Apple: ‘Slechts 400 iTunes-accounts getroffen door frauduleuze aankopen’ (update)

Er zijn slechts 400 iTunes-accounts getroffen door de iTunes-fraude van afgelopen weekend.

itunesApple zegt dat slechts 400 iTunes-accounts te maken hebben met frauduleuze aankopen rond e-books. Zoals we dit weekend al eerder schreven, waren 42 van de 50 bestverkochte boekapplicaties afkomstig van één ontwikkelaar, Thuat Nguyen. Er bleek fraude in het spel, gaf Apple gisteren toe. Nu geven ze in een verklaring aan, dat het om slechts 400 accounts gaat en dat de iTunes-servers niet zijn gehackt. De eerdere hypothese dat de gegevens door phishing zijn verkregen, sluit daarop aan. Apple gaat nu wel de beveiligingsmaatregelen rond creditcard-aankopen in de iTunes Store strakker aanhalen. Het kan daardoor vaker voorkomen dat je account uit veiligheidsoverwegingen is geblokkeerd.


Ook zullen gebruikers vaker hun CCV-nummer moeten invoeren (het driecijferige nummer dat op de achterkant van de kaart staat). Het is een extra maatregel om te verifiëren dat de creditcard in handen is van de verkoper, aangezien Apple de CCV-code niet op de server vastlegt. De fraude valt dus mee als je kijkt naar de cijfers. Een woordvoerder van Apple zei erover:

An extremely small percentage of users, about 400 of the 150 million iTunes users – that is less than 0.0003 percent of iTunes users – were impacted.

Update: Apple heeft een vacature voor een ‘iTunes Fraud Prevention Specialist‘ op de website gezet. Je hebt goede analytische vaardigheden nodig en bereid zijn om fulltime te werken in Austin, Texas.

Reacties: 16 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.