Verkoop iPad 2 enorm afgenomen

De iPad 2 was afgelopen kerst een stuk minder populair dan het jaar daarvoor. Slechts 5 procent van alle verkochte iPads was een iPad 2.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

iPad 5 iPad mini 2Al sinds de introductie in 2011 is de iPad 2 niet uit Apple’s assortiment weg te slaan. Er kwamen nieuwe modellen zoals de iPad mini op de markt, maar de iPad 2 wist stand te houden en bleef goed voor een kwart van de verkopen. Maar het lijkt erop dat de iPad 2 nu toch echt in populariteit begint te zakken. Een onderzoek van Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) stelt dat slechts vijf procent van alle iPads verkocht in december 2013 een iPad 2 was. In Nederland is die trend ook ingezet: ook bij Nederlandse winkels is de iPad 2 inmiddels de minst populaire iPad.

Volgens een Nederlandse Apple-retailer die niet met naam genoemd wil worden, verkoopt de iPad 2 inmiddels minder goed dan de nieuwe iPad mini Retina en de iPad Air: “Een klant loopt de winkel in voor een iPad 2 en gaat uiteindelijk naar huis met de iPad mini Retina of legt wat meer bij voor een iPad Air”. De iPad mini zonder retinascherm verkoopt op zijn beurt ook beter dan de iPad 2. De kleine iPad lijkt het populairste goedkope model van dit moment. Dat wordt beaamd door cijfers over de Nederlandse tabletmarkt, die onlangs openbaar werden.

Onderzoek CIRP

De iPad Air was volgens het onderzoek van CIRP in december 2013 de populairste iPad en was goed voor 41 procent van alle verkopen. De nieuwe iPad mini met retinascherm deed het minder goed met 16 procent van de verkopen, maar daar is wellicht een reden voor. De iPad mini Retina was al vrij lang moeilijk verkrijgbaar. Tim Cook vertelde na de aankondiging van de nieuwe iPads onzeker te zijn over de voorraden rond de kerst en Apple pakte minder spectaculair dan gebruikelijk uit bij de verkoopstart.

CIRP iPad-vergelijking

Toch kan de verminderde populariteit van de iPad 2 positief uitpakken voor Apple. In het derde kwartaal van 2013 ging de iPad voor gemiddeld 436 dollar over de toonbank, terwijl dat in het vierde kwartaal steeg naar 439 dollar. Het blijkt dus dat mensen gemiddeld een steeds duurdere iPad kopen: ze zien de iPad 2 niet meer als een acceptabele aankoop en wijken uit naar de nieuwere en duurdere modellen.

CIRP iPad prijs

De sterk verminderde verkopen in december doen vermoeden dat de iPad 2 bijna op zijn retour is. Hoe de iPad het over het algemeen doet zal volgende week duidelijker worden: Apple presenteert dan de kwartaalcijfers, waarin ook het feestdagenseizoen 2013 meetelt. Bij de presentatie van kwartaalcijfers maakt Apple echter nooit onderscheid tussen de verschillende modellen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
21 januari 2014 om 19:47
Onderwerp
Categorie
Apple

Reacties: 14 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.