Eind januari kon je op iPhoneclub al lezen over GodFinger, de nieuwe game van ngmoco. Een paar dagen later volgde We Rule, ook al een game waarin je de baas kunt spelen over een volkje. Beide games zullen binnenkort in de App Store verschijnen en gamesuitgever ngmoco heeft daarom weer wat meer details bekendgemaakt.
GodFinger is een game waarbij je een god speelt, die een kring van volgelingen moet zien te vinden die je aanbidden en als trouwe dienaren alles voor je zullen doen.
In deze game moet je als god opklimmen naar het hoogste niveau. Om de wind eronder te houden kun je je volgelingen met bliksemflitsen en tsunami’s straffen – waarbij ngmoco misschien wel inspiratie bij Pocketgod heeft gehaald.
Ook kun je ze in verwarring brengen door de geografie van een land te veranderen. In de game zie je een planeet, waarop je kunt inzoomen. Je moet zorgen dat de mensen aan het werk blijven en dat er geld wordt verdiend, door bijvoorbeeld goud te delven of hout te hakken. De graphics van de game zien er wat mij betreft eigenlijk wat kinderachtig uit, voor een game met zo’n maf thema: de poppetjes lijken meer afkomstig uit een kindergame. Ook vraag ik me af welke doelgroep ngmoco nu met de game voor ogen heeft: narcisten die zichzelf toch al goddelijke vermogens toedichten? Mensen met een laag zelfbeeld die eindelijk eens bewonderd willen worden? Of is het vooral erom te doen gelovigen te shockeren, zodat het flink wat publiciteit oplevert?
Origineel is het spelidee van GodFinger in ieder geval wel. Er waren op andere platforms al games met dezelfde insteek, maar nog niet op de iPhone. We Rule is allesbehalve origineel: dit is een game waarbij je een koninkrijk moet opbouwen. Het gaat daarbij zowel om steden met gebouwen en publieke diensten, als het agrarische gebied er omheen. Je bepaalt zelf welke gewassen je wilt verbouwen, zodat de bevolking niet uitgehongerd raakt. Sommige producten hebben meer tijd nodig om te groeien en oogstrijp te worden, dan andere. Je int de belastingen van burgers en zorgt dat ze in winkels, bakkerijen en café’s hun geld kunnen uitgeven.
Er lijkt een groot verschil tussen beide games: in het ene geval gaat het om aanbidding, in het andere om het managen van een wereldrijk. Toch zul je voor beide games stevig aan de slag moeten om het doel voor elkaar te krijgen. Welke insteek de iPhone-gamers het meeste aanspreekt zal nog moeten blijken. Beide games komen binnenkort in de App Store.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 12 reacties