Nabijheidssensor (proximity sensor) van iPhone 4 leidt tot klachten
De antenne van de iPhone 4 is niet het enige probleem waarover kopers van de iPhone 4 klagen. Over de gele vlekken op het scherm (die tijdens gebruik vanzelf zouden verdwijnen) hoor je niets meer, maar inmiddels zijn er wel wat weer wat nieuwe problemen. Eén ervan is de Camera-applicatie die na het opstarten meteen crasht. Of wat te denken van de kleurproblemen bij het nemen van foto’s binnenshuis? Bij kunstlicht blijkt de iPhone-camera soms een groene of gele zweem te hebben. Maar de klacht die de meeste aandacht trekt heeft te maken met de nabijheidssensor, bij de meeste gebruikers beter bekend als de proximity sensor.
De nabijheidssensor heeft als taak om het scherm uit te schakelen wanneer je de iPhone bij je oor houdt. Bij de iPhone 3G en 3GS zaten de sensoren links van de telefoonspeaker (zie foto) en bij de iPhone 4 zit de sensor boven de telefoonspeaker. Dankzij de sensor spaar je de batterij en loop je niet rond met een ‘lamp’ aan je oor. Tientallen mensen melden echter op het discussieforum van Apple dat de nabijheidssensor niet goed werkt. Daardoor blijft het scherm geactiveerd. Je drukt daardoor ongewenst met je wang of oor op een schermknop. Die problemen doen zich niet voor bij andere iPhones die een update naar iOS 4 hebben gekregen. Volgens één van de klagers werkt de sensor wel als je deze afdekt met je vinger. Maar hou je de iPhone 4 aan je oor, dan knippert het scherm alsof het toestel niet goed kan bepalen of er nu wel of geen gezicht in de buurt is. Deze gebruiker zegt dat hij door deze bug zomaar nummers belt, dat gesprekken onbedoeld in de wacht staan en dat gesprekken door aanraking met het gezicht worden beëindigd. De problemen komen bij 90% van de gesprekken voor. Volgens de gebruiker is de gevoeligheid van de proximity sensor te laag afgesteld of niet goed geplaatst. Een andere gebruiker meldt zelfs dat de iPhone hierdoor onbruikbaar is geworden. Wij kunnen het probleem in ieder geval niet zelf reproduceren. Bij onze iPhone 4 (x2) werkt de proximity sensor zoals verwacht.
De nabijheidssensor werkt met een infraroodbundel, die aan de hand van reflectie kan vaststellen of er een object (meestal een oor) aanwezig is. En dan is er nog een andere kwestie: mensen die een simkaart hebben geplaatst en toch een melding krijgen dat er geen simkaart aanwezig is. Bij het aansluiten op iTunes verschijnt er ook een melding dat er een probleem met de simkaart is.
Update: dit probleem doet zich voor bij mensen die hun microsim zelf hebben geknipt. In Nederland geeft de Vodafone-sim versie 1 (met ronde sim) problemen. In de winkel kun je deze omruilen voor een versie 2 simkaart (met vierkante sim). Deze is echter niet in duo sim-oplossing te krijgen. De sims van KPN geven hetzelfde probleem, waarbij je via de helpdesk van KPN (nummer 1200) een microsim kunt aanvragen. Bij T-Mobile kun je gewoon bij de winkel of telefonisch een microsim aanvragen.
Net als bij de ontvangstproblemen van de iPhone heeft lang niet iedereen last van het probleem, dus er is nog geen reden tot wereldwijde paniek. Gebruikers melden dat het herstellen van de instellingen (Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel alle instellingen) of het uitvoeren van een reboot (aan/uitknop een paar seconden ingedrukt houden en iPhone uitschakelen via slider ‘Zet uit’) het probleem oplost. Apple beloofde een paar dagen geleden dat ze werken aan een software-update, waarin de weergave van ontvangstbalkjes en mogelijk ook nog wat andere bugs worden aangepakt.
Via: WebWereld, met dank aan diverse tipgevers
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 125 reacties