Apple heeft met de Kiosk (Newsstand) iets groots teweeggebracht. Ze hebben gezorgd voor de doorbraak voor digitale magazines op de iPad. Grote uitgevers van kranten en tijdschriften zagen in de iPad dé redder om bladen van de ondergang te redden. Apple heeft de digitale distributie goed geregeld en je kunt makkelijk afrekenen met je bestaande iTunes-account. Er is gedacht aan abonnementen, zodat lezers langere tijd bij een digitaal magazine blijven hangen. Maar tegelijk is er ook nog een onopgelost probleem, schrijft David Hepworth van The Guardian: zichtbaarheid. Net als miljoenen onbekende bandjes in iTunes blijf je als maker van een digitaal tijdschrift tamelijk onzichtbaar als Apple je niet prominent op de frontpage zet. En adverteerders zijn ook moeilijker te vinden als ze geen tastbaar, gedrukt bewijsnummer meer in handen krijgen.
Uitgevers zitten met het probleem: hoe verkopen ze hun magazines als de app diep zit weggestopt in iTunes? Websites zoals iPadclub schrijven wel over apps en app-updates, maar besteden niet elke maand aandacht als er weer een nieuw nummer van een digitaal tijdschrift uit is. “De App Store doet niets om mensen te helpen je app te ontdekken. Niets. Marketing van je app is volledig je eigen taak”, lezen we. Voor tijdschriften geldt hetzelfde, maar zijn er minder mogelijkheden om de aandacht te trekken. Je moet maar net een jubileum vieren of iets anders bijzonders te melden hebben. De rest van het jaar is het business as usual. Er is geen vervanger voor de kiosk, waar je langsloopt en je ogen over de tijdschriftcovers laat glijden. Je oog valt op een foto of een tekst, waardoor je besluit het tijdschrift te kopen. Omdat je toch op de trein moet wachten en wel even zin hebt in wat ontspanning. Bij digitale tijdschriften speelt dat veel minder: de iPad staat vol met ander digitaal vermaak en terwijl we tv-kijken met de iPad op schoot zijn we eerder geneigd om wat korte nieuwskoppen te lezen dan te gaan grasduinen in Apple’s Kiosk.
Marko Karppinen reageert op het artikel in The Guardian, met de opmerking dat iTunes is gebouwd voor het verkopen van muziek. Daar werkt het ontdekkingsproces traditioneel heel anders: je hoorde iets op de radio en ging vervolgens naar de muziekwinkel om de cd te kopen. Weinig mensen gingen naar de cd-winkel en kochten een cd vanwege het mooie albumhoesje. Maar terwijl muziekartiesten nog steeds de radio hebben om hun muziek te laten promoten, is er voor tijdschriftmakers geen alternatief. Nieuwe boeken krijgen aandacht in de boekenrubriek van de krant, de cultuurprogramma’s op radio en tv en op sites voor boekenliefhebbers. Vervolgens koop je in de iBookstore of bij Amazon het boek. Nieuwe apps krijgen aandacht op allerlei iOS-nieuwssites, waarna je kunt doorklikken om ze te downloaden. Digitale tijdschriften? Er zijn weinig consumentensites die specifiek over nieuwe tijdschriften gaan en er wordt op radio of tv nauwelijks over gepraat.
Karppinen is pessimistisch: Apple heeft te weinig geïnvesteerd in het ontdekken van tijdschriften. Het is een aanfluiting in vergelijking met Amazon. En volgens hem is de Kiosk alleen maar gebouwd omdat iemand bij Apple liever tijdschriftcovers in plaats van appicoontjes wilde zien. Maar omdat een mix van afgeronde appicoontjes en rechthoekige tijdschrifcovers er rommelig uitziet op het homeschreen, zijn ze weggestopt in de Kiosk-app. De ranglijsten en zoekopties zijn weggestopt, er zijn geen Genius-achtige aanbevelingen en omdat de apps zijn weggestopt in de Kiosk-map zijn ze niet voortdurend zichtbaar op je homescreen, waardoor ze uit het oog verdwijnen. Gelukkig wordt het in iOS 7 beter met automatische downloads, zodat je meteen in je favoriete tijdschrift kunt beginnen te lezen. Maar er is ook sprake van een stap terug omdat Kiosk een statisch icoontje krijgt, waarbij je de app kunt wegstoppen in een folder, waardoor ze nog meer aan het oog worden onttrokken. Weg met de Kiosk-app dus, zodat tijdschriftapps net zoveel aandacht krijgen als gewone apps.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 10 reacties