iPhone 3G: Apple geeft 1 jaar garantie en 2 jaar technische ondersteuning

Apple geeft 1 jaar garantie op de iPhone en 2 jaar gratis technische ondersteuning. Die garantie is lager dan gebruikelijk is, waarbij je zelf moet beslissen of het de moeite loont om aanvullende garantie bij te kopen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

HelpApple geeft twee jaar gratis technische ondersteuning op de iPhone 3G. Dit is te lezen op de website van Apple, zo valt te lezen op de Nederlandse en de Belgische webpagina’s van Apple. Dat betekent overigens niet dat je ook twee jaar garantie op het toestel krijgt, want zoals de website van Apple uitlegt, gaat het bij technische ondersteuning alleen om het stellen van vragen over zaken die je niet begrijpt. De garantie op de iPhone is veel korter: slechts 1 jaar.


De service is veel ruimer dan die voor iPod-kopers, die binnen 90 dagen na aankoop maar één incident gratis mogen melden. Er geldt wel een voorwaarde voor deze technische ondersteuning voor de iPhone 3G: je moet ‘de iPod’ wel geabonneerd hebben op één van de exclusieve iPhone-aanbieders. Daarna mag je naar hartelust telefonisch vragen over installatie, opstarten en herinstallatie van software (vragen over restore zijn uitgesloten). Wat de hardware betreft mag je vragen stellen over eenvoudige configuratie, installatie, montage en verbindingen (waarbij we er maar vanuit gaan dat demontage ook is uitgesloten). Zodra Apple informatie over een oplossing heeft gegeven is de zaak daarmee afgedaan.

Voor iPhone is tot twee jaar technische ondersteuning beschikbaar wanneer de iPod is geabonneerd op de mobiele diensten van een van de exclusieve iPhone-aanbieders.

Apple Care

Er zit 1 jaar fabrieksgarantie op de iPhone, die je straks door aanschaf van Apple Care kunt uitbreiden naar 2 jaar. Zie het schema hierboven: de grijze balken laten zien wat je standaard krijgt, het rode balkje is extra als je Apple Care erbij aanschaft.

Apple Care iPhoneApple Care is de aanvullende toestelgarantie van Apple waarvoor je relatief veel betaalt (in de VS kost Apple Care voor de iPhone $69), maar wat zich bij problemen al snel terugbetaalt. Is er een probleem met je iPhone, dan wordt deze redelijk makkelijk door Apple vervangen door een nieuw exemplaar. De garantie heeft betrekking op reparatie en vervanging, vergoeding van onderdelen en arbeidsloon, wanneer er een probleem met je iPhone is. Je kunt de iPhone daarvoor naar de dichtstbijzijnde geautoriseerde Apple-dealer brengen of door Apple laten ophalen met een koerier.

De standaard garantietermijn van 1 jaar is eigenlijk heel laag, omdat veel mobiele operators op toestellen 2 jaar fabrieksgarantie geven. De Europese wetgeving schrijft ook een garantieperiode van 2 jaar voor, maar die wetgeving heeft Nederland niet overgenomen omdat sommige producten langer mee moeten gaan dan 2 jaar (bijvoorbeeld wasmachines en auto’s). Consuwijzer raadt het bijkopen van extra garantie trouwens af, behalve wanneer u bij onherstelbare schade recht heeft op een nieuw product. Dat zal niet letterlijk in de voorwaarden van Apple Care staan, dus wie mondig genoeg is kan ook ervoor kiezen om bij een defect na de garantieperiode zijn recht op garantie af te dwingen.

Met dank aan Daniël de Vries, die de tip op 6 juni al stuurde.

Reacties: 21 reacties

  1. wie weet binnen een paar maanden na de release, plots meerdere provoders in NL, of Be
    maar dat zou me verbazen want op de site (t-mobile, mobi*) staat er daadwerkelijk :
    exclusief met de provider
    we zullen wel zien

  2. KPN en Vodafone zijn nog in gesprek hoor met APPLE

  3. Dat is niet waar. Garantie is 6 maanden verpicht. Je krijgt dus van Apple 6 maanden extra.
    Over die 2 jaar –> Typisch verhaal van bel en klepel. Het is namelijk zo dat in dat laatste jaar de bewijslast bij de consumet ligt. D.w.z. dat de consument dus moet kunnen aantonen dat het gebrek door normaal gebruik is ontstaan. Dit is iets dat je met Apple Care afvangt en is naar mijn mening zeker de moeite waard bij een dagelijks gebruiksvoorwerp als een iPhone.
    Nog wat info:
    http://www.dejuridischewegwijzer.nl/radio/garantie.htm
    http://www.kieskeurig.nl/kk/29BF387946EF2AABC1256D64003D7DA3.htm

  4. We hebben in Nederland veel langer garantie dan de 1 jaar van Apple, omdat volgens de wetgever is vastgelegd dat elk apparaat een “verwachte levensduur heeft. Een telefoon die na 1 jaar niet meer werkt bij normaal gebruik, voldoet niet aan die stelling, dus mag je de winkel dwingen toch de reparatie uit te voeren. Als hier een rechtszaak van zou worden gemaakt, is de consument bijna altijd in het gelijk.

  5. De Europese garantiewetgeving schrijft 2 jaar garantie voor. Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement verplicht de winkelier om de consument twee jaar garantie te bieden. Hoe probeert Apple er dan vanaf te komen met slechts één jaar garantie? België heeft deze richtlijn wel overgenomen…

  6. Apple > wet

  7. Ramon: Toevallig heb ik gisteren de KPN gebeld met de vraag of zij de iPhone gaan aanbieden omdat ik anders over zou stappen.

    De dame antwoordde (geergerd): Nee meneer, die gaan wij voorlopig niet aanbieden!
    Ik: voorlopig als in een maand/jaar?
    Dame: Meneer dat weten we niet, maar voorlopig zou ik er niet op rekenen

    Klinkt dus niet echt hoopvol voor KPN abonnees en aan de dame te horen was ik niet de eerste die het vroeg

  8. Ik heb bij Mediamarkt gewerkt en daar heb ik ook wel eens te maken gehad met garantie van Apple. Doorgaans is Apple knetterhard in hun eigen regels. Zoals vorig jaar te zien was, is apple wel heel gevoelig voor media aandacht en met name negatieve aandacht. Vorig jaar was er ook iemand die na 1 week zijn iPhone kapot had (door eigen schuld), maar kreeg toch een nieuwe iPhone van Apple. Terwijl mensen die na 366 dagen een kapotte iPod (niet door eigen schuld) totaal geen garantie krijgen!

    Dus inplaats van garantie bijkopen gewoon veel media aandacht zoeken!!

  9. In België is het verplicht voor elk product minimum 2 jaar garantie te geven. Apple omzeilt hiermee de wet door 2 jaar “technische ondersteuning” te geven.

  10. ik denk niet dat er meerdere providers komen, als t-mobile deze deal al eerder in duitsland heeft gesloten willen ze echt niet die exclusiviteit verliezen

  11. @Dennis

    Verwart fabrieksgarantie niet met wettelijke garantie. Vanuit (belgische) wetgeving dient verkoper (dus provider of winkel) 2 jaar garantie te verlenen ongeacht fabrieksgarantie van 1 jaar bij Apple. Je moet dan ook reclameren bij provider of winkelier. Als Apple Store het ook verkoopt dan kun je rechtstreeks bij Apple Store reclameren aangezien ze dan onder begrip ‘Verkoper’ valt.

    In NL – een ruimer begrip van garantie. Dus langer dan 2 jaar is mogelijk afhankelijk van product. Maar net als in Belgie (vanwege richtlijn) ook reclameren bij verkoper.

    Dus bij problemen na 1 jaar niet laten afschepen met zogenaamd 1 jaar apple garantie. Wettelijke garantie is dwingend. Afwijken mag niet, ook al heet het bedrijf Apple.

  12. Garantie duur maakt namelijk niet veel uit, je hebt altijd nog het wettelijke conformiteitbeginsel. Dat houdt in dat een product aan de redelijke verwachtingen qua levensjaren moet voldoen. Als een product binnen die tijd kapot gaat, heb je recht op vervanging, ook al is de garantie al lang voorbij. Stel, er is vastgesteld dat een iPhone 5 jaar mee moet gaan, en na 4 jaar is de home-button kapot, dan heb je recht op kosteloze vervanging van de home-button. Stel dat de iPhone na 4 jaar total-loss is, dan zit het anders: je krijgt een reparatie, en je betaald viervijfde (vier jaar heb je ‘m gebruikt, vijf jaar hoort ‘ie mee te gaan). Na die betaling hoort de iPhone dan wel weer vijf jaar mee te gaan, en heb je dus weer vijf jaar diezelfde rechten.

  13. als je je telefoon koopt met korting omdat je een 2 jarig abo hebt afgesloten, dan heb je hier in Nederland in ieder geval MIN 2 jaar garantie.
    Omdat je de telefoon eigenlijk afbetaald ( is ingecalculeerd in de abo prijs) dus is het toestel pas na 2 jaar van jou je hebt het toestel dus eigenlijk in BRUIKLEEN. Dus is de provider verplicht het toestel op reparatie te sturen (tenzij je ‘m zelf gesloopt hebt (waterschade, zelf geopend hebt, enz.)

    @Jonathan Hogervorst: waar in de wet staat dat (kan ik dan mee argumenteren bij een winkel…)

  14. @ Iphonefreak

    artikel 17, 18: BW7 (Burgelijk wetboek Boek 7)

  15. ik heb vanmorgen mijn Vodafone abonnement stopgezet met het oog op de iPhone release in Nederland bij T-Mobile. De dame aan de telefoon raadde al wat er aan de hand was toen ik mijn abonnement beëindigde “O, dan gaat u naar T-Mobile…”.
    Lijkt er dus wel op dat Vodafone ook (voorlopig) uit de race ligt.

    T-moble moet overigens wel met een goed abonnement pakket komen, anders wordt het alsnog een andere smartfone 🙂

  16. @iPhoneFreak: Ik heb het uit Computer!Totaal, zie deze pagina voor alles op een rijtje.

  17. Buiten de Deur – garantie van Interp*lis. Ideaal voor de gadgets freak, verzekert tegen schade en diefstal, nog geen tientje in de maand.

  18. Over die 1 jarige garantie. Ik had twee jaar geleden nog een tegoedbon over van de Expert (normaal koop ik alles op internet). Daarvan heb ik een tv gekocht met 1 jaar garantie. Aan het eind van het 1e jaar (wel binnen het 1e jaar) is hij kapot gegaan (buiten eigen schuld) en vervolgens heb ik hem naar Expert terug gebracht en is hij gerepareerd na 4 maanden lang wachten.
    Vervolgens werkte hij weer een aantal maanden prima, waarna hij weer op precies dezelfe wijze kapot ging. De TV wilde namelijk gewoon niet meer aan. Nu zat ik dus al buiten de 1 jaar fabrieksgarantie. Ik ben toen toch terug naar expert gegaan en verteld dat het precies dezelfde storing was. MAar mij gratis helpen…. nee hoor. Ik kon de TV alleen laten nakijken voor een minimum bedrag van 50 euro. Daarboven op kwam nog eens het uurloon van de reperateur. Daarbij was het nog niet eens zeker of het probleem ook opgelost kon worden! Dat heb ik dus ook NIET gedaan. Er zat vaag iets in mijn achterhoofd over die 2 jaar EU garantie, dus heb ik dat ook verteld. Toen zijden zij, nee daar weten wij niks van af, dat geld alleen voor witgoed electronica.
    Vervolgens ben ik thuis het gaan uitzoeken. Het bleek inderdaad dat ik maar 1 jaar fabrieksgarantie had, maar wel 2 jaar WINKEL garantie. Dus dan is de fabriek er inderdaad niet verantwoordelijk voor, maar de WINKEL! Dit heb ik dus bij de zelfde medewerker van Expert gelegd en die werdt vervolgens een beetje boos. Toen ben ik dus ook boos-lijkend weg gelopen en zei dat ik anders stappen zou ondernemen als jullie mij niet helpen.
    Vervolgens kreeg ik enkele dagen later een telefoontje van de locatie manager, dat ze het probleem toch op hun kosten zouden verhelpen. Het jammere is dan wel weer dat de tv een half jaar met reparatie is weg geweest. Vervolgens kwam de TV weer terug. Mooi weer 2 maanden gebruikt. En guess what….. hij is weer kapot en ik zit nu over de 2 jaar garantie heen….

  19. @Downburstx: Ga over dat conformiteitbeginsel beginnen, en werken ze niet mee, kijk of ze bij een geschillencommissie aangesloten zijn, en zo ja, neem met hen contact op. Hoogstwaarschijnlijk zijn zij aangesloten bij Uneto-VNI.

  20. heb al eerder problemen gehad met apple mijn ipod die ik 1 jaar had ze zijden tegen mij dat mijn ipod 1 jaar garantie had. maar dat mag niet in belgië alle electronische apparaten moeten 2 jaar garantie hebben dus ik van mn tak maken vragen of ze een proces willen ik scande mn aankoopbewijs in en mailde het hen en kreeg een volledige nieuwe opgestuurd blijkbaar komt dat goedkoper uit voor apple omdat sommige mensen daar in trappen om te zeggen dat de garantie maar 1 jaar geld

  21. je hebt sowieso min 3 maanden garantie op een reparatie

    ik heb ook problemen gehad met mediamarkt: mijn iPod mini (oud he :P) was stuk gegaan en ik had ‘m op reparatie gestuurd en wat hadden ze gedaan? een software update (dat kan ik ook zelf..) en na een maand weer hetzelfde probleem: weer terug gegaan en kreeg ik te horen dat mijn garantie periode voorbij was… ik ben daar echt anderhalf uur discussie gevoerd met die medewerker en zij: ik ga niet weg voordat dit probleem opgelost is…. uiteindelijk na veel moeite hebben ze ff met apple gebeld (ja vast…) en kreeg ik m’n geld terug

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.