“BlackBerry Thunder, the touchscreen BlackBerry we’ve all been waiting for”, schrijft The Boy Genius. De afgelopen week introduceerde RIM weliswaar een nieuw toestel (de BlackBerry Bold) maar dat was niet de ‘iPhone-killer’ waarover al maandenlang wordt gesproken. Die eer gaat namelijk naar de BlackBerry Thunder, het eerste toestel van RIM met een touchscreen. Het heeft geen toetsenbord (zelfs geen uitschuifbare), slechts vier hardwareknoppen en ligt in het derde kwartaal van 2008 in de winkel.
Voor BlackBerry-gebruikers moet dit nieuwe toestel een schokkende ervaring zijn: het toetsenbordje is uitgegroeid tot het handelsmerk van RIM.
Waarom praten we op een iPhone-website nu alweer over BlackBerry’s? Eén reden is dat beide merken in de Amerikaanse markt recht tegenover elkaar staan, als de twee grootste smartphone-merken. In de rest van de wereld is de situatie iets anders, omdat Nokia daar zo’n sterke greep op de markt heeft. Nokia is ook bezig met een touchscreen-versie van haar S60-besturingssysteem, maar daar zijn nog weinig resultaten van zichtbaar. Afgelopen februari was er op Mobile World Congress in Barcelona wel een demonstratie op een geïmproviseerd schermpje te zien, maar die maakte weinig indruk. Concrete toestellen heeft Nokia nog niet.
Een tweede reden om aandacht aan BlackBerry te besteden, is dat de iPhone straks zakelijke functies krijgt en daarmee ook in Europa een rechtstreekse bedreiging gaat vormen voor de BlackBerry. BlackBerry Thunder is de codenaam voor dit nieuwe touchscreen-toestel (en niet BlackBerry Storm, zoals sommige mensen dachten). Het bijzondere is dat het om een hybride toestel zal gaan, dat wereldwijd te gebruiken is. Het ondersteunt zowel EV-DO op CDMA-netwerken alsmede HSPA op GPS-netwerken (en misschien zelfs LTE, al zijn de netwerken daarvoor nog niet gereed). Wat dat voor het prijskaartje gaat betekenen is nog de vraag, maar de wereldwijde aanbieders zijn al wel bekend: Verizon in de VS en Vodafone in de rest van de wereld. Zij krijgen een exclusief contract voor dit nieuwe toestel. Eigenlijk is niet eens sprake van twee bedrijven, want Verizon is deels eigendom van Vodafone. Verizon verliest het recht op exclusiviteit als ze een afgesproken salestarget niet halen.
Nog even voor de duidelijkheid: de afbeelding hierboven is een mock-up, geïnspireerd door het design van de nieuwe BlackBerry Bold.
Via: The Boy Genius
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 10 reacties