Bij het opstarten van een applicatie met AdMob- of Flurry-reclames krijg je altijd een pop-up of je je locatie wilt delen. Dat gebeurt ook bij applicaties die je locatie eigenlijk helemaal niet nodig hebben. De reclamedienst gebruikt de gegevens voor statistieken en je kunt de pop-up telkens wegklikken, maar je komt er nooit definitief vanaf. Apple lijkt voor de reclamedienst iAd iets slimmers bedacht te hebben: ook Apple verzamelt geanonimiseerde locatiegegevens van gebruikers en plaatst daarvoor een cookie op je iPhone. Ze bieden echter ook een opt-out als je er geen prijs op stelt.
Apple heeft een aantal wijzigingen aangebracht in het privacybeleid van iTunes. Een deel daarvan gaat over Apple’s mobiele advertentieplatform iAd. Apple gebruikt cookies en andere technieken om te bepalen hoe vaak je een advertentie ziet. Ze kunnen op die manier ook de advertenties afstemmen op je interesses en de effectiviteit van een advertentiecampagne meten. Wil je niet dat er via een cookie gegevens worden verzameld (zoals locatie), dan heb je de mogelijkheid van een opt-out. Je kunt dit aangeven op de webpagina oo.apple.com. Je moet dit doen via de mobiele browser op je iPhone.
Kies je voor deze opt-out, dan krijg je nog steeds dezelfde hoeveelheid mobiele advertenties te zien, maar ze zijn niet langer afgestemd op je interesses. Ook geldt de opt-out alleen voor advertenties van iAd en niet voor Flurry, AdMob en andere reclamenetwerken. Heb je meerdere iPhones dan moet je de opt-out op alle apparaten afzonderlijk uitvoeren.
De eerste banners zullen vanaf 1 juli verschijnen; de eerste testbanners werden een paar dagen geleden al gesignaleerd.
Hou de reacties a.u.b. on topic, het gaat hier over iAd en het bijbehorende opt-out-systeem. Ervaringen met het installeren van iOS 4 zullen worden verwijderd, hiervoor kun je op diverse plekken op het forum terecht.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 35 reacties