Smartphones worden steeds populairder. Apple verkocht de iPhone 4 in drie dagen 1,7 miljoen keer en gisteren liet Google’s CEO Eric Schmidt weten dat er per dag wereldwijd 200.000 Android-toestellen worden verkocht. Marktonderzoeksbureau iSuppli zegt te verwachten dat er in 2012 meer apparaten met Google’s besturingssysteem op de markt zijn dan apparaten met iOS.
Volgens iSuppli wordt Android in 2012 op 75 miljoen smartphones gebruikt en iOS op 62 miljoen. Ter vergelijking: in 2009 waren er nog maar 5 miljoen Android-toestellen op de markt, tegenover 25 miljoen met Apple’s besturingssysteem. Dit zou betekenen dat Android in 3 jaar tijd met 1400% is gegroeid en iOS met 148%. Verder zal Android in 2012 op de smartphonemarkt een aandeel van 19,4% hebben ten opzichte van 15,9% voor iOS. In 2014 zal Android zijn gegroeid naar 22,8%, terwijl dit aandeel in 2009 nog 2,7% was. In vergelijking met 2012 zou het aandeel van iOS in 2014 zelfs zijn gedaald naar 15,3%.
Echt schokkend zijn deze cijfers niet, aangezien de strategiën van Apple en Google voor hun smartphone-besturingssysteem nogal verschillen. Wat deze cijfers vooral duidelijk maken is het feit dat smartphones steeds populairder worden. Zo zou Android bijvoorbeeld vooral marktaandeel van ‘dumbphones’ afpakken. Verder is het zo dat de iPhone – nog steeds – de standaard is waar alle andere smartphones mee worden vergeleken. Dat neemt niet weg dat Android een indrukwekkende groei doormaakt.
Ook al zijn er op den duur meer Android-toestellen op de markt, als het gaat om applicaties loopt iOS nog steeds voorop. 9to5 Mac meldt dat ABI Research een voorspelling heeft gedaan en hoewel de concurrentie sterker wordt, blijft Apple ook in de toekomst marktleider op dit gebied. Ze verwachten dat iOS en Android aan het eind van 2010 samen voor 78% van alle downloads van mobiele applicaties zorgen. Hiervan neemt de App Store 52% voor zijn rekening.
Volgens de onderzoekers is de App Store ongeëvenaard. “De dagen dat de App Store de enige was zijn voorbij, maar ze zullen de grootste op de markt blijven”, zegt analist Bhavya Khanna. Hij denkt dat het probleem bij de applicatiewinkels van bijvoorbeeld RIM en Nokia vooral ligt bij de verscheidenheid en snelheid. Een applicatie downloaden gaat bij hen traag en door verschillende toestellen is fragmentatie ook een probleem. “Ontwikkelaars, tevreden klanten en diversiteit in apps zijn de sleutel tot succes”, aldus de analist.
Ook geld speelt uiteraard een grote rol. Ook hier heeft Apple een voordeel, want dankzij iTunes en de App Store hebben ze veel klanten die bereid zijn om voor content (muziek, films, apps) te betalen. Wel wordt concurrentie binnen de App Store sterker en harder. “De omzet van applicatieverkoop daalt. Complete spellen worden tussen $0.99 en $5 verkocht en veel populaire applicaties gaan over naar een applicatie met advertenties”. Hierdoor verwacht Khanna dat het voor ontwikkelaars steeds lastiger wordt om geld te verdienen in een markt met een jaarlijkse omzet van ongeveer $8 miljard.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
App Store
Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.
- Alles over de App Store
- Alles over App Store-abonnementen
- Vastgelopen downloads oplossen
- Eerdere aankopen in de iOS App Store bekijken
- Verbinding met App Store mislukt
- App Store op de Apple Watch
- Mac App Store
- Eerdere aankopen in de Mac App Store bekijken
- Mac-software installeren buiten de App Store om
- App Store-scam herkennen
- Sideloading: buiten de App Store om downloaden
Reacties: 68 reacties