iPad populairste zakelijke tablet met 91 procent marktaandeel

De iPad is de populairste zakelijke tablet. Uit een onderzoek blijkt een marktaandeel van 91 procent, veel hoger dan Android.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

ipad-zakelijkDe iPad werd aanvankelijk door Apple gepresenteerd als consumentenapparaat is. Maar inmiddels is wel gebleken dat tablets in bedrijven een onmisbaar zakelijk hulpmiddel zijn geworden voor papierloos werken en altijd toegang hebben tot je documenten. De absolute marktleider onder de zakelijke tablets blijkt Apple. Maar liefst 91 procent van de tablets die zakelijk worden gebruikt, is een iPad. Eigenlijk is dat vreemd, als je bedenkt dat Microsoft al veel langer met zakelijke tablets bezig is.


De Surface-tablet wordt zelfs nadrukkelijk als zakelijke tablet gepresenteerd en lijkt dus een logische keuze voor bedrijven, die vaak nog een traditionele Microsoft-gebaseerde infrastructuur hebben met Exchange-servers, Windows-computers en Office-software.

Maar de werkelijkheid is anders: Apple heeft de markt stevig in handen. Het blijkt uit onderstaande grafiek, gemaakt door Good Technology. De grafiek toont het aantal tabletactivaties in het vierde kwartaal van 2013. Good Technology verzamelde de cijfers van meer dan 2.000 klanten waar ze mobiele services aan verkopen. Ze bieden een alternatief voor BlackBerry Enterprise Server en ondersteunen iOS, Windows Mobile en Android.

tabletactivaties-ipad-android

Dat Android nog zo klein is, is wel gedeeltelijk te verklaren. Consumenten kopen bij Kruidvat en Aldi graag een €99 kostende budgettablet, maar als ‘de baas’ betaalt hebben ze toch liever een kwaliteitsproduct dat langere tijd meegaat. Bij smartphones is de verhouding iets anders: daar gaat iPhone ook aan de leiding, maar er is iets meer concurrentie van andere platformen. Bij smartphones werd 54% van de toestelactivaties gedaan op een iPhone.

Als je naar het totaal kijkt (tablet + smartphone), dan is iOS goed voor 73 procent van de activaties in het vierde kwartaal. In het derde kwartaal was dat 72 procent en in het tweede kwartaal 69 procent. Er zit dus nog groei in. Windows-activaties bleven de afgelopen kwartalen stabiel op 1% hangen. Android daalde iets.

good-ios-marktleider

Het is goed om je te realiseren dat het onderzoek alleen betrekking heeft op de klantenkring van Good Technology. Die klantenkring is groot en divers, maar is natuurlijk geen goede afspiegeling van het bedrijfsleven wereldwijd. Maar voor Europa en de VS zal het een aardige afspiegeling zijn.

Dit artikel is onderdeel van de serie iCulture Biz, waarin onderwerpen ter sprake komen die voor bedrijven en ondernemers interessant zijn.

Informatie

Laatst bijgewerkt
17 juli 2014 om 1:20
Categorie
iDevices

Reacties: 12 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.