Skobbler: goedkope iPhone-navigatie in Nederland gelanceerd (review)

Skobbler: goedkope iPhone-navigatie in Nederland gelanceerd (review)

Preview van Skobbler, een gratis navigatie-app die op maandag 6 september wordt aangekondigd voor Nederland. De app werkt met kaarten van OpenStreetMap.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

skobbler-iphoneVandaag wordt Skobbler in Nederland aangekondigd, een bijna gratis navigatie-applicatie voor de iPhone waarmee je in heel Nederland (en daarbuiten) kunt navigeren. De navigatiesoftware werd eerder al in Duitsland, UK en de VS gelanceerd als gratis app met de mogelijkheid om flitspaalinformatie te kopen. In Nederland is gekozen voor een ander model voor een betaalde app (€1,59) waarin de flitspaalinformatie al standaard is meegeleverd. Skobbler werkt met kaartmateriaal van OpenStreetMap en toont de kaarten in 3D-weergave, voorzien van gesproken aanwijzingen. Wij kregen alvast een preview van de app en gingen ermee op pad.


Gratis iPhone-navigatie kwam afgelopen week al beschikbaar dankzij de applicatie Navigon Select T-Mobile Edition. Toch zijn er wel een paar verschillen:

  • Skobbler maakt gebruik van open source-kaartmateriaal dat door het publiek is aangeleverd. Navigon haalt de kaarten bij NAVTEQ.
  • Skobbler werkt met offboard-navigatie, dus de kaarten staan niet op je toestel. Je haalt de kaarten via je internetverbinding op. Navigon werkt met onboard-navigatie, zodat je geen internetverbinding nodig hebt.
  • Skobbler is maar 3,5 MB groot, Navigon is 1,7 GB groot omdat je het complete kaartmateriaal van Europa moet downloaden en installeren, ook als je de Europakaarten niet activeert.
  • Skobbler is voor iedereen te gebruiken, terwijl Navigon Select alleen beschikbaar is voor klanten van T-Mobile.
  • Skobbler heeft in principe wereldwijde dekking, terwijl Navigon alleen gratis kaarten voor Nederland aanbiedt. Bij Skobbler moet je die wereldwijde dekking wel met een korrel zout nemen, want nog lang niet alle landen zijn in kaart gebracht.

Skobbler lijkt vooral bedoeld voor mensen die niet zo vaak navigeren, maar wel een navigatiesysteem op hun iPhone willen hebben. De testversie die wij kregen toegestuurd week iets af van de versie die nu in de App Store te vinden is (de app had een omvang van 6,7 MB in plaats van 3,5 MB, bevatte geen mogelijkheid om POI’s te zoeken en leverde alleen Engelstalige gesproken instructies, maar we gaan er vanuit dat de uiteindelijke app ook Nederlands ondersteunt. Om de applicatie te kunnen gebruiken heb je iOS 4.0 nodig.

[flickr]set:72157624765456473[/flickr]

Installeren en bestemming invoeren

De installatie van Skobbler was door de kleine omvang zo gebeurd: je bent binnen een minuut klaar, inclusief het separaat downloaden van geluidsbestanden. Daarna start je Skobbler op en krijg je de mogelijkheid om een account aan te maken (niet verplicht). Na het wegklikken van een aantal instructies en boodschappen kun je beginnen met het invoeren van een bestemming. Dit is mogelijk aan de hand van vorige bestemmingen, favorieten, mijn locaties, huisadres of contactpersonen. In een formulier heb je de mogelijkheid om land (ook buitenland!), straat, huisnummer en woonplaats in te vullen.

skobbler-bestemming
Adres invoeren en de lijst met mogelijke bestemmingen.

De optie ‘My locations’ is alleen beschikbaar als je een account op Skobbler hebt aangemaakt; de andere opties zijn vrij te gebruiken. Het invoeren van een bestemming ging zonder problemen. Alleen bij het navigeren op basis van contactpersonen verliep het wat minder soepel. Ten eerste kun je in de lijst met contactpersonen niet in één oogopslag zien of er een adres aan is gekoppeld. Het zou handiger zijn als Skobbler alleen de contactpersonen laat zien, waarvan je daadwerkelijk een adres hebt. Ten tweede bleek Skobbler ook bij standaard geformatteerde Nederlandse adressen (‘Straatnaam 99, 1000AA Plaatsnaam’) moeite te hebben om de structuur te herkennen. De app bleef klagen over een missende parameter.

Het handmatig invoeren van een adres aan de hand van straatnaam werkt echter prima. Je krijgt meteen te zien hoe lang je reis gaat duren, hoeveel kilometer het is en op welk tijdstip je aankomt. Het mooie is dat het kaartmateriaal veel verder gaat dan alleen Nederland; het lukte me bijvoorbeeld ook om een reis van Amsterdam naar Bulgarije te plannen. Omdat je onderweg alleen over snelwegen rijdt (die al goed in kaart zijn gebracht), zou het geen probleem moeten zijn om met de software ook daadwerkelijk aan te komen. Je hebt dan alleen nog het probleem dat de kaarten niet op je toestel staan en je dus behoorlijk wat kwijt bent aan dataverkeer (en roamingkosten). Voor navigeren van stad naar stad is het dus prima te gebruiken. Ik zou Skobbler alleen niet gebruiken om tijdens de vakantie leuke plekken te ontdekken, want buiten de gebaande paden is er kans dat het wegennet nog niet in beeld is gebracht.

Navigeren met Skobbler

Ik heb Skobbler alleen in Amsterdam geprobeerd, waar de straten behoorlijk goed in kaart zijn gebracht. Het navigeren werkte eigenlijk op dezelfde manier als een ‘dure’ navigatie-applicatie, maar er zijn wel een paar zaken die ontbreken. Zo is er geen eigen lijst met nuttige plaatsen, maar gelukkig heeft de app wel een tabblad Local Search gemaakt, waarbij je op basis van Google Local Search zoekt naar winkels en hotels. Je kunt kiezen uit de snelste of kortste route, maar niet voor een fiets- of wandelroute of een route die voor vrachtwagens of campers geschikt is.

skobbler-3d
De 2D- en 3D-weergave naast elkaar.

Wel beschikt Skobbler over een keuze tussen 2D- en 3D-kaartmateriaal en een knop om tussen dag- en nachtweergave om te schakelen. Tijdens het navigeren zie je steeds de afstand tot de volgende afslag. Ook zie je bovenin beeld de naam van de volgende straat. Een stem waarschuwt tijdig wanneer je een afslag moet nemen en spreekt daarbij ook de straatnaam uit.

Bugs doorgeven

Een kevertje in beeld geeft je snel toegang tot de optie om fouten door te geven. Dat is ook het idee van OpenStreetMap en soortgelijke applicaties die er gebruik van maken: gebruikers geven fouten door en als er voldoende meldingen over dezelfde locatie binnenkomen wordt het kaartmateriaal aangepast. Skobbler werkt daarvoor samen met CloudMade, die het eigenlijke kaartmateriaal van OpenStreetMap levert. Ook Offmaps, Geocaching, Trails en Dopplr maken er gebruik van. Zie je een wegsituatie die niet klopt, dan tik je op het bug-kevertje en geef je aan om welk soort probleem het gaat: eenrichtingsverkeer, geblokkeerde straat, missende informatie over de maximumsnelheid ter plaatse of een probleem met een rotonde, bijvoorbeeld. Het doorgeven van fouten is in een paar seconden gelukt, maar kan wel het beste door een passagier gedaan worden om de verkeersveiligheid niet in gevaar te brengen.

skobbler-bugs-kaart

Extra’s in Skobbler

Skobbler heeft diverse instellingen, zoals de mogelijkheid om het tijdformaat te wisselen, bewegwijzering en POI’s uit te schakelen (zijn die er dan?) en al dan niet de snelheidslimieten te tonen. Deze opties vind je via de algemene instellingen van de iPhone. In de app zelf is ook een Settings-optie aanwezig. Daarmee kun je het geluidsvolume instellen, aangeven of het dag- en nachtkleurenschema zich automatisch moet aanpassen en wat je standaard kaartweergave moet zijn (2D of 3D).

Skobbler kan tijdens het navigeren muziek afspelen, gaat na het afhandelen van een telefoongesprek automatisch verder met de navigatie en levert dynamische updates van kaarten (die immers op een server staan, zodat je zelf geen updates hoeft te doen). Veruit de handigste optie vind ik ‘GPS’. Daar vind je als echte freak namelijk informatie van je GPS-ontvanger, zoals snelheid, hoogte, lengte- en breedtegraad en dergelijke. Dit onderdeel is ook nuttig voor mensen met een iPod touch, die een externe GPS-cradle hebben gekocht en willen weten of alles wel goed werkt.

skobbler-instellingen

Conclusie

Door het (voorgoed?) verdwijnen van NDrive is er behoefte aan een nieuwe aanbieder van goedkope navigatie-apps. Voor ‘recreatief’ gebruik is Skobbler prima te gebruiken. Heb je maar zelden navigatiesoftware nodig en vind je dat navigatie via Google Maps tekortschiet, dan is Skobbler voor €1,59 een bruikbare en betaalbare oplossing. Je krijgt gesproken aanwijzingen, kunt op basis van adressen, favorieten, huisadres en dergelijke navigeren en weet zeker dat je van A naar B komt. Voor navigeren in weinig bezochte gebieden is Skobbler minder geschikt, omdat er kans is dat het wegennet nog niet in kaart is gebracht.

Skobbler bevat alle basisfuncties voor navigatie, inclusief dag- en nachtkleurenschema, informatie over de reisafstand en aankomsttijd en 2D/3D-kaarten. Leuke extra’s zoals verkeersinformatie en navigeren in landschapsweergave ontbreken, maar bij zo’n oplossing moet je niet dezelfde verwachtingen hebben als bij een navigatieapp van €50 of meer. Een alternatief is NavMii (€3,99) dat we eerder hebben besproken in een review.

Info: Skobbler

  • Ontwikkelaar: skobbler GmbH
  • Applicatie: Skobbler
  • Te koop via: App Store
  • Prijs: €1,59
  • Geteste versie: 3.0 (beta)
  • Bestandsgrootte: 3,5MB
  • Cijfer: 7,5

Reacties: 35 reacties

  1. Je kan natuurlijk ook Navmii gebruiken. Is niet veel duurder en voldoet ook zeer goed voor basisnavigatie.

  2. Prachtig initiatief. En zeker top als je de iPhone niet met bijna 2gb aan kaartmateriaal wilt belasten om slecht een paar keer per maand van navigon navigatie gebruik te maken.

    Wordt vast een succes!

  3. Klinkt leuk, alleen is het bruikbaar in het buitenland? Aangezien de kaarten gedownload worden. Iedereen weet dat datagebruik in het buitenland flink in de euro’s gaat lopen.

    Dus de vraag: Kun je de kaarten van te voren downloaden op je iPhone? Of gaat het alleen maar real-time tijdens het navigeren?

    En zijn er intussen al wat ontwikkelingen met de navigatiesoftware van Google? Gaat dat nog door? Of heb ik een aantal dingen gemist?

  4. @Gonny van der Zwaag: Inderdaad, maar ik vind het grote voordeel van Navmii toch dat de kaarten op je toestel geplaatst worden.
    Niet iedereen heeft een onbeprkte datalimiet.

  5. Lijkt mij gewoon waardeloos in het gebruik.

  6. @Serge
    Groot nadeel van Navmii is dat het een betrouwbaar pakket is: kaarten zijn zwaar verouderd, zeer instabiel op een iPhone 4. Ontwikkelaar laat niks van zich horen.

    Enige betrouwbaarheid die het pakket biedt is dat je er zeker van kan zijn dat er altijd iets niet goed zal gaan op je A naar B tripje…

  7. mooi, maar jammer dat je dan geen fietsroutes kan selecteren. zou ideaal zijn, dan hoef ik niet 1.7GB op mijn iPhone te hebben. vind dat het grote nadeel van navigon, het formaat.

  8. Navigeren doe je toch ook vaak in het buitenland, en dan heb je hier niks aan..vind het maar niks als kaarten niet op je toestel staan..valt even je 3G weg dan valt je navigatie ook gelijk weg.
    En in het buitenland wordt het dus een duur geintje..nee, misschien leuk voor sommigen, maar voor mij is dit niks.

  9. Ik zie dat Skobbler ook op Twitter zit: @SkobblerNL
    Ze zijn dus in ieder geval wel aanspreekbaar.

  10. De prijs/aanbod is zeer interessant voor een navigatiesysteem en de openheid ervan klinkt ook super. Echter doordat hij internet nodig heeft tijdens het rijden zie ik dit niet zitten om te gaan gebruiken aangezien ik op diverse plekken (ook randstad) niet altijd 3G (of een mindere vorm van internet) bereik heb mijn mijn iPhone 3GS via T-mobile.

  11. Ndrive was erg goed, zelf zo goed dat je het met tomtom, sygic en navigon kon vergelijken. En het koste maar 4.99 dacht ik. Jammer dat die er niet meer is.

    Skobbler klinkt leuk voor dat prijs alleen ik ben geen voorstander om kaarten van internet te halen.

  12. Het feit dat de kaarten via internet komen is wel een groot nadeel lijkt me, zeker in het buitenland. Als je zo een eindje rondrijdt zal dat toch wel aanzienlijk wat megabytes trekken. Ik hou het wel bij de gratis versie van TomTom ^^

  13. Heb de gratis navi van Navigon geinstaleerd tevens met de buitenland kaarten. Als ik nu in het buitenland rijdt kost het me dan ook geld voor de navigatie of heb ik de kaarten dan al en is het gratis om in het buitenland te navigeren?
    Het lijkt mij een top app.
    Maar ga wel voor gratis gebruik anders kost het nog een hoop geld.

  14. Wat een ruk app.
    Heb een hekel aan “tis het net niet” artikelen. Gewoon betalen voor navigatie want dan werkt het gewoon top. Dit soort cheapshit gewoon links laten liggen.

  15. Kun je ook kiezen welke OpenStreetMap kaart wordt gebruikt? daar zijn namelijk meerdere soorten van: bijvoorbeeld ook met fietsknooppunten, en met hoogtekaarten. Deze laatste gebruik ik altijd in de app Trails (aanrader!!), om tijdens het wandelen op vakantie in de bergen te navigeren. Trails slaat de kaarten op in het geheugen, dus als je de reis hebt voorbereid is er ter plekke geen internet verbinding nodig. Ik zoek nog zoiets voor op de fiets / in de auto.

  16. Origineel geplaatst door poserman
    mooi, maar jammer dat je dan geen fietsroutes kan selecteren. zou ideaal zijn, dan hoef ik niet 1.7GB op mijn iPhone te hebben. vind dat het grote nadeel van navigon, het formaat.

    De mensen van Skobbler even mailen dat je openwandel- en fietskaarten ook implementeren

  17. Als ik nu ook navigon op mijn telefoon heb staan is het dan ook mogelijk de maps met dit programma te gebruiken? Of moet je altijd internet hebben?

  18. @Hansie:
    Je bedoelt de gratis editie van T-Mobile?
    Bij deze editie wordt er om de zoveel tijd gecheckt of je op het T-Mobile-netwerk zit. Dit gebeurt via internet. In het buitenland zal dit dus afentoe gebeuren. Dit kan alleen als je data-roaming (tijdelijk) hebt ingeschakeld en zal je dus incidenteel geld kosten (al is de hoeveelheid data die gebruikt wordt minimaal).

  19. Is al iemand die de navigatie in het Nederlands gehoord heeft?

  20. Is er iemand die de navigatie in het Nederlands gehoord heeft?

  21. Geen kans deze app, heb het kadootje van T-mobile er nu opstaan en ben meer dan tevreden

  22. @ Werner . Is lezen van een artikel nu zo moeilijk:
    “Skobbler werkt met offboard-navigatie, dus de kaarten staan niet op je toestel. Je haalt de kaarten via je internetverbinding op. Navigon werkt met onboard-navigatie, zodat je geen internetverbinding nodig hebt”

    letterlijk uit het artikel gecopieerd

  23. Ik zoek eigenlijk een navigatie voor me scooter :p iemand een idee of zal “auto” en dan vermijd snelwegen ook werken ? Hier iemand ervaring mee??

  24. @ Arjen: Het antwoord staat al in de reacties, als je de gratis Navigon van T-Mobile wilt gebruiken zul je af en toe internet verbinding moeten gebruiken. De app controleert dan of je sim van T-Mobile is.
    Dus geen internet nodig voor het navigeren zelf, wel om het gebruik van de app af en toe te valideren.

  25. Stukken goedkoper dan die gratis navigon app. Geen flauwe grappen als 3D kost wel geld 😛

  26. Mensen, alsjeblieft.
    Navigatie heb je nodig als je in tijdnood zit of het nou bij een begrafenis, feest, verjaardag of de doop van de overbuurvrouw haar achterkleindochter is.
    Neem dan een fatsoenlijk pakket en niet een of andere hampel-oplossing voor je iPhone van zoveel honderd €

  27. Ik heb zelf de overbodige kaarten in navigon verwijderd scheelt toch bijna een gig. aan ruimte.

  28. De gebruikte OpenMap kaarten voor NL (!) werden (in 2008?) geschonken door AND, in ieder geval eerder een belangrijke speler op het gebied van kaarten voor navigatie. De status/kwaliteit van hun producten op dit moment weet ik niet, maar in het geval van NL is het dus niet zo dat het kaartmateriaal – zoals de bedoeling is bij OpenMap – bij elkaar gesprokkeld is. 😉

  29. Bekijk ook eens de app Waze. Is gratis. Kaarten zijn gecreerd door de gebruikers zelf (community) en biedt een eenvoudige navigatie

  30. Ja, testen in Amsterdam is leuk. Levert niet echt een betrouwbare test op. Werkt het ook een beetje in Boerenhol, dat zijn de vragen waar het om draait.

  31. Hmm weer zo’n connection-depended app wordt er een beetje moe van. Hier in de buurt is 3G te verwaarlozen dus ook de app dan. En wat is nou 1.7gb? Als je navigatie goed kan gebruiken zet je toch wat minder rotzooi op je iPhone dit heb je zelf in de hand.

  32. Door het (voorgoed?) verdwijnen van NDrive

    hoezo, Ndrive is niet meer???
    de site werkt gewoon, en het appje ook … ze houden ermee op? waar is die info te vinden.

  33. Heeft iemand ervaring met VoxTrek? Deze heeft een indrukwekkende lijst met functies, zoals text-to-speech en de mogelijkheid om kaarten te downloaden.

    @Gonny: ik zag dat er meer erg goedkope navigatie apps in de App Store staan. Is het iets om een keer een vergelijking/review van navigatie apps onder een tientje te schrijven?

    TomTom is wat mij betreft nog steeds de ultieme navigatie app, maar ik vind ‘m gewoonweg te duur…

  34. Heb ‘m gekocht en (dus) geïnstalleerd. Niet dat ik er veel gebruik van zal maken, maar vind het gewoon leuk om goedkope nav apps te proberen. Meestal gebruik ik Copilot als ik met de iPhone op pad ga (is ook niet duur en werkt verder prima). Maar voor het serieuze werk plak ik toch mijn TomTom aan de vooruit, want navigeren met een mobieltje blijft toch behelpen.

    Moet zeggen dat deze app er goed uitziet, snel reageert en ook bij mij in het ‘Boerenhol’ zoals iemand opmerkte, een goede wegdekking heeft.

    Minpuntje blijft het online moeten zijn met internet (is in NL echt onwerkbaar een dergelijke aanpak gezien de matige/slechte 3G dekking). Ook dat het pakket Engelstalig is zowel kwa tekst als spraak is voor een navigatie app ‘not done’ want je wilt gewoon een sprekende Truus naast je die gewoon NL spreekt.

    Dus mijn indruk is gematigd positief. Leuk hebbedingetje maar in de praktijk niet bruikbaar als ‘echt’ navigatiesysteem. Is meer een ‘als-ik-hem-via-internet-navul-gaat-ie-systeem 😉

  35. Zijn er toevallig ook mensen die het met een iPhone 39 icm iOS4.1 geen gps fix krijgen als ze naar een adres willen navigeren?

  36. @Serge – Stond al in het artikel.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.