Tim Cook: ‘De Nieuws-app hoeft niet te weten welke muziek je koopt’

Het belang van privacy benadrukken, Tim Cook kan er geen genoeg van krijgen. In een nieuw interview met NPR geeft hij tekst en uitleg bij Apple's visie over de gegevens van gebruikers.
Lars Paymans -

Tim Cook met zwarte achtergrond.
Tim Cook (en daarmee Apple) lijkt er geen genoeg van te kunnen krijgen om het belang van privacy te benadrukken. Onlangs publiceerde hij een persoonlijk bericht op de pagina met Apple’s privacybeleid en vandaag geeft hij meer tekst en uitleg bij de visie van Apple op het gebied van privacy en versleutelen van gegevens.


Tim Cook schoof aan bij Robert Siegel van NPR en beet de spits af door te zeggen dat we privacy op smartphones niet moeten onderschatten. Volgens Cook is het een apparaatje met onze meest persoonlijke data, van gezondheids- en bankgegevens tot berichten die je naar je vrienden stuurt. “Daarom slaan we die data bewust niet binnen Apple op. De gegevens blijven op de iPhone staan, waardoor jij de enige eigenaar ervan blijft.”

Bekijk ook

Tim Cook benadrukt het belang van privacy op Apple’s nieuwe privacy-pagina

Tim Cook benadrukt het belang van privacy op Apple’s nieuwe privacy-pagina

Apple geeft de privacy-pagina op Apple’s website een likje verf en zet er een bericht van Tim Cook bij. Hierdoor is het een stuk overzichtelijker geworden om te zien wat Apple doet om je privacy te waarborgen.

Achterdeurtjes voor de overheid

Een beetje een open deur natuurlijk, maar het wordt interessanter als Cook gevraagd wordt naar zijn mening over overheidsdiensten die ‘achterdeurtjes’ in software willen bouwen om zo toegang te krijgen tot gegevens. “Als je een deur open laat voor de good guys, is er ook een kans dat de bad guys daar misbruik van maken”, aldus Cook. “Encryptie is een must vandaag de dag, en een dergelijke achterdeur past daar niet bij.”

Volgens sommigen is de aandacht die Apple aan privacy schenkt slechts een marketingtruc. Door keer op keer te laten zien hoe veilig Apple omspringt met jouw gegevens is dat immers een mooi verkooppraatje om een concurrent als Google te slim af te zijn. Daar heeft het volgens Cook weinig mee te maken, aangezien de visie van Apple ontstaan is uit de dingen die ze belangrijk vinden. “Mensen hebben een recht op privacy, en onze gebruikers zijn geen producten. Dat is simpelweg niet wat we doen.”

Wat slaat Apple dan wel op?

Dat betekent overigens niet dat Apple helemaal geen gegevens van jou opslaat. Zo weten iTunes en de App Store wat je hebt gekocht, om jou betere voorstellen te doen van andere producten, iets waar Tim Cook (uiteraard) geen moeite mee heeft. De grens trekt hij bij apps die onderling data doorspelen. “De Nieuws-app hoeft niet te weten welke muziek jij koopt.”

Bekijk ook

Apple reageert op privacyzorgen over Hé Siri en Live Photos

Apple reageert op privacyzorgen over Hé Siri en Live Photos

Apple heeft gereageerd op de privacyzorgen rondom Hé Siri en Live Photos op de iPhone 6s. Luistert Siri altijd mee en maakt Apple stiekem foto’s terwijl jij nog niet op de cameraknop hebt gedrukt?

Het volledige interview is terug te luisteren op de website van NPR.

Reacties: 5 reacties

  1. Ik vind dit een loffelijk streven.
    Maar daar hoort vooral bij dat de lockscreen access bug in iOS 9 gefikst wordt en dat Apple een tool maakt om geïnfecteerde apps uit de AppStore te lokaliseren.
    Anders is het allemaal 1 grote wassen neus

  2. @joost: Dat is het tragisch lot van spitsen, die worden altijd afgebeten 🙂

  3. Om even te reageren op de laatste zin: Wat als ik nou wel nieuws zou willen ontvangen van – voor mij – interessante onderwerpen, zoals muziek?

    Even zonder ‘goed’ of fout’, maar dat is het idee van Google: ze maken een compleet plaatje van jou als persoon en proberen hun producten daar zo goed mogelijk bij aan te sluiten. Plastisch gezien: maakt het dan wat uit dat ik het scherm heb betaald waarop ik dat lees, of dat ik ‘betaal’ door die informatie te delen? In beide gevallen wordt deze data over mij bijgehouden.

    En om compleet te zijn: deze data wordt niet gedeeld door Google. Google is slechts de middle man tussen bedrijven die reclame willen kopen van Google (géén persoonsdata!) en de personen die deze reclame zien.

  4. Origineel geplaatst door DennisU
    En om compleet te zijn: deze data wordt nu niet gedeeld door Google. Google is nu slechts de middle man tussen bedrijven die reclame willen kopen van Google (géén persoonsdata!) en de personen die deze reclame zien.

    Fixed that for you. 🙂

    Het probleem van Big Data is dat het een geen constante is. Google verzamelt nu allerlei gegevens waarvan zij zelf niet eens weten wat ze er mee moeten doen. Een paar jaar later vindt iemand een nieuw verband tussen enkele datapunten en krijgt daardoor nog meer inzicht in het gedragspatroon van mensen, met terugwerkende kracht. Data is de valuta van de toekomst en valuta is macht. Google is een Amerikaans megabedrijf dat in steeds meer sectoren komt te zitten en ook al enigszins politiek actief is. Het hoeft maar een keer om te slaan, bijvoorbeeld doordat het zelf ook meer politieke macht krijgt of de staat van Google bezit neemt en dan heb je een entiteit met de kennis die wij in duizenden jaren niet konden vergaren. Mensen worden nu al door reclame en media gemanipuleerd tot in de kleinste misschien onnozel blijkende details. Wat mij betreft mag geen bedrijf zoveel macht in handen houden. Maar ja, ’t is gratis en de diensten zijn leuk, dus: ¯\_(ツ)_/¯

  5. Halen jullie nou mijn reply weg, maar laten de spits staan?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.