Steve Jobs was in de vroege ochtend (Nederlandse tijd) aanwezig op de conferentie D8: All Things Digital, zoals we gisteren al aankondigden. Toen Jobs vorige keer op D5 langskwam, was het mei 2007 en was de iPhone nog niet op de markt. Dat er een iPad aan zou komen wisten we nog helemaal niet. Drie jaar later staat Apple er totaal anders voor: rivaliteit met Google, ruzie met Adobe, maar ook positieve kanten, zoals 50 miljoen verkochte iPhones, een revolutie in de smartphone-markt.
Onderwerpen van drie jaar geleden liggen al weer ver achter ons: Jobs schreef destijds een open brief ‘Thoughts on Music’ (over de grote muziekmaatschappijen). Dit jaar schreef Jobs ook een open brief, ‘Thoughts on Flash’. Het geeft wel aan hoe zeer het bedrijf veranderd is van een bedrijf dat iPods en muzieknummers verkoopt, naar een bedrijf dat uiteindelijk toch weer (grote en kleine) computers verkoopt.
We laten hieronder de originele video’s van The Wall Street Journal zien. Die zijn helaas in Flash-formaat en dus niet op je iPhone te bekijken. Om de vaste schare Flash-haters (en -mopperaars) ook tegemoet te komen beginnen we met twee YouTube-filmpjes en die zijn ook meteen het meest belangrijk: een samenvatting met hoogtepunten en Jobs’ mening over Flash. De interviewers zijn Walt Mossberg en Kara Swisher.
Alle hoogtepunten in 1 minuut:
Steve Jobs over Flash:
Vanaf hier alleen nog flash-filmpjes:
Steve Jobs over Gizmodo en de missende iPhone:
Steve Jobs over Google en Android:
Nogmaals, over Flash en Adobe (hetzelfde filmpje als hierboven):
Steve Jobs over operator AT&T:
Steve Jobs over tv’s en set top-boxes:
Steve Jobs over de beperkingen van iAds:
De originele video’s zijn ook te zien op de pagina All Things Video.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 79 reacties