Met de iPad op de bank shoppen naar je favoriete kleding of andere producten is een populaire bezigheid van veel mensen. Het aantal mobiele aankopen verdubbelde in 2013, blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org. En een op de drie mensen die online aankopen doet, doet dat inmiddels met een iPad. Toch zijn de meeste webshops nog altijd gemaakt en vormgegeven met het oog op desktopgebruik, oftewel muis en toetsenbord, terwijl je de iPad met je vinger bedient. Voor een optimale ervaring lijkt een eigen app ideaal, maar het is enerzijds ingewikkeld en vooral kostbaar. Het Nederlandse Touchwonders introduceert vandaag, op The Next Web Conference in Amsterdam, haar nieuwe platform Highstreet. Daarmee moet het voor online winkels eenvoudiger en goedkoper worden om zelf een webshop-applicatie in de App Store te kunnen aanbieden die aan de eisen van iPad-gebruikers voldoet.
Touchwonders is onder meer verantwoordelijk voor Blits, de speciale iPad-applicatie waarmee je vanaf de iPad op Bol.com kunt shoppen. Daarnaast ontwikkelde Touchwonders onder meer de fraaie weer-app Weeronline HD. Blits was voor Touchwonders min of meer een pilot om te zien of een webshop in een aparte iPad-applicatie werkt. Met Highstreet geeft de ontwikkelaar daar nu een vervolg aan. Thijs van Schadewijk, managing director:
Tablets hebben de toekomst en zijn het belangrijkste ecommerce apparaat geworden. Het wordt tijd dat we de online klantervaring bij de tijd brengen. Wij verbaasden ons over hoe prachtig merken hun winkels inrichten en hoe middelmatig de klantervaring online vaak is. Met Highstreet is hier een eenvoudige oplossing voor.
Binnen twee weken
Touchwonders claimt dat men ondanks het standaardplatform voor elk merk een gepersonaliseerde app kan aanbieden. Het bedrijf richt zich op de middelgrote merken die, in tegenstelling tot de grote merken, geen groot budget voor de ontwikkeling van een app hebben. In plaats van een eenmalig een groot bedrag betalen werkt Highstreet volgens een licentiemodel waarbij winkeliers per maand betalen. Merken kunnen de app naar eigen wens vormgeven en hun eigen huisstijl en branding integreren. Dankzij Highstreet kan Touchwonders naar eigen zeggen voor ieder merk binnen twee weken een iPad-webshopapp realiseren, waar een maatwerkoplossing vaak maanden in beslag neemt en bovendien veel kostbaarder is. Bestaande webshops die gebruik maken van het veelgebruikte Magento e-commercesysteem kunnen hun catalogus in vijftien minuten omzetten naar de Highstreet-omgeving.
Modemerk PME Legend en Touchwonders sloegen eerder al de handen ineen voor de ontwikkeling van een eigen iPad-applicatie. Die is sinds enkele weken in de App Store te downloaden en laat volgens Touchwonders goed zien wat de mogelijkheden van het nieuwe Highstreet-platform zijn. Volgens Touchwonders is Highstreet bovendien sneller, simpeler en prettiger in gebruik dan gewone websites en zelfs de responsive varianten die de interface automatisch aanpassen aan de grootte van het scherm. De PME Legends-app voor iPad doet dienst als een volledige webshop. Als gebruiker heb je de mogelijkheid om door de volledige productcatalogus te bladeren, producten aan het winkelmandje toevoegen en meteen afrekenen.
De komende tijd worden er verschillende nieuwe apps geïntroduceerd die op het Highstreet-platform zijn gebouwd. Binnen enkele dagen zal ook de tablet shopping app van 9straatjesonline live gaan. Daarna volgen meer merken waaronder design meubel specialist Flinders en winkel voor kookliefhebbers Potten & Pannen. Ook wordt er verder ontwikkeld aan Highstreet. Touchwonders ziet versie 1.0 als een eerste stap in haar visie op een ‘lean back’ online winkel voor de iPad.
Van Schadewijk:
Over een paar jaar kijken we terug op hoe de gemiddelde ecommerce klantervaring vandaag de dag is en dan kunnen we ons niet meer voorstellen dat we dit ooit als de standaard hebben geaccepteerd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 3 reacties