Apple beantwoordt vragen over verzamelen locatiegegevens

Apple beantwoordt vragen over verzamelen, delen en veiligheid van locatiegegevens in een uitgebreide brief aan het Amerikaanse Huis van Afgevaardigen.
Michel Lusthof -

iPhone-locatieApple’s privacybeleid voor het verzamelen van locatiegegevens op onder andere iPhones en iPads leidde tot veel vragen bij consumenten. Zo ook bij Edward Markey en Joe Barton, leden van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, die verhaal gingen halen bij Apple. In een uitgebreide reactie gaat Bruce Sewell, verantwoordelijk voor juridische zaken, namens het bedrijf uitvoerig in op het hoe, waarom en wanneer omtrent het verzamelen van locatiegegevens.


Apple maakt allereerst duidelijk welke apparaten locatiegegevens verzamelen: iPhone 3G/3GS/4, iPad Wi-Fi + 3G, iPad Wi-Fi, iPod touch, Mac-computers met Snow Leopard en Windows- of Mac-computers met Safari 5. Van iPhone OS 1.1.3 tot 3.1 maakt Apple gebruik van databases van Google en Skyhook Wireless. Sinds de introductie van iPhone OS 3.2 in april dit jaar vertrouwt het bedrijf op haar eigen database voor op locatie gebaseerde diensten. Naar eigen zeggen voor ‘diagnostische doeleinden’.

Het bedrijf verzekert dat haar database veilig is en alleen informatie bevat over antenne-installaties en Wi-Fi-accesspoints. Uit het document wordt duidelijk dat Apple diagnostische informatie van willekeurig gekozen iPhones verzamelt en analyseert. Ook behoudt het zich het recht voor om informatie over de signaalsterkte te verzamelen om zo locaties met bereikproblemen te kunnen identificeren. Apple maakt meermaals duidelijk dat de informatie alleen verzameld wordt met expliciete toestemming van de gebruiker.

Ook gaat Apple uitvoeriger in op de werking van iAds-advertenties in combinatie met locatiegegevens. Op het moment dat een verzoek voor een advertentie binnenkomt, wordt de locatie (lengte- en breedtegraad) van het apparaat aan Apple doorgegeven. Wederom verzekert het bedrijf dat deze informatie op een veilige manier over het mobiele datanetwerk of via de Wi-Fi-verbinding wordt verzonden. De coördinaten worden vervolgens omgezet in een zip-code bestaande uit vijf tekens, die wordt opgeslagen in de database en wordt gebruikt om een relevante advertentie voor de klant te kiezen.

Veel consumenten vragen zich echter af of de locatiegegevens van individuele klanten ook met anderen gedeeld worden. Hierover is Apple helder: dat gebeurt niet. Ook niet als de adverteerder daar expliciet om vraagt. Locatiegegevens worden evenmin met AT&T of andere telecomproviders gedeeld, zo beschrijft Apple in de brief in een reactie op een specifieke vraag van het Amerikaanse congres. Apple verzekert verder dat de locatiegegevens niet naar een specifiek apparaat of specifieke gebruiker kunnen worden herleid.

Op de vraag of Apple denkt dat de gebruiker voldoende op de hoogte wordt gebracht over het feit dat diens locatiegegevens met andere partijen gedeeld kunnen worden, antwoordt men het volgende:

Apple is committed to giving our customers clear notice and control over their information, and we believe our products do this in a simple and elegant way.

Meer info: Brief van Apple (PDF)

Reacties: 26 reacties

  1. Ik vind sowieso dat ze een beetje drammen op Apple daar in de USA. Goed, nu is alles duidelijk over locatiegegevens. Jullie kunnen weer naar huis, mensen!

    Hoewel ik me wel afvraag wat Safari 5 met mijn locatie moet.

  2. ‘na expliciete toestemming van de gebruiker’

    In de praktijk komt dit er op neer dat je een disclaimerbestand van talloze pagina’s voor je kiezen krijgt die geen hond helemaal gaat lezen waarvoor je wel toestemming moet geven anders wordt er niets geïnstalleerd.

    Als Apple er in zou zetten ‘na akkoord zal gebruiker al zijn bezittingen aan Apple afstaan’ dan zou nog iedereen toestemming geven, domweg omdat niemand die teksten leest.

  3. @alchemist: Lees jij wel die teksten dan? Niet ‘aanvallend’ bedoeld, just curious.

  4. Wat maak het allemaal toch uit? Pas als er adverteerders voor je deur staan met “U bekeek 20 minuten geleden onze website, wij zijn hier om u verder te informeren over onze geweldige producten”, dan moeten we ons pas zorgen maken…

  5. Dus d.m.v het verzamelen van locatiegegevens sturen ze je advertenties naar JOUW iPhone op basis van waar JIJ bent maar ze kunnen die gegevens NIET herleiden naar een specifiek toestel.

    Waar zit de logica?

  6. natuurlijk niet, hij zegt ook, niemand.
    niemand leest die dingen, van geen een bedrijf / aanbieder / stichting

  7. @AronNL: misschien het zelfde dat fora/websites jouw wachtwoord wel kunnen veranderen in iets randoms (tijdelijk) maar niet je oude wachtwoord kunnen uitlezen.

  8. @AronNL: Dat strookt best hoor, ze sturen dan wel ads naar je telefoon maar ze weten niet welk toestel het is (qua serienummer, IMEI e.d.).

  9. Ik vraag me dan wel af wanneer je betaald per kb of mb of deze gegevens hiervoor meetellen. Of gaat dit op een andere manier.

  10. Reken maar dat ze precies weten aan wie ze welke advertentie sturen. Of ze daar dan iets mee doen is een tweede.
    Maar waar maken we ons druk om. Google weet toch ook al alles?

  11. @Zcdb: Voor bijvoorbeeld google maps…

  12. Een keer moest ik akkoord gaan met de nieuwste iPhone software (3.1 was ’t geloof ik) en toevallig had ik tijd dus ben ik begonnen met het lezen van de overeenkomst. Na een half uurtje had ik de helft gelezen en besloot ik de rest nog een beetje door te bladeren en toen was m’n geduld echt op maar kennelijk die van Apple ook. Ik moest namelijk weer opnieuw inloggen en de voorwaarden downloaden om ermee akkoord te gaan. Dat komt op mij over alsof Apple er ook vanuit gaat dat niemand alles leest 😉
    Of m’n iPhone z’n apple-id logintimer overrulede de server van de voorwaarden, zoiets zou het ook kunnen verklaren maar ik blijf het vreemd voelen dat ik opnieuw moest inloggen terwijl ik de AppStore niet had verlaten tussendoor.

  13. Origineel geplaatst door tim
    Wederom verzekert het bedrijf dat deze informatie op een veilige manier over het mobiele datanetwerk of via de Wi-Fi-verbinding wordt verzonden.

    Ik denk het wel, want in het artikel staat: ‘Wederom verzekert het bedrijf dat deze informatie op een veilige manier over het mobiele datanetwerk of via de Wi-Fi-verbinding wordt verzonden.’ Dus ik neem aan dat de gegevens wel meetellen.

  14. Origineel geplaatst door Gijsbert
    Wat maak het allemaal toch uit? Pas als er adverteerders voor je deur staan met “U bekeek 20 minuten geleden onze website, wij zijn hier om u verder te informeren over onze geweldige producten”, dan moeten we ons pas zorgen maken…

    Dan is het al te laat, je gegevens zijn dan al bekend en verwerkt door ‘derden’.

  15. Wat een angst om niets zeg

    google weet denk ik nog veel specifieker waar iedereen uit hangt. en wat ze doen. Daar leven ze van daar verdienen ze hun gerichte reclame inkomsten gelden mee. Waarom word altijd alles van apple in twijfel getrokken en komen de anderen er mee weg?

  16. @Zcdb: niet zozeer Safari 5 als html 5 heeft een feature ‘geolocation’ Bekijk deze demo maar eens met Chrome: http://html5demos.com/geo

  17. Mensen zien het nieuws graag zwart.

    anders is het niet smullen tijdens het lezen

  18. ja lekker slim, nu dat het bekend is gaan mensen zoals hacker er zoiezo naar zoeken als je het mij vraagt!!!!!!!

  19. @Steven: Haha grappige foto heb je!

  20. @Exotic, Helaas. Bril is vorige week gesneuveld…

  21. zet deze boel gewoon uit ^^

  22. Stuur mij maar advertenties van restaurantjes, fastfood, coffeeshops, pizzaria, kebabzaken, frtuurs in de buurt als ik in een onbekend stadje ben! thnx apple, love ya

  23. @Gijsbert:
    Dat de adverteerder voor mijn deur staat zou ik alleen maar fijn vinden, want dan kan ik hem dmv een honkbalknuppel duidelijk maken wat ik van zijn advertenties vindt. 😉
    Minder leuk zou het worden als Oom Agent voor de deur staat en een proces verbaal staat uit te schrijven voor dierenmishandeling omdat ik net daarvoor even op YouTube zat te kijken naar een filmpje hoe een konijn plat gereden werd.
    Dat er apps zijn die mijn positie willen weten omdat ik bv een routeplanner wil gebruiken of ik wil een bepaalde winkel wil vinden in de omgeving waar ik mij bevindt is prima want anders werkt het spul domweg niet. Voor de rest gaat het niemand iets aan waar mijn toestel zich bevind.

  24. Het punt is niet zo zeer dat jouw telefoon, iPad of laptop weet waar jij bent en je op basis hiervan diensten kan aanbieden (daar koop je toch immers zo’n toestel voor), maar meer dat Apple gegevens opslaat over jouw positie en of dit te herleiden is naar jouw als persoon.

  25. Origineel geplaatst door alchemist: ‘na expliciete toestemming van de gebruiker’

    In de praktijk komt dit er op neer dat je een disclaimerbestand van talloze pagina’s voor je kiezen krijgt die geen hond helemaal gaat lezen waarvoor je wel toestemming moet geven anders wordt er niets geïnstalleerd.

    Als Apple er in zou zetten ‘na akkoord zal gebruiker al zijn bezittingen aan Apple afstaan’ dan zou nog iedereen toestemming geven, domweg omdat niemand die teksten leest.

    Inderdaad. En daarom is toestemming via algemene voorwaarden naar Nederlands (en Europees) privacyrecht ook geen expliciete toestemming.