iPhone-handelaren, accessoirefabrikanten en andere bedrijven die van de iPhone hun business hebben gemaakt kunnen hun diensten aanprijzen via Google Adwords/Adsense. Al bijna twee jaar gaat dat zonder problemen; maar opeens heeft Google (of Apple) de knop omgezet. Langlopende campagnes waarin de merknaam ‘iPhone’ voorkomt zijn per direct geblokkeerd. Bedrijven die net zijn begonnen met een iPhone-campagne zullen zien dat hun advertenties op korte termijn handmatig worden gedeactiveerd. Google schrijft in een e-mail aan één van de adverteerders, dat het handelsmerk iPhone alleen gebruikt mag worden in Google-ads als er toestemming van de eigenaar van het handelsmerk is. Maar dat zal bij bedrijven zoals iPhone Service Point, die ons deze tip stuurde, moeilijk gaan. Apple is gewoonlijk niet erg coulant met bedrijven die ‘Apple’, ‘iPod’ en ‘iPhone’ in hun bedrijfsnaam hebben verwerkt.
Google geeft in het mailtje aan adverteerders de suggestie om de eigenaar van het handelsmerk te vragen om een ondertekende brief op origineel bedrijfsbriefpapier naar Google te zenden. Misschien werkt het bij kleine bedrijven, maar we vragen ons af of Apple erg happig zal zijn om deze klus op zich te nemen voor de vele adverteerders die onderdeel zijn van de ‘iPhone-economy’.
Overigens is het verbieden van merknamen via Google Adwords niets nieuws: wij hebben met een van onze oudere sites (Palmclub) wel eens geprobeerd om met Google-advertenties wat publiciteit voor de website te genereren, maar liepen daarbij al snel tegen het probleem aan dat de merknaam Palm en productnamen als Treo, Zire en Sony CLIÉ (wie kent ze nog?) niet waren toegestaan. Het beleid van Google is daarbij nogal wisselend: sommige merknamen zijn lange tijd toegestaan totdat de eigenaar van het handelsmerk erover gaat klagen bij Google.
Via: e-mail
Tipgever: Omar (iPhone Service Point)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 14 reacties