Het Klokhuis heeft vandaag de nieuwe Zoek Het Uit!-app uitgebracht, die bij een 10-delige Klokhuis tv-serie over wetenschap (op tv sinds 7 oktober) hoort. Maar de aparte app, waarmee gezinnen met huis-, tuin- en keukenspullen zelf kunnen experimenteren met wetenschappelijke proefjes, is op zichzelf ook leuk genoeg om mee aan de slag te gaan. Ieder onderzoek begint met het stellen van een zogeheten ‘Sappige Vraag’, waarop niemand het antwoord nog weet. Door te experimenteren met de huishoudspullen die je op dat moment ter beschikking hebt, kun je samen het antwoord vinden.
De app is vrolijk en duidelijk vormgegeven en is er echt op gericht om samen te spelen. In de Zoek Het Uit!-app zitten in totaal 12 experimenten en er verschijnt iedere twee weken een nieuw experiment. De eerste vier experimenten gaan over statische elektriciteit, smelten & vriezen, rollen en drijven & zinken. Je wordt in de app aangemoedigd om foto’s van de experimenten te maken en door die in te zenden kun je iedere maand een speciale prijs winnen. Die prijs heeft volgens Het Klokhuis altijd te maken met het experiment.
Het eerste experiment heet ‘Plakken zonder lijm’ en start vandaag. Als je dit experiment opent zie je dat alle benodigdheden op een speelse manier zijn afgebeeld, zoals een beker met popcorn of een ballon aan een touwtje. Je kunt hier de spullen afvinken die je hebt weten te verzamelen. Daarna worden jullie stap voor stap door het experiment geloodst, met veel interactieve elementen zoals filmpjes en foto’s die je vanuit de app moet maken. Er moet bij de proefjes van Zoek Het Uit! overigens wel altijd een volwassene meedoen.
Downloaden: Zoek Het Uit! (gratis, iPad, iOS 4.3+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Vroeger vaak het Klokhuis gekeken. Nu nog steeds af en toe. Je kan er altijd wat van opsteken 🙂
Bewijs dat er nog genoeg te besparen is bij de publieke omroep, geld moet naar tv gaan niet naar dit soort dingen.
@jasperTsja, je gebruikt het materiaal uit de uitzendingen nog eens om een nieuwe generatie kinderen iets te leren, leergierig te maken en enthousiast te maken voor het kijken naar nieuwe uitzendingen. Inderdaad echt weggegooid geld…..,,,,,,
Bij de commerciele hoef je minder na te denken. Veel beter.
Dat klinkt echt SUPER ouderwets. Uitzending gemist ook maar meteen schrappen?? De publieke omroep zou een langzame dood sterven als ze zich niet ook richting ‘online’ zouden focussen.
+1 voor iNick dat het ook nog eens bestaand beeldmateriaal betreft.