New York Times stelt iPhone- en iPad-ervaring beschikbaar via Press Engine

De New York Times heeft plannen om Press Engine te lanceren, een oplossing voor uitgevers en media-organisaties die op de iPhone en iPad willen publiceren.

nytimesDe New York Times heeft plannen om Press Engine te lanceren, een oplossing voor uitgevers en media-organisaties die op de iPhone en iPad willen publiceren. Het bijzondere is dat de oplossing niet bedoeld is voor eigen gebruik, maar voor externe partijen. In het vierde kwartaal van 2010 gaat het van start. Met Press Engine kun je applicaties met rijke functionaliteit bouwen. De Dallas Morning News en Providence Journal zijn twee voorbeelden van kranten die als eerste ermee aan de slag gaan. Ook de Herald Tribune, Gainsville Sun en Lakeland Ledge (eigendom van New York Times Company zelf) willen ermee bezig gaan. In Press Engine is de ervaring verwerkt die NYT zelf al met mobiele apps heeft opgedaan.


Het gaat om applicatie-templates voor iPhone- en iPad-applicaties, met onder andere de volgende functies:

  • Gedeeltelijk offline lezen en artikelen opslaan.
  • Delen van artikelen met anderen.
  • Fotogalerij, audio en video.
  • Horizontaal en verticaal lezen.
  • Eenvoudige zoekfuncties.
  • Gestandaardiseerde advertentieblokken

De uitgevers hebben de controle over de advertenties en inkomsten uit abonnementen. Ze moeten een eenmalige licentiefee betalen en daarnaast een maandelijks bedrag. De oplossing is daarmee enigszins vergelijkbaar met Mobile Roadie, een template-gebaseerde oplossing voor artiesten die een iPhone-app willen hebben. Het verschil is dat Press Engine niet op artiesten maar op uitgevers is gericht en (op het eerste gezicht) meer functionaliteit biedt.

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.