Er is veel over gepraat: de iPad-editie van het tijdschrift Wired. Afgelopen maart werd het al aangekondigd en uitgebreid gedemonstreerd. Wie nu zelf een kijkje wil nemen kan voor €3,99/$4,99 in de App Store terecht. Het tijdschrift is maar liefst 527 MB groot geworden en bevat heel wat multimedia-content en interactieve functies, zoals een interactieve kaart van de planeet Mars in het juninummer. Ook vind je video’s, muziek en diashows in het tijdschrift.
Ook kun je met je vinger over het scherm bewegen om te zien hoe een LEGO Lamborghini in 180 stappen wordt gemaakt. Mercedes is aanwezig met een 30 seconden durende tv-reclamespot.
Als je gewend bent om de Wired in de tijdschriftenzaak te kopen, ben je met deze digitale editie meer dan de helft goedkoper uit. Amerikanen betalen hetzelfde: ook in de kiosk kost het blad $4,99. Neem je een abonnement op de printeditie, dan betaal je per nummer in het gunstigste geval maar $1. Helaas is het via de iTunes Store niet mogelijk om een abonnement op de iPad-editie af te sluiten. Wel gaf Wired-hoofdredacteur Chris Anderson aan dat hij de komende tijd met de prijs van losse nummers wil gaan experimenteren.
Downloaden: Wired juni 2010 (€3,99)
Anderson zei afgelopen winter nog: “We decided this was the big one”. De verwachtingen waren dan ook hooggespannen.
Afgelopen week presenteerde hij het maken van het digitale magazine als een zoektocht naar de essentie: “You start asking yourself first-principles questions, like: What is it that we do every month?”
Tegelijk tempert Anderson overdreven verwachtingen door te zeggen: “We don’t believe we have the answers. But we have an experiment worth engaging in.” Wired’s uitgever Condé Nast brengt bladen als Vanity Fair en GQ al op de iPad, maar daarbij gaat het meer om veredelde pdf-bestanden. Bij Wired is het tijdschrift van de grond af aangepast voor de iPad.
Tipgever: Marcel
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
En geen dank voor de tip. 😉
Waar kunnen we die nieuwstip van jou vinden?
Ik constateerde nog een bug: na het afspelen van de video in de advertentie van Mercedes, kon ik niet meer terug naar het tijdschrift.
Overigens las ik in het voorwoord dat Wired wel degelijk van plan is te gaan kijken hoe een abonnement op de digitale versie gerealiseerd kan worden.
En verder: 527 MB is veel, en mensen met een 16GB iPad (zoals ik) zullen niet veel ‘back issues’ op de iPad kunnen hebben. Voordeel is wel dat het geheel offline te lezen is.
Tenslotte, mis ik wel de mogelijkheid om te kunnen zoomen op paginagedeeltes, als ik iets minder goed kan zien.
Eerst indruk is top. Heb hem net snel ff doorgebladerd, maar al met al, nu al super. Hoop dat Sanoma ook op deze wijze iets maakt.
Super gemaakt! Met zulke content kan ik familie en vrienden eindelijk laten zien wat de toekomst van de iPad is! En idd hopen dat er dit jaar ook dergelijke magazine uit Nederland gaan verschijnen!
Dat is inderdaad de reden dat je een 64GB ipad koopt. Sorry, maar dit had je toch zien aankomen?
hier een filmpje ervan
http://link.brightcove.com/services/player/bcpid1813626064?bctid=88021017001
Lastig zo’n nickname. Marvel = Marcel Debets, tipgever dus. Ik ga voortaan maar onder mijn eigen naam reageren. 🙂
Ik ben benieuwd in hoeverre men in staat zal zijn om zoiets als dit renderend te maken. Met name die interactieve content is zeer prijzig om te maken. Daar staat natuurlijk weer wel tegenover dat er geen drukwerkkosten zijn. Bovendien komen er straks ook een hoop andere tablets op de markt, kunnen die deze content ook lezen? Of komt deze interactieve versie net zo boordevol reclame als de papieren versie? Zo’n eerste versie zal ongetwijfeld gretig aftrek vinden, maar zal dat na zo’n 10 nummers nog steeds het geval zijn? Het zal me benieuwen. In ieder geval is Wired wel het aangewezen blad om daar mee te experimenteren.
@alchemist: Wired zegt dat het opmaaktools van Adobe gebruikt waarmee zowel de papieren als de digitale versie in één keer gemaakt worden.
Dit kan allemaal in Adobe CS5 als t goed is, vorige week presentatie van de Roadshow gehad, ziet er mooi uit in Adobe! Veel mogelijkheden voor dit soort apps alleen of t in Html5 is wisten ze niet…
App ziet er iig erg gaaf uit, beter ook dat ie na opnieuw openen laatste artikel weer pakt, dat doet Time niet… Dit is de toekomst wat mij betreft en hoop dat Sanoma het als voorbeeld gaat nemen!
interactief tijdschrift! geweldig (Y)
en als het met Adobe wordt gemaakt, kan ik dat zelf ook wel maken! allen uitvogelen welk format enz…
Ik vind de inhoud en interactiemogelijkheden toch wel wat tegenvallen. Had kennelijk nog hogere verwachtingen. Of ik heb de helft nog niet ontdekt.
Leuk. Even wennen aan het scrollen/bladeren. Dit is een goed voorbeeld om adverteerders mee over de streep te trekken. Een interactieve advertentie zoals die van Mercedes is echt veel effectiever dan de papieren variant. Weet iemand waar je kunt vinden hoe je Indesign kunt inzetten voor iPad content?
Ff demos op adobe bekijken… Je kunt nu met indesign iets maken en in flashcathelysator het interactief maken…
Demo downloaden zou ik zeggen! Of het te exporteren is naar html5 weet ik niet zeker maar kon iig exporteren naar iPhone app…. Dus kan ook vast voor iPad
Ik kijk uit naar iPad edities van muziek en film-tijdschriften 😀 hoe geniaal zou het zijn als je een review leest van een album of nummer, en je kan ondertussen een stream luisteren van het desbetreffende nummer met een iTunes-link erbij! Zou ook een stuk makkelijker zijn om
zo tijdschriften als NME Magazine en Q-magazine te kunnen lezen! 😀 ik zou het er wel voor over hebben 😀
Ik hoop dat er een grote Belgische uitgeverij, zoals Sanoma, ook snel met dergelijke applicaties komt.
@Marvel: “Ik constateerde nog een bug: na het afspelen van de video in de advertentie van Mercedes, kon ik niet meer terug naar het tijdschrift.” Dat is geen bug, ligt aan de iPad, kan maar 1 ding tegelijk aan, geen multi-tasking…..
Dit is simpelweg een grote overhypte rip-off.
Er zijn VEEL teveel advertenties
Het is te groot
Het is te duur
Artikelen zijn van echt enorm laag niveau.
Ik besef dat we met de IPad misschien wat op de kudde vooruit lopen maar waarom zijn digitale boeken-magazines veel malen duurder dan de papieren variant