Sonic 4: nostalgie op de iPhone (review)

Review van de Sonic the Hedgehog 4: Episode 1, de laatste editie van de legendarische gamereeks. De eerste paar edities op de iPhone vielen tegen, kan Sega de hoge verwachtingen deze keer wel waarmaken?
Jeroen Wienen - · Laatst bijgewerkt:

De eerste twee delen van de Sonic-serie die in de App Store staan hebben allebei een gemiddelde van drie sterren. Beide geen goede representaties van de oude glorie, zo oordeelden de reviewers. De huidige versie doet het met een gemiddelde van 3,5 ster iets beter. De nieuwste editie, Sonic the Hedgehog 4: Episode 1, ademt nostalgie, maar kan Sega de hoge verwachtingen dit keer wél waar maken?

Inhoud

In de game vind je vier verschillende zones: Splash Hill, Lost Labyrinth, Casino Street en Mad Gear Zone. Iedere zone is onderverdeeld in drie levels, gevolgd door een eindbaas (speciale levels niet meegerekend). Na het halen van een eerste level kun je alle levels (van alle zones) spelen, behalve de eindbazen. Om het duel tegen hem aan te gaan zul je eerst de drie voorgaande levels moeten behalen. Dat je al zo snel alle levels kunt spelen vind ik een vreemde keuze. Dit haalt het gevoel van een verhaallijn volledig weg. Leuk is wel dat je nu snel aan alle zones (met verschillende thema’s) kunt proeven en vervolgens kunt beginnen met degene die jou het leukst lijkt. Die thema’s zijn overigens indrukwekkend. Vooral Casino Street en Splash Hill zullen heel wat nostalgische gevoelens ophalen bij de trouwe fans van de reeks.

Besturing

Een veel gehoorde klacht bij de vorige versies was het gebrek aan snelheid, iets wat de ontwikkelaars bij de nieuwste versie helemaal goed hebben gemaakt. Sonic rolt, rent en loopt in sneltreinvaart door de levens heen, maar toch heb je het gevoel dat je hem volledig onder controle hebt.

De besturing gaat standaard via twee touchpads in de onderhoeken van het scherm. Besturing is ook mogelijk via de ingebouwde accelerometer van de iPhone. Waarom is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk geworden, want deze functie werkt slordig en onnatuurlijk ten opzichte van de besturing met het touchpad. Die werkt prima, al is de controlpad in de linkerhoek van het scherm een beetje ongelukkig ver in de hoek geplaatst. Hierdoor wil het nog wel eens voorkomen dat wanneer je naar links rent, je al snel met je vinger naast het touchscreen belandt. Niet heel erg, aangezien je toch vooral naar rechts moet, maar bij tijd en wijlen toch hinderlijk. Aan de tilt-controls ontkom je overigens niet helemaal. Zo moet je in het tweede level van de Lost Labyrinth zone, het bekende level in het mijnkarretje, behoorlijk heen en weer bewegen met je iPhone.

Speciale aanvallen

Sonic kon al eerder zijn vijanden aanvallen door er in een goede vaart tegenaan te rollen, de zogenaamde spin dash. In Sonic 4 is er een nieuwe aanval bijgekomen, die de homing attack heet. Door tweemaal op springen te drukken, zal Sonic snelheid maken in de lucht en gericht tegen iets aanspringen (als er in de buurt iets kapot te maken valt). Deze aanval stuitte op wat tegenstand binnen een groep die hard-fans. De homing attack zou het spel te makkelijk maken: waar je eerst je sprong precies moest timen om rollend tegen een tegenstander aan te springen, kun je nu simpelweg twee keer op een knopje drukken. Hierin moet ik ze deels gelijk geven. Sonic richt zijn vizier automatisch op de tegenstander, wat het allemaal een stuk eenvoudiger maakt. Maar dit is wat mij betreft helemaal niet erg, omdat de aanval op sommige momenten heel goed uitkomt.

Conclusie

Voor de die hard-fans van Sonic is deze game natuurlijk een echte must have. Het zal geen populaire game worden van het niveau van Angry Birds of Doodle Jump, maar het is wel degelijk een goede game. Sonic bestaat uit vier keer vier levels (speciale levels uitgezonderd), waarmee je zeker als “Sonic-leek” wel even zoet bent. Voor €7,99 hadden er echter wel wat meer levels in mogen zitten. Voor een groot deel van het publiek zal de game iets te snel gaan, waardoor ‘ie lastig te volgen is. Ook zal de prijs voor veel mensen een struikelblok zijn.

Minpunten:

  • Geen ondersteuning voor Retina Display en Game Center, al is ondersteuning voor dat laatste wel aanstaande.
  • Gevoel van verhaallijn weggehaald door mogelijkheid om snel veel levels te spelen.
  • De controlpad in de linkerhoek van het scherm zit erg ver in de hoek. Hierdoor zit je, als je naar links rent, al snel met je vinger naast het touchscreen.
  • De prijs.

Pluspunten:

  • Ondanks het ontbreken van ondersteuning voor de Retina Display mogen de graphics in Sonic er zijn.
  • Sonic is sneller, vloeiender en wendbaarder dan dat ‘ie ooit was op de iPhone.
  • Vier verschillende zones, met allen een eigen thema. Er hadden wat meer levels gemogen per zone, maar het is leuk om in verschillende omgevingen te spelen.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Info: Sonic the Hedgehog 4: Episode 1

Informatie

Laatst bijgewerkt
23 oktober 2010 om 12:39
Categorie
Games

Reacties: 18 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.