De iPhone heeft het afgelopen jaar grote invloed gehad op mobiele games. Vandaar een terugblik naar 2009, waarbij we kijken wat de concurrentie zoal deed en welke rol de iPhone daarbij speelde.
De meeste lezers hier kennen me wellicht van de gamereviews die ik voor iPhoneclub maak. Daarnaast schrijf ik ook voor de gamesite Bashers en speel ik regelmatig op andere handhelds, zoals de DS van Nintendo of de PSP. Voor Bashers heb ik een terugblik gemaakt op 2009. Hoe was dit jaar voor een verstokte handheldgamer? Dat de iPhone het afgelopen jaar een grote rol heeft gespeeld hoef ik je niet meer te vertellen. Maar wat heeft er precies gespeeld en wat waren volgens mij de vijf meest in het oog springende zaken op het gebied van handheld-games? Dat lees vertel ik je hier.
We tellen af van 5 naar 1:
5. De PSP: go or no-go?
Het afgelopen jaar liet Sony met de Playstation Portable een wisselend beeld zien. Absoluut sterk punt was het aanbod aan topgames, zoals Patapon 2 (zie afbeelding), Loco Roco 2, Little Big Planet, GTA: Chinatown Wars, Resistance Retribution en Motorstorm Arctic Edge. Daarnaast kwam Sony met de Minis, veelbelovende downloadbare games die ik op de Gamescom in Keulen uitgebreid onder de loep nam.
Maar er waren ook minpunten die de PSP van zijn glans beroofden. Zo is daar de relatief hoge prijs van de Mini’s. Er zijn uitstekende downloadbare games op de iPhone beschikbaar voor € 0,79. Dat je bij Sony bijna € 10 voor een downloadbare game betaalt, voelt dan onlogisch. Tegelijk met de Mini’s werd de mooie PSP Go gelanceerd, die echter ook voor een zeer hoge prijs in de winkels ligt. Wie betaalt er € 250 voor een handheld, als je voor € 50 meer een PS3 kunt aanschaffen? Bovendien kun je met de PSP Go niets meer met je oude games op UMD en moet je deze spellen opnieuw aanschaffen. Om de positie van de nieuwe PSP verder te ondermijnen was er ook nog sprake van een kleine boycot door de detailhandel.
Hoewel ik dol ben op gadgets en vrijwel alle nieuwe handhelds bij de release aanschaf, kostte het mij weinig moeite om de PSP Go te weerstaan. Dat zegt mij genoeg: Sony gaat met de PSP Go een lastige tijd tegemoet. Die mooie nieuwe games kun je ook op de oudere versies van de PSP spelen. Voor gamers is dat uitstekend nieuws; voor Sony, dat vecht tegen piraterij en sterk onder druk staat van de concurrerende handhelds, is dat geen goede uitgangspositie. Ik ben benieuwd hoe men in 2010 het tij denkt te keren.
4. Nog steeds kwaliteit uit de doos van Nintendo
Ook Nintendo lanceerde afgelopen jaar in Europa een nieuwe handheld: de DSi. Met name de downloadbare games moeten gamers verleiden dit kleinood aan te schaffen. Natuurlijk was ik op de dag van de release in de winkel te vinden om de nieuwste handheld aan te schaffen. Thuis liep m’n enthousiasme een grote deuk op: de handheld is niet compatible met de standaard router die Het Net bij Internet en Bellen levert. Ik kan thuis dus met alle mogelijke apparaten online, maar niet met m’n DSi. Ik vind het bizar dat Nintendo, dat gebruiksgemak zo hoog in het vaandel heeft staan, dit nog steeds niet heeft opgelost.
Hoewel Nintendo af en toe kritiek krijgt dat het zich teveel richt op de ‘nieuwe gamers’, ben ik als fanatieke gamer uitermate tevreden. Het bedrijf leverde vorig jaar voor mij drie absolute topgames op de DS af: de nieuwe Mario & Luigi, een nieuwe Professor Layton én een nieuwe Zelda. Eerlijk is eerlijk: dit zijn drie games die ik maximaal wil uitspelen en een groot deel van m’n gamejaar is dan ook voorbij gevlogen. Daarnaast waren er natuurlijk ook prachtige DS-games van andere ontwikkelaars, zoals de eerste GTA voor de DS en het innovatieve Scribblenauts.
3. Aan welk research heeft Nintendo zijn tijd en geld besteed in 2009?
Aan het einde van het jaar kwam er in Japan een nieuwe DS uit met nog grotere schermen. Voor mij voelt dit als een kleine stap, waarmee Nintendo de concurrentie op handheldgebied niet voor gaat blijven. Desondanks zijn mijn verwachtingen positief. Nintendo heeft de afgelopen jaren ongelofelijk veel geld verdiend met zowel zijn consoles als zijn games. De kas is dus goed gevuld. Bovendien stammen de concepten voor zowel de DS als de Wii alweer van heel wat jaartjes geleden. Men heeft dus voldoende geld en tijd gehad om aan een prachtige nieuwe handheld te werken. Ik ben er zeker van dat er verschillende prototypes worden getest, waarvan de allerbeste misschien al wel in 2010 wordt aangekondigd (zie ook de recente hint van Satoru Iwata). Nintendo kennende wordt het een handheld waarbij niet de techniek, maar het spelplezier voorop staat. Ik zou graag alvast willen weten wat men voor ons in petto heeft en hoe men wil gaan concurreren met alles wat de iPhone te bieden heeft.
2. De iPhone: onbeperkt aanbod dankzij strategische keuzes
Ik herinner me nog dat ik in november 2007 na afloop van een gamebeurs met een vertegenwoordiger van EA stond te praten. Ze was verantwoordelijk voor mobiele games, een onderwerp waarvoor een piepklein hoekje op de grote beursvloer was gereserveerd. Minder dan 2 jaar later ziet de wereld van games op de mobiel er totaal anders uit en de aardverschuiving die heeft plaatsgevonden is veroorzaakt door Apple en de iPhone.
Qua specificaties is de telefoon van Apple niet eens zo bijzonder. Er zijn andere mobieltjes met snellere processoren, meer geheugen en meer gebruiksmogelijkheden (zo is het gebruik van je telefoon als modem bij de gemiddelde HTC-telefoon een fluitje van een cent). Toch heeft de iPhone voor een revolutie gezorgd en de belangrijkste redenen daarvoor zijn het prachtige design van het toestel, gecombineerd met een gebruiksvriendelijke interface en natuurlijk als laatste troef de online App Store waar je met een druk op de knop een impulsaankoop voor een game kunt doen.
Daarnaast heeft Apple nog een heel belangrijk inzicht gehad: de SDK (Software Development Kit) waarmee je applicaties of games kunt ontwikkelen is gratis te downloaden en makkelijk in het gebruik. Er is daardoor geen enkele belemmering voor creatieve geesten om een eigen applicatie of game te ontwikkelen. Dat alles heeft ervoor gezorgd dat er sinds juli 2008 meer dan 100.000 applicaties zijn verschenen. Aan het einde van 2009 kwamen er binnen zes weken zelfs meer dan 15.000 apps bij. Voor ontwikkelaars is dit overigens niet altijd goed nieuws, want hoe zorg je er nou voor dat jouw game opvalt in die oneindig grote winkel en bekend wordt bij een groot publiek?
De App Store laat zien dat de bottleneck niet langer het maken van een game is, maar dat de creativiteit om er echt iets goeds van te maken en het vernuft om de game te marketen minstens zo belangrijk zijn. Als marktonderzoeker volg ik dit met grote interesse en ik ben benieuwd hoe de industrie zich op dit gebied in 2010 verder ontwikkelt.
1. iPhone: herrieschopper op de handheldmarkt
Voor ontwikkelaars mag het lastig zijn om aandacht voor een game te krijgen, voor ons gamers maakt dat allemaal minder uit. Wij volgen gewoon de blogs en weten zo uitstekend wat mooie games zijn. Voor minder dan 80 cent kun je vrijwel elke week weer een leuke unieke game vinden. Volg je de aanbiedingen, dan kun je menige game zelfs gratis op de kop tikken. Na de aanschaf van een iPhone of iPod heb je vrijwel geen kosten meer en het spelen van games was nog nooit zo goedkoop als in 2009. Het aantal spelletjes in m’n iTunes-account is het afgelopen jaar dan ook geweldig snel gegroeid, vaak schafte ik er wel 3 of 4 per week aan. Iets wat op een andere handheld nooit voor is gekomen.
Voor Apple heeft de lage prijs van games een groot voordeel: het is vrijwel niet de moeite waard om energie te steken in piraterij. Mensen die hun iPhone hacken, doen dat vooral voor de extra mogelijkheden (je iPhone als modem gebruiken) en veel minder om gratis games te spelen. Daarmee heeft Apple een unieke positie op de handheldmarkt ingenomen, want zowel de PSP als de DS leiden zwaar onder piraterij en R4-kaartjes.
Heeft Apple met de toegankelijke App Store en laaggeprijsde games de troef in handen die succes op lange termijn kan waarborgen? In dat geval is het voor Nintendo en Sony te overwegen om de prijzen van hun games ook drastisch te verlagen. Want gamers zijn verwend geraakt met de lage prijzen van iPhone-games. Een spel moet veel kwaliteit bieden wil ik er in de toekomst nog € 35 of meer voor betalen. Nu geef ik eerlijk toe dat een game van het kaliber Zelda of Professor Layton niet op de iPhone beschikbaar is. Hiervoor wil ik dan ook nog graag de volle mep betalen. De iPhone heeft in 2009 de prijzen voor handheldgames echter sterk onder druk gezet en kan daarmee worden gezien als een herrieschopper op de handheldmarkt. Ik ben dan ook heel benieuwd met welke antwoorden Sony en Nintendo in 2010 gaan komen.
Een variant van dit artikel is eerder verschenen op Bashers.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Tja….Nintendo mag inderdaad aan betere kwaliteit werken
en wat met gratis games. Daar verdiend apple ook mooi 100$ aan als ze in de app store gezet worden
als Apple een groter apparaat (appleTV of de iSlate (als die zou uitkomen)) zou upgraden zodat het ook games kan afspelen (een appstore met beter games of gwn dvd-discs) zouden ze ook klanten van sony en microsoft kunnen afpakken op dat vlak, want apple doet het altijd beter dan de rest… :-p
Kan het toch niet helemaal met jullie argumenten eens zijn…
450 miljoen verlies door piraterij….
http://247wallst.com/2010/01/13/apple-app-store-has-lost-450-million-to-piracy/
Ik vind niet dat je een PSP met een PS3 kan vergelijken. Het ene is een handheld, het andere een console. Draagbaar vs stationair.
Ook mag je niet vergeten dat de games die voor de PSP komen vaak wel van degelijke kwaliteit zijn. Het was een tijdje stil maar plots kwamen er heel veel toppers (zie artikel). Deze games zijn dan ook volledige games en geen minigames.
De PSP is en blijft een handheld, de DSi ook. Deze kan je met elkaar vergelijken maar niet met een GSM, wat de iPhone tenslotte is.
Ik denk dat Nintendo zich op een ander markt segment concentereerd als bijvoorbeeld PS3, Xbox 360. Ik heb zelf geen van alle consoles, maar wel allemaal gespeeld en ik moet zeggen dat ik erg gelachen heb met de wii spellen.
De wii concentreerd zich meer op af en toe gamer en familie. De wii zie ik dan ook als meer sociale console als bijvoorbeeld de PS3 of Xbox360. Met die consoles wordt vaker alleen gespeeld en is meer voor de “echte” gamer.
Wat Apple hier doet is een zeer compacte draagbare console leveren. Wat nintendo en playstation ook doen natuurlijk. Alleen de games van uit de appstore zijn zeer goedkoop en je hoeft er ook geen eens iets extra’s voor mee te nemen omdat je de iPhone toch meestal wel bij je hebt. Het feit dat je ook meestal (of binnenkort waarschijnlijk) het spel kan downloaden terwijl je onverwachts ergens staat te wachten. Wat bv bij de andere draagbare consoles niet zo is. En zo heeft de iPhone redelijk veel voordelen, maar ook wat nadelen. Zoals de fysieke knopjes. Maar het spelen op een iPhone gaat nog niet eens zo heel slecht.
Ik vond Trism vermaak! Ben eigenlijk alleen van de simpele (edoch verslavende) spellentjes: niet die uitgebreide games waar je echt controls bij hebt en zwaar moet oefenen. Zonde van je tijd, had je net zo goed iets productiefs kunnen doen.
@gamerguy: downloaden uit een aparte AppStore is goed maar geen dvd games want daar zit de piraterij en je moet er ook altijd achter naar de winkel en dit zorgt zowieso voor hogere kosten
Mooi artikel! 🙂
nee gelukkig kunnen alle games uit de AppStore niet illegaal gedownload worden 
@Gamerguy:
Ik denk dat het wel mee zal gaan vallen met gamers die weglopen bij MS of Sony om op de tablet te gaan gamen. Er zal sowieso een behoorlijke grafische kaart in zo’n tablet moeten komen en dat maakt de prijs van een tablet meteen minder aantrekkelijk. Daarnaast zie ik een game als CoD MW2 nog niet zo snel op een tablet verschijnen.
Apple heeft in ieder geval Sony en Nintendo wel huiswerk bezorgd.
Persoonlijk speel ik liever op mijn DS dan op mijn 3GS, ik heb liever de controls naast het scherm ipv op het scherm. Ik speel alleen games als Toki Torie en bejeweled op mijn 3 GS als ik bij een klant moet wachten, afgewisseld door Mario Kart of FF op de DS. Deze combinatie bevalt me het beste.
Ik ga al een hele lange tijd mee in de game bizz en ik moet zeggen; de kwaliteit spellen die op de DS of PSP uit komen heb ik nog altijd niet gezien op de iPhone. Ik heb het dan over Mario, Zelda, Locoroco, Patapon.
Een mooi voorbeeld is Locoroco vs Rolando:
Hoewel Rolando veel weg heeft van Lcoroco, is Locoroco toch echt een heel andere klasse als het gaat om kwaliteit(en daarmee refereer ik naar de diepgang en lengte van het spel) Zo was ik veel langer bezig met Locoroco en waren de puzzels veel gevarieerder en doordacht(wat ik heel belangrijk vind) als die van Rolando.Daarom zijn de spellen voor DS en PSP (terecht) duurder.
En een spel van de klasse Zelda…ik verwachtdie op z’n vroegst na de 6e generatie iPhones.
Knap artikel. Punt is duidelijk. Je zou een boek moeten gaan schrijven met zulk schrijftalent! Ga zo door iphoneclub
Dat is een zwaar overdreven bedrag! Ontwikkelaars kunnen heel makkelijk zelf in de apps een check inbouwen om te checken of ’t eerlijk gekocht is. Wanneer niet, dan kun laat je een melding verschijnen of sluit je de app af.
Bovendien doen veel mensen dit om een app uit te testen, kopen is altijd makkelijker (back-up, updates)