Apple presenteerde gisteren vanuit San Francisco het nieuwe model van zijn iPhone. Steve Jobs vertelde hierbij dat de nieuwe iPhone een gyroscoop zou gaan bevatten. Nu zijn er niet zo heel veel technische apparaten die een gyroscoop bevatten (of je staat er niet zo snel bij stil). De gyroscoop moet volgens Steve voor betere precisie zorgen bij het meten hoe je jouw iPhone gebruikt en beweegt. Hoe dit in zijn werk gaat, proberen we in dit artikel duidelijk te maken.
Een gyroscoop is een rotatiesymmetrische massa die om zijn as kan draaien. Anders gezegd: een gyroscoop is een tol. Voorbeelden van gyroscopen zijn de aarde en de wielen van een fiets, maar ook in een vliegtuig is er een te vinden. Vaak is een gyroscoop, net als een kompas op een schip, in een Cardanische ophanging gevat zodat hij in alle dimensies vrij kan draaien. In zo’n ophanging blijft de as altijd één kant op wijzen. Door deze eigenschap is de gyroscoop praktisch onmisbaar geworden als richtinginstrument in bijvoorbeeld vliegtuigen.
Elektronische gyroscoop met versnellingsmeters
Apple heeft een elektronische gyroscoop met versnellingsmeters in de iPhone 4 verwerkt. Hiermee wordt bepaald in welke stand de iPhone 4 zich bevindt: staand, liggend of schuin. Door de versnellingsmeters kan naast richting ook bewegingssnelheid, aantal graden en het rotatieaantal berekend worden. Er kan met de nieuwe iPhone nu in totaal over zes assen gemeten worden. Op de iPhone 3G waren dit er vier en op de iPhone 3GS kwam er al een bij. Toen werd het digitale kompas toegevoegd zodat ook gemeten kon worden in welke richting je kijkt; op dit moment vooral terug te vinden in navigatieapplicaties. Met de toevoeging van de zesde as kan nu ook snelheid gemeten worden.
De gyroscoop in de Sony PlayStation en de Wii MotionPlus
De iPhone is misschien wel de enige smartphone ter wereld die een gyroscoop bevat. We kennen de gyroscoop-achtige functie bijvoorbeeld al van de Nintendo Wii MotionPlus en de Sony DualShock 3-bewegingssensor controller. Toch gebruiken deze apparaten een andere manier om de gyroscoop-functie te laten werken en de precisie van de positie beter te kunnen meten. Op de PlayStation wordt er gebruik gemaakt van een piezoresistieve versnellingssensor om versnelling en beweging te meten. De Wii gebruikt een vorkvormige gyroscoop en kan twee assen meten. De iPhone 4 maakt zoals gezegd gebruik van een drie-assige elektrische gyroscoop die samenwerkt met de bestaande accelerometer. Op deze manier kan er dus over een extra as versnelling worden gemeten.
De iPhone 4-gyroscoop in de praktijk
Natuurlijk is een feature zoals de gyroscoop een leuke toevoeging, maar wat kun je er nu mee? Zoals gezegd kan de versnelling van je bewegingen beter worden gemeten. Wij zien voornamelijk spellen op de iPhone 4 gebruik maken van de gyroscoop. First person shooters zoals NOVA, racespellen zoals Need For Speed en het spel Super Monkey Ball kunnen hier bijvoorbeeld van profiteren. De nieuwe manier van bewegingen meten moet preciezer zijn en dus de beleving van een spel gaan verhogen. Apple is afhankelijk van de ontwikkelaars die spellen en andere applicaties voor de iPhone 4 gaan uitbrengen; zij moeten de mogelijkheden van de gyroscoop ook daadwerkelijk gaan benutten. We zijn benieuwd.
Nu je gelezen hebt wat een gyroscoop is, heb je zelf ideeën waar de gyroscoop voor gebruikt kan worden? Laat het in de reacties weten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 56 reacties