Uitgelicht
Apple Black Friday
Toon of verberg de lijst met posts

BuitenBeter: klachten aan gemeenten doorgeven middels iPhone-app

Klachten van burgers worden vaak niet goed behandeld door gemeenten. Ontwikkelaar Yucat zegt hiervoor de oplossing te hebben: BuitenBeter, een speciale applicatie waarmee in een paar eenvoudige stappen een klacht gemeld kan worden.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

BuitenBeter - HuisvuilCommunicatie tussen gemeenten en burgers is vaak lastig als het om het doorgeven van klachten gaat. Ontwikkelaar Yucat, gespecialiseerd in mobiele applicaties, zegt hiervoor de oplossing te hebben: BuitenBeter, een speciale applicatie waarmee in een paar eenvoudige stappen een klacht gemeld kan worden. Eindhoven doet als eerste gemeente mee aan het concept. Burgers van die gemeente kunnen vanaf vandaag hun klachten doorgeven met de gratis BuitenBeter-applicatie.

Een klacht doorgeven is volgens de makers zo eenvoudig als het maken van een foto en het invullen van een paar gegevens. De klacht komt vervolgens rechtstreeks bij de gemeente terecht. Daarnaast krijgt de melder ook volledig inzicht in de status van de melding. Je hoeft je dus niet meer af te vragen of de gemeente wel iets met je klacht doet. In de applicatie zijn ook de contactgegevens van de gemeente opgenomen.

Yucat-directeur Jens Steensma speelt er met de applicatie op in dat mensen social media gebruiken om ergernissen kenbaar te maken, maar dat de overheid niets met deze signalen doet. Volgens hem heeft bijna iedere gemeente een lijstje met kleine ergernissen van burgers, waarop de openbare ruimte vaak genoemd wordt. Hij legt het idee achter de applicatie uit:

Voor veel gemeenten ontwikkelen we software voor het efficiënter registreren van dit soort onregelmatigheden via handheld- computers en smartphones. De afgelopen jaren zijn hiervan steeds meer in omloop gekomen zoals de iPhone, Android en Windows Mobile. Het gekke is dat iedereen direct via social media – zoals Twitter – kan communiceren over bijvoorbeeld ergernissen, maar dat er bij veel gemeenten nog geen directe lijn met hun inwoners is om iets met deze signalen te kunnen doen. Wij geven gemeenten met de BuitenBeter-app direct contact met hun inwoners. Met name de vooral vaak jonge internetgeneratie die in overheidscommunicatie lastig te bereiken is, kan nu ook volop meedoen.

De gemeente Eindhoven heeft als eerste gemeente in Nederland de primeur om met de applicatie rechtstreeks contact met de burger te hebben. Vanaf mei hoopt Yucat een directe koppeling voor meer gemeenten mogelijk te maken. Wethouder Fiers van de gemeente Eindhoven legt uit wat het voor haar en haar gemeente betekent:

Met de BuitenBeter-app werken we samen aan een betere stad. Bovendien scheelt het veel administratie en discussie: het is zoals het op de foto staat en door GPS weten we de locatie tot op de meter te vinden. We kunnen direct bepalen hoe we de juiste actie kunnen ondernemen. Het belangrijkste vind ik echter dat we de afhandeling van de melding makkelijk kunnen terugkoppelen aan de tipgever: directe communicatie met onze inwoner.

Naast een iPhone-applicatie (die overigens ook op de iPad werkt) komt Yucat binnenkort ook met applicaties voor het Android- en Windows Mobile-platform. Ter promotie van de applicatie maakt iedereen die voor 31 mei een proefmelding doet ook nog eens kans op een iPad.

Downloaden: BuitenBeter (gratis)
Met dank aan alle tipgevers.

Reacties: 24 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.