voor deze vernieuwende scholen. Maar het is juist een middel dat zoveel biedt! Als je er maar de juiste begeleiding bij geeft. En vooral meerwaarde mee biedt. De computer, mobiele telefoon, schrift, boeken, stiften zijn ook allemaal middelen… En veelgebruikt in onderwijs en maatschappij..

    Volgens mij hebben de O4NT scholen veel meer een visie zoals de Quest to Learn school in New York. En dan vraag je je af “De hele dag gamen in de klas, waarom niet eigenlijk?”. Zie ook dit artikel: http://www.tinqwise.nl/de-hele-dag-gamen-in-de-klas-waarom-niet-eigenlijk

    Ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken als je dit gelezen hebt.

  14. @Franny:

    Begrijpend lezen is ook een vak. Je snapt toch wel dat ik juist door die variabele lestijden mijn kinderen MEER zie en dus de oppas minder?

  15. @Gertjan:

    Kijk, ik bedoel maar!

  16. Slaat weer helemaal door. Scholen moeten met de tijd meegaan, maar niet proberen voor de tijd uit te lopen. Straks krijgen we klassen vol kinderen die denken dat ze alles weten ipv dat ze alles weten. In het echte leven werkt ook niet alles met een tablet of ipad. Ook die enorme vrijheden die die school aanleert is ook niet iets wat men in het echte leven mee te maken krijgt.

    Het is dus een goed begin, maar men moet niet doorslaan.
    Wat ik trouwens ook niet snap is dat je moet betalen voor een ipad, terwijl schoolboeken gratis zijn, wat doen die scholen nu met dat geld dan?

  17. @Gertjan: Wat mij betreft dienen we dit te zien en omarmen als een aanvulling op de huidige tijd en middelen. Ik zie dat men het reduceert tot het leren vanaf een Ipad, echter het is meer dan dat. Ervan uitgaande dat er ook volgens het meervoudig intelligentie profiel wordt gewerkt, is dit een kans om het onderwijs te vernieuwen. De ruimte blijft, volgens de visie van Loris Malaguzzi, Reggio Emilia, de derde pedagoog, dus we gaan echt niet af van sociale processen waarin kinderen en jong volwassenen elkaar ontmoeten en samenwerken. Ik zou het top vinden als er in Rotterdam ook een initiatief kan worden ontwikkeld!
    Maureen, Rotterdam