Adobe hervat ontwikkeling Flash-compiler voor iOS

Adobe gaat naar aanleiding van Apple's aankondiging om externe ontwikkeltools op het iOS-platform toch toe te staan de ontwikkeling van zijn Flash-naar-iPhone-compiler weer hervatten.

Adobe FlashAdobe heeft aangegeven de ontwikkeling van zijn Flash-compiler voor het iOS-besturingssysteem te gaan hervatten. Dit zegt het bedrijf in een reactie op het besluit van Apple om externe ontwikkeltools voor het maken van iOS-applicaties toch toe te staan. Eerder verplichtte Apple ontwikkelaars nog om Apple’s eigen Objective C-gebaseerde tools te gebruiken. Het besluit wordt dan ook gezien als een verrassende omslag.


Adobe introduceerde in Adobe Flash Professional CS5 een functionaliteit om Flash-content door middel van een speciale tool om te zetten naar een iPhone-applicatie. Dit was Adobe’s oplossing voor het feit dat Apple Flash niet op de iOS-apparaten wil ondersteunen. Omdat Apple het gebruik van externe tools verbood, moest Adobe noodgedwongen de verdere ontwikkeling van deze tool staken. Adobe zegt er zelf het volgende over op het weblog:

Apple’s announcement today that it has lifted restrictions on its third-party developer guidelines has direct implications for Adobe’s Packager for iPhone, a feature in the Flash Professional CS5 authoring tool. This feature was created to enable Flash developers to quickly and easily deliver applications for iOS devices. The feature is available for developers to use today in Flash Professional CS5, and we will now resume development work on this feature for future releases.

Apple heeft volgens Adobe inmiddels al de eerste applicaties die met de Flash-compiler gemaakt zijn goedgekeurd en aan de App Store toegevoegd. Adobe wijst er wel op dat dit niet betekent dat Apple nu ook Flash-content in Mobile Safari of alternatieve browsers toe zal staan. Het beleid blijft op dit punt ongewijzigd en het lijkt onwaarschijnlijk dat dit alsnog zal veranderen.

Reacties: 35 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.