De telecomwebsite All About Phones mag hun insiderbron zo langzamerhand wel een iPhone 3G kado doen voor de vele sappige verhalen, want ze hebben nu de complete cursushandleiding voor aankomende iPhone-verkopers ontvangen. Na het doornemen van deze handleiding moet het examen van 15 meerkeuzevragen dat elke iPhone-verkoper van T-Mobile, The Phone House, Belcompany, Saturn en Media Markt verplicht is te volgen een peuleschil zijn. Dat examen schijnt overigens erg gemakkelijk te zijn, aldus diezelfde bron. Het cursusboek is gezamenlijk geschreven door Apple en T-Mobile en ruim 50 pagina’s dik. Naast uitleg hoe de iPhone werkt, bespreekt het cursusmateriaal vooral de sterke punten van de iPhone en wordt duidelijk gemaakt welke vragen verkopers aan klanten moeten/kunnen stellen om te bepalen of de iPhone voor die klant de juiste telefoon is.
Zo zijn er volgens het cursusboek een aantal vragen om te polsen of de klant behoefte heeft aan een telefoon met muziekfunctie en of ze al een mp3-/mediaspeler hebben, zoals bijvoorbeeld onderstaande vraag:
Hoeveel draagbare apparaten moet u geladen houden en dagelijks met u meedragen?
Zij kunnen meerdere apparaten, zoals een mobiele telefoon, muziekspeler of mediaspeler, door één, geïntegreerd apparaat vervangen. Zo hoeven klanten minder spullen in hun tas of aan hun riem mee te dragen en minder apparaten geladen en gesynchroniseerd te houden.
Daarnaast worden steeds een aantal stappen genoemd die het argument nog extra moeten ondersteunen, zoals het aanraakgevoelige scherm om snel het gewenste muzieknummer te vinden of de grafische zoekfunctie van CoverFlow.
Aan antwoorden voor ‘lastige’ vragen is ook gedacht. Deze worden steeds behandeld onder het kopje ‘Bezwaren wegnemen’. Als de klant bijvoorbeeld vertelt dat hij of zij veel meer dan 16GB aan muziek heeft en dat dus nooit op de iPhone gaat passen, dan kan de verkoper bijvoorbeeld iets vertellen over de eenvoudig te gebruiken muziekbeheerfunctie van iTunes. Niet alle antwoorden bij de bezwaarvragen zijn even logisch en lang niet elk bezwaar wordt behandeld, dus we hopen voor de telecomverkopers dat er niet teveel lastige klanten voor hun neus zullen staan (alhoewel er natuurlijk meer dan voldoende telefoons zijn die een hoop onbrekende features op de iPhone wel bieden, zoals synchronisatie via Bluetooth; ook als ‘zwak punt’ in het cursusboek genoemd).
Overigens is in het cursusboek ook nog een ander interessant item te vinden: Visual Voicemail zal niet gelijk bij de lancering van de iPhone 3G in Nederland actief zijn, maar “komt er snel aan”. Hoe “snel” dat is wordt verder nergens meer vermeldt. Wordt dus vervolgd!
Het cursusboek is 4,4MB groot en beschikbaar in PDF-formaat via All About Phones.
Met dank aan Danijel voor de nieuwstip.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
eh, ik laat gewoon m’n oude iPhone zien en verder kunnen ze die cursus in hun “” steken.
Muhaha, dat er een cursus moet komen voor de Iphone, als er 1 simpele telefoon is, is het de iphone wel. Daar hoef je niet eens een verkoop praatje voor te houden
geen visual voicemail is wel wat treurig.
Geen internet tijdens een gesprek????
Ik ben al vaak opgebeld, met “ben jij thuis en kun je dat even opzoeken?” Met een iphone zou dat onderweg eigenlijk ook moeten kunnen, helaas dus niet
Geen Visual Voicemail bij lancering??! Belachelijk, daar hoor je natuurlijk niks over van tevoren.
Toch ga ik hem halen uiteraard 😛
Visual Voicemail is een nieuwe techniek die nog niet eerder in Nederland dan wel Europa is ingezet, zover mij bekend althans. Het is enigszins logisch dat ze dat niet tijdens de vakantieperiode gaan uitrollen, maar daar nog even mee wachten.
bellen en internet kan wel, kan ook met t-mobile gprs, draait namelijk op een ander protocol ofzo. En met umts/hsdpa kan het sowieso
Er staat bij Google Maps niets over gps. De locatiebepaling van de 1st gen iPhone wordt beschreven. Er staat ook dat het niet overal beschikbaar is. Ik heb nu een iPod touch en die werkt niet in mijn woonplaats (Noord Holland).
Nav de titel – hoe verstandig is het uberhaupt om 3G iPhone op straat te kopen?
Soms scheelt het € 200 (donkere steegjes, getatoueerde mannen met kettingen & stiletto’s)
Misschien is een GPS voor de nabestaanden dan wel handig…
Schandalig geen Visual Voicemail.
Dat wordt geld terug eisen.
Als het te lang duurd.
@Bacillus:
Scherp 😀
Ligt het aan mij of zijn de hoofdstuktitelsvan de handleiding “toevallig” in Orange-oranje?
bellen en internetten moet kunnen want in het instructie filmpje van Apple zeggen ze dat je kunt bellen en tegenlijk mail kunt checken.
Een Medewerkster van T-Mobile was me een paar dagen geleden het een en ander aan het uitleggen over de iPhone, totdat ik zei dat ik er al een had (was alleen maar aan het informeren of eerder overstappen mogelijk was, maar ze was nogal enthousiast… schattig). Toen ze hem ff mocht bekijken en uitproberen was ze helemaal lyrisch en zei letterlijk: Oh dus zo werkt het. Dat is wel heel makkelijk.
Ondanks dat de iPhone heel simpel in gebruik is lijkt het me toch lastig om de functies van deze foon uit je kop te kennen, zonder dat je het toestel in handen hebt gehad. Beelden (lees uitproberen in dit geval) zeggen toch vaak meer dan woorden… toch?
met de iphone die je nu hebt met een tmo sim: als ik op man zit via gprs, dan kan ik niet gebeld worden. wel erg irri. hoop dat het met de nieuwe wel kan. of tmo ondersteunt het helemaal niet.
In de PDF staat een verborgen tekstregel op pagina 21, namelijk:
– iPhone ondersteunt geen MMS-berichten voor het verzenden van foto’s of video’s. In plaats daarvan kunt u uw foto’s per e-mail versturen
Betekent dit misschien dat er toch MMS in de nieuwe iPhone komt? 🙂
(zoek maar eens op MMS m.b.v. Acrobat Reader)
lachen onderaan in die training:
versie oktober 2007………….